Har köpt en villa byggd -98. Tilluftsdonen är ovanliga (se bild) och verkar inte gå att öppna. Det finns ett snöre som hänger ned från dem, och jag trodde detta skulle användas för att röra skalet fram och tillbaka för att reglera öppningen. men de verkar sitta fast. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Hälsn,
Björn Rund tilluftsdon i tak med snöre, mot blommigt tapetserat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Vanligt förekommande fel på dom ventilerna. Något i ventilen ger med sig med tiden, så snöret går ej att dra i. Har lyckats reparera några för längesen men det är bättre att byta ut hela ventilen. Rekommenderar byte till Fresh TL-DE.

PM om du behöver mer hjälp med fler ventilationsproblem!
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Ser ut som en Fresh 80 ventil [länk]
Snöret är till för att öppna/stänga, finns inga mellanläge.
OK, tack!
 
E Energiexpert1 skrev:
Hej! Vanligt förekommande fel på dom ventilerna. Något i ventilen ger med sig med tiden, så snöret går ej att dra i. Har lyckats reparera några för längesen men det är bättre att byta ut hela ventilen. Rekommenderar byte till Fresh TL-DE.

PM om du behöver mer hjälp med fler ventilationsproblem!
Tack, så länge, får titta på om jag byta dessa själv.
 
E Energiexpert1 skrev:
Hej! Vanligt förekommande fel på dom ventilerna. Något i ventilen ger med sig med tiden, så snöret går ej att dra i. Har lyckats reparera några för längesen men det är bättre att byta ut hela ventilen. Rekommenderar byte till Fresh TL-DE.

PM om du behöver mer hjälp med fler ventilationsproblem!

Hej!

Har Fresh 80 hemma som jag vill byta mot den varianten som du rekommenderar. Hålintaget nu är ca 85 mm. TL-DE är cirka 100. Är det något man behöver tänka på? Känns som aningen knepigt att borra upp ett större hål i ett redan befintligt. Har du några tips?
 
Jag vet inte, det var jag som frågade. Försök kontakta "Energiexpert1"
 
N Nallehus skrev:
Jag vet inte, det var jag som frågade. Försök kontakta "Energiexpert1"
Skrev PM. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.