Hej!

Vi ska börja renovera vår hall med nytt ytskikt.
När vi började riva masoniten på de som är ytterväggen hittade vi vad som ser ut att vara mögel. Se bifogade bilder.
Ska låna hem en fuktmätare och kolla om väggen är fuktig men vad jag kan känna så känns det inte så.

Min fråga är hur pass stor ingrepp måste jag göra för att få bort de? Ta bort allt trä och lägga på nytt eller räcker de med att tvätta de med något typ av mögel tvätt och slänga på gips sen?
 
  • Rivet ytskikt med masonitbitar på golvet och en trävägg med mögelangrepp syns i en hall under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trävägg med misstänkt mögelpåväxt vid skarven mellan två plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Det där ser ut att vara blånat virke som använts när de byggde. Googla gärna om blånad. Jag tror inte det är farligt alls.
 
Tvätta, det räcker
 

Bästa svaret

Tycker nog inte det ser ut som blånad, utan mer en liten fuktskada med mögelangrepp. Men det är alltid svårt utifrån en bild att avgöra.
Den springande punkten är när det uppstått.
Det kan vara i byggskedet, och då är det bara att smacka på gips. Behöver inte nödvändigtvis rengöras när det återigen blir instängt bakom gips.
Om det är en yttervägg skulle det också kunna vara en skada pga inträngande vatten. Om det fortfarande kan ske under olyckliga omständigheter, typ slagregn med vind från ett särskilt håll, så behöver det kanske åtgärdas, annars kan problemet återuppstå.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Tycker nog inte det ser ut som blånad, utan mer en liten fuktskada med mögelangrepp. Men det är alltid svårt utifrån en bild att avgöra.
Den springande punkten är när det uppstått.
Det kan vara i byggskedet, och då är det bara att smacka på gips. Behöver inte nödvändigtvis rengöras när det återigen blir instängt bakom gips.
Om det är en yttervägg skulle det också kunna vara en skada pga inträngande vatten. Om det fortfarande kan ske under olyckliga omständigheter, typ slagregn med vind från ett särskilt håll, så behöver det kanske åtgärdas, annars kan problemet återuppstå.

Tack för svar!
Jag har hittat ett mindre hål från sidan på utsidan där balkongen sitter på utsidan. Så det är möjligt att det kan komma in vatten där om som du säger att det regnar mycket med hård vind från olyckligt håll. Så det får bli att sätta en plåt över de.
Men väggen är torr iaf så jag smäller på gipset så fort plåten är på plats.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.