S SpjuteViking skrev:
Blir nog ganska orent att du går in med kontantinsats, men att dela på löpande drift, förbättringar/investeringar. I mitt tycke är det snyggaste att göra det på helt lika villkor, men jag förstår att det inte är ett alternativ.

Som någon skrev är väl det renaste att du betalar allt och sambon blir hyresgäst. Men sambon hamnar då i en ganska dålig sits om ni skulle gå skilda vägar.
Hon kommer ju att bo extremt billigt och kommer kunna spara en massa pengar i tex. värdepapper, så dålig sits skulle jag inte vilja kalla det.
 
D Daniel 109 skrev:
Så hon ska betala hälften av utgifterna och du tar hela vinsten när det är dags att sälja. Låter kanske vettigt för dig, men inte för den andra parten.
Ja något får hon väl betala? Jag går in med 2 miljoner och hon noll, ska vi ha samma förutsättningar då? Klart man delar på el, värme sophämtning.
 
Varför ens flytta ihop i ”ditt hus”? För mig låter det som en riktigt dålig start. Om ni vill leva tillsammans på lika villkor i ett gemensamt hem tycker jag att ni ska köpa det gemensamt och dela ägandet 50/50. Är du rädd att förlora pengar kan ni skriva ett skuldebrev på din kontantinsats.
 
  • Gilla
Endeavour
  • Laddar…
Detta upplägg är ju exakt samma som föreslås som alternativ till att köpa ihop, dvs att en hyr av den andra, bara med andra ord. En rimlig lösning.
 
A Asson skrev:
Varför ens flytta ihop i ”ditt hus”? För mig låter det som en riktigt dålig start. Om ni vill leva tillsammans på lika villkor i ett gemensamt hem tycker jag att ni ska köpa det gemensamt och dela ägandet 50/50. Är du rädd att förlora pengar kan ni skriva ett skuldebrev på din kontantinsats.
Vi har bott i hennes svindyra hyresrätt nu i över 5 år som hon har väldigt svårt att släppa så jag köper helt enkelt ett hus som blir mitt då hon ej kunnat spara en krona i livet just pga denna svindyra hyresrätt.
 
P Paulista skrev:
Ja något får hon väl betala? Jag går in med 2 miljoner och hon noll, ska vi ha samma förutsättningar då? Klart man delar på el, värme sophämtning.
Går du in med 2Mkr? Behöver ni låna då?
 
Du får inte ett vettigt hus på hyfsad adress under 5 miljoner i denna stan.
 
Jag tycker erat förhållande låter mer och mer skumt, nästan som ett skämt helt ärligt. Ni har barn och är sambos, men har uppenbarligen ingenting som liknar gemensam ekonomi.
Förståeligt om man precis träffats, men det låter inte som att ni ens funderar på det heller då du pratar om "hennes" sparande.
 
Då tycker vi helt enkelt väldigt olika då jag aldrig fattat folk som har gemensam ekonomi. Mina föräldrar har varit gifta i 40 år och har aldrig haft gemensam ekonomi och det har fungerat utmärkt.
Jag har många ggr försökt engagera henne i ett sparande då jag själv är väldigt intresserad av börsen, men visar hon 0 intresse är det inget jag kan göra någonting åt.
 
P Paulista skrev:
Vi har bott i hennes svindyra hyresrätt nu i över 5 år som hon har väldigt svårt att släppa så jag köper helt enkelt ett hus som blir mitt då hon ej kunnat spara en krona i livet just pga denna svindyra hyresrätt.
Får din sambo vara med i köpprocessen, dvs välja område, typ av hus etc, eller är det ett enväldigt beslut från din sida?
Jag förstår om ni har olika förutsättningar för att stoppa in kontantinsatsen, men jag skulle ändå föreslå att ni delar på lånet (behöver inte vara 50/50) och då betalar ränta och amorteringar i proportion till detta.
Ytterligare en fördel med att äga fastigheten gemensamt är att ni får dubbelt ROT- och RUT-utrymme. Bara där kan ni ju spara 50k per år om huset behöver fixas lite.

Och om din sambo är helt ointresserad av sparande kan ju amortering på bolånet vara ett bra sparande i brist på annat ;).
 
backstad backstad skrev:
Får din sambo vara med i köpprocessen, dvs välja område, typ av hus etc, eller är det ett enväldigt beslut från din sida?
Jag förstår om ni har olika förutsättningar för att stoppa in kontantinsatsen, men jag skulle ändå föreslå att ni delar på lånet (behöver inte vara 50/50) och då betalar ränta och amorteringar i proportion till detta.
Ytterligare en fördel med att äga fastigheten gemensamt är att ni får dubbelt ROT- och RUT-utrymme. Bara där kan ni ju spara 50k per år om huset behöver fixas lite.

Och om din sambo är helt ointresserad av sparande kan ju amortering på bolånet vara ett bra sparande i brist på annat ;).
Hade jag fått bestämma själv vart vi ska bo hade vi varit ur denna lägenheten för många år sedan.
 
  • Gilla
backstad
  • Laddar…
Avgörande i den här frågan är att ni har gemensamt barn och det gör att ni har ett gemensamt ekonomiskt ansvar. Du skriver att din sambo aldrig har sparat en krona, det är ju ytterligare en av orsakerna att ha gemensam ekonomi. Man får känslan att du inte är riktigt seriös i din relation. Om du vill bo i hus, där din sambo dessutom tvekar, ett hus för 5 milj är ju inte helt billigt att dra runt, så får du nog gå in seriöst. Köp huset ihop, dela allt, inklusive vinst och förstås ev förlust och skriv en revers på 2 milj. Jag skulle avråda din sambo att flytta med dig till hus med något annat upplägg. Jo, förstås att ni köper huset gemensamt med din kontantinsats och sen delar 50/50.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Avgörande i den här frågan är att ni har gemensamt barn och det gör att ni har ett gemensamt ekonomiskt ansvar. Du skriver att din sambo aldrig har sparat en krona, det är ju ytterligare en av orsakerna att ha gemensam ekonomi. Man får känslan att du inte är riktigt seriös i din relation. Om du vill bo i hus, där din sambo dessutom tvekar, ett hus för 5 milj är ju inte helt billigt att dra runt, så får du nog gå in seriöst. Köp huset ihop, dela allt, inklusive vinst och förstås ev förlust och skriv en revers på 2 milj. Jag skulle avråda din sambo att flytta med dig till hus med något annat upplägg. Jo, förstås att ni köper huset gemensamt med din kontantinsats och sen delar 50/50.
Vet du om man måste ha jurist till att avskriva samboavtalet eller man kan göra ett själv med en mall från nätet? Har hört både negativt och positivt om det.
 
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
P Paulista skrev:
Vet du om man måste ha jurist till att avskriva samboavtalet eller man kan göra ett själv med en mall från nätet? Har hört både negativt och positivt om det.
Du behöver inte skriva något alls om du följer mitt råd. Skriv bara en revers på kontantinsatsen.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
P Paulista skrev:
Nej jag skulle inte kräva att hon lägger pengar på renoveringar då det är mitt hus. Varför skulle detta vara en dålig deal, både hon och jag kommer bo billigare än i vår nuvarande svindyra hyresrätt som dessutom är hennes.
Det är inte hennes som delägare.
Ditt upplägg är som att du inte planerat att leva resten av livet med henne då hon inte skulle bli skriven som ägare.

Ni betalar alltså hälften var nu i hennes hyresrätt? Det bör ju funka på huset med.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.