Hej! Tänkte bygga en carport fäst mot vårt gästhus.
6000 lång och ca 4500 bred (som alltså oxå blir öppningen)
Går det med vanligt konstruktionsvirke eller blir spännvidden för lång för takbjälkarna?
Snözon 3,5


_Kent
 
Nej det går inte med konstruktionsvirke. Det krävs limträ. Om takbjälkarna är 4,5 m långa och ligger med c/c 600 mm bör du använda åtminstone 42x315 mm eller likvärdig dimension.
 
Du kan gott och väl krympa öppningen till 3 meter och ha en bärlina där, sen ett överhäng på 1.5 meter.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du kan gott och väl krympa öppningen till 3 meter och ha en bärlina där, sen ett överhäng på 1.5 meter.
Lät smart men jag förstod inte :)
Du menar öppning på 3 meter och ställa stolparna där? Jag skulle vilja ha bilen (2200) och släpvagnen (2000) bredvid varandra
 
J justusandersson skrev:
Nej det går inte med konstruktionsvirke. Det krävs limträ. Om takbjälkarna är 4,5 m långa och ligger med c/c 600 mm bör du använda åtminstone 42x315 mm eller likvärdig dimension.
Ser att Bauhaus bara har 42x225 och sen 56x225 och 56x270. Kan man gå upp på 1200cc och grövre dimension borde det bli billigare?
 
Så stora överhäng som 0,75 m per sida fungerar inte med konstruktionsvirke. Jag tycker det är en dålig idé att minska öppningen på bekostnad av funktionen.
 
Du kan använda 90x315 på c/c 1200 mm.
 
J justusandersson skrev:
Du kan använda 90x315 på c/c 1200 mm.
Tack! Inte gratis dom.... 1.895:- :( men billigare än klenare och c/c 600
 
Vill man komma så billigt undan som möjligt med limträ ska man välja så smala och höga balkar som möjligt eftersom dessa är mer materialeffektiva. Ofta fungerar det dock bara till en viss gräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.