Hej!
Jag vill lägga in spotlights i min altan på 60kvm och enligt mina beräkningar så får jag in 25 spottar runtom. Jag var på Bauhaus tidigare idag och kollade lite på hur olika styrkor kan se ut men lite svårt när allt är upplyst inne i varuhuset och få rättvist uppfattning av de. men jag är lite inne på att ha lite starkare belysning så man kan dimma den istället för svagare så man kan ha valmöjligheten. Men jag hittar inget som är typ 10-pack och 3 watt och dimbar och förlängningar. De som är 10-pack är alla 0,5w och ej dimbara. Har ni någon tips som inte landar på jättedyra pengar?
 
Följer. Har ungefär samma behov.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
http://molectric.com/cosa-45-decklight/947-10-st-cosa-45-decklight-komplett-varmvit.html

Cosa 45. Jag tror att de även finns som Cosa 30 (lite svagare).

Jag har haft dessa ute i altanen 5-6 år och alla fungerar fortfarande. Köpte till dimmer men den gav upp så nu kör jag utan. Ljuset är starkt. Finns skymningsrelä att köpa till också. Prisvärt system. Vet inte om hemsidan jag länkade till har bästa pris men därifrån beställde jag.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tack.
 
Håller med Glenn83. Jag kör Cosa 30 sedan ca 8 år tillbaka. Går som tåget varje natt m skymningsrelä som styrning. Otroligt imponerande driftsäkerhet och prisvärda enligt mig.
Lagomt ljusstarka.
Dock om dom placeras i trapp som up-light är känslan att man blir bländad vid utkliv. Gäller förmodligen alla ljuskällor som lyser rakt upp utan avskärmning.
 
Hej.
tack för snabb svar. Ser att det du länkat är också 0,5W är det inte för lite styrka?som sagt så var den som fanns på Bauhaus 0,8W och det kändes för lite styrka men då var det jämfört mot 3W som stod precis bredvid den och varuhusets belysning och belysnings avdelningen . Och Cosa har jag sett att många rekommenderar men går det och koppla alla 25 på samma trafo eller måste jag ha två olika?


G Glenno83 skrev:
[länk]

Cosa 45. Jag tror att de även finns som Cosa 30 (lite svagare).

Jag har haft dessa ute i altanen 5-6 år och alla fungerar fortfarande. Köpte till dimmer men den gav upp så nu kör jag utan. Ljuset är starkt. Finns skymningsrelä att köpa till också. Prisvärt system. Vet inte om hemsidan jag länkade till har bästa pris men därifrån beställde jag.
 
De Cosa jag har är på 0.3W tror jag. Funkar bra, lagom med ljus. Sitter med ca en halv meter avstånd. Några i trappsteg, lyser längs med stegen (monterade i väggen på ena sidan trappan) och lyser lagom de med.

Köpte även Cosa skymningsrelä som gick sönder och jag fick nytt på garantin utan krångel
 
Jag tänkte ha de med 1m avstånd. Ska jag ha de på halv meter är det ca 50 st jag måste ha och det känns lite för många. Det är lite därför jag tänkte ha lite mer styrka. Jag har ingen trappa alls på altanen.

P Pin skrev:
De Cosa jag har är på 0.3W tror jag. Funkar bra, lagom med ljus. Sitter med ca en halv meter avstånd. Några i trappsteg, lyser längs med stegen (monterade i väggen på ena sidan trappan) och lyser lagom de med.

Köpte även Cosa skymningsrelä som gick sönder och jag fick nytt på garantin utan krångel
 
S ShmakShmak skrev:
Jag tänkte ha de med 1m avstånd. Ska jag ha de på halv meter är det ca 50 st jag måste ha och det känns lite för många. Det är lite därför jag tänkte ha lite mer styrka. Jag har ingen trappa alls på altanen.
Kanske köra med den större varianten Cosa 45 då?
 
Ska inte lägga mig i för mycket, men varför lysa upp himlen ( det gör stjärnorna ) . Det bästa är att ha lite nedljus sittande på stolparna för ett räcke om det finns. Normalt så bländar alla uppljus vid viss vinkel och inget trevligt.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Det är absolut ingen fara. Jag har skrivit i den här forumet för att alla ska!!! få lägga sig i och ge bästa råd på lösningen
jag har läst i olika trådar här på byggahus just den kommentaren och även om själva kommentaren låter vettigt så kan jag inte hålla med. Jag har även tittat på spottar med ”lock” på som lyser marken mest. Eftersom altanen är ganska stor så är man inte längst ut i hörnen och framkanten så mycket för att de ska blända. Däremot så tycker jag att när de riktar uppåt så lyser det upp omgivningen mer än om det bara ska täcka marken eftersom ljuset blir som en uppochner kona istället för bara vid fötterna. Och tyvärr så har jag inget räcke för jag förstår vad du menar med att det blir snyggare när räcket lyser upp i nederkanten. Och jag tror inte stjärnorna blir bländade av 3W LED ljus .
Jag läste t.om. en som skrev att flygplan kan landa fel om man har ljuset uppåt. Även där tror jag att en landningsbana har mycket starkare ljus än 3W eller 0,5W som det snackas om här .

J jonaserik skrev:
Ska inte lägga mig i för mycket, men varför lysa upp himlen ( det gör stjärnorna ) . Det bästa är att ha lite nedljus sittande på stolparna för ett räcke om det finns. Normalt så bländar alla uppljus vid viss vinkel och inget trevligt.
 
För att uppåtriktat ljus ska ha någon effekt alls så krävs att de belyser något (buskar, räcken, husväggar etc). Annars blir det bara en ljuspunkt som sticker i ögonen.
Jag har ett tjugotal Cosa 30 i några sättsteg och nivåskillnader i altanen och jag tror att de bara är på 0,21W faktiskt.
Om du sätter 25 st 3W spottar så blir det väldigt mycket ljus!
Cosa-spottarna är inte klassade för att sitta lodrätt uppåt, vet de som monterat så i alla fall och då har livslängden varit ganska kort.
Smaken är som baken men jag kan verkligen inte rekommendera uppåtriktat ljus om man inte har väldigt mycket att belysa.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Håller precis på att bygga klart räcket till nytrallade altanen. Jag har valt Lightsons Spectrum decklights. De är på 0,5 W men tycker de lyser fullt tillräckligt med ett fint ljus. Tyvärr verkar det som att Lightson ej har någon dimmer till sitt system, men tycker inte det behövs. Dock finns skymningsrelä som jag nog tycker går igång lite för sent...
Nybyggd trallad altan vid skymning med installerade Lightsons Spectrum decklights längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Led-ljuskällor på 3 W rakt upp från marknivån kan blända. En spott med denna eller större effekt funkar bäst för att belysa träd/buskar o.dyl imho.
 
Finns det spottar som lyser marken i 10-pack. Jag har bara sett de i 3-6 pack?

J jonaserik skrev:
Ska inte lägga mig i för mycket, men varför lysa upp himlen ( det gör stjärnorna ) . Det bästa är att ha lite nedljus sittande på stolparna för ett räcke om det finns. Normalt så bländar alla uppljus vid viss vinkel och inget trevligt.
M Maximarcus skrev:
För att uppåtriktat ljus ska ha någon effekt alls så krävs att de belyser något (buskar, räcken, husväggar etc). Annars blir det bara en ljuspunkt som sticker i ögonen.
Jag har ett tjugotal Cosa 30 i några sättsteg och nivåskillnader i altanen och jag tror att de bara är på 0,21W faktiskt.
Om du sätter 25 st 3W spottar så blir det väldigt mycket ljus!
Cosa-spottarna är inte klassade för att sitta lodrätt uppåt, vet de som monterat så i alla fall och då har livslängden varit ganska kort.
Smaken är som baken men jag kan verkligen inte rekommendera uppåtriktat ljus om man inte har väldigt mycket att belysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.