Jag tänkte fixa ett schysst wifi på hela gården och även passa på att orda kameraövervakning i varje stuga med några Arlo (eller andra bättre system om Ni har tips).

Min fråga är om Ni tror att det kan räcka med Google Mesh Wifi punkter i varje fastighet (trähus).
Avståndet är mellan 20-30 meter den kortaste/längsta biten mellan husen, som enligt linjerna.

Tipsa gärna om andra lösningar eller system du tror kan passa bättre till detta.

Jag vill:
- Slippa gräva ner nätverkskabel.
- Ha samma SSID på WiFi på hela gården/i varje hus.
- Jag vill ha så trådlösa kameror som möjligt.
- Jag vill kunna se varje kamera när jag inte är och handlar.
- Jag skulle vilja kunna se alla kameror på en TV-montitor.
- Jag vill kunna ha 8 kameror totalt som minst.
- Jag vill ha bäst Wifi i huvudfastigheten dit alla linjer går.
- Jag vill ha wifi nog att driva kamerorna och enklare surf i de andra.

Tacksam för tips!
 
  • Schematisk planlösning för wifi och kameraövervakning med avstånd mellan husen och fibermodem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alright, den såg bra ut också. 1 st sådan på varje fastighet då, väggmonterat?
 
Finns nog bättre experter här på forumet om detta men jag är ganska säker på att Google Wifi inte har den räckvidd du önskar.
 
Vad ska Wi-Fi användas till i husen?

ska du bara ha täckning för dina kameror och lite webbsurf går det antagligen att ha en rundstrålande accesspunkt på huvudbyggnaden och inget i husen.

har du högre krav behövs kanske ett lokalt Wi-Fi i varje hus.
 
M Max R70 skrev:
Gissar att Google wifi inte räcker till här. Kanske något sånt här: [länk]
ja men antagligen bara för att koppla ihop husen och då finns det billigare produkter för det (Nanobeam).
 
Är det verkligen uteslutet att gräva ner en pemslang mellan husen? Iaf till de på rätt sida om vägen....
 
Wifi i de andra fastigheterna är främst för mycket lätt surf och att överföring av bild från kamerorna. 2-3 kameror per fastighet.

Vill absolut helst slippa kabel om det är möjligt.

Sidfråga, någon som vet om Arlo kan prata med basstationen via wifi eller måste jag ha en basstation i varje fastighet med kameror?
 
Det är möjligt att slippa kabel, men det blir rätt mycket utrustning om det ska bli riktigt bra. Frågan är om det verkligen behöver bli riktigt bra....!

Jag skulle gräva (minigrävare med tjälkrok eller smala skopan) till husen till vänster och köra ett par Nanobeam 5 AC till huset till höger, på andra sidan vägen.

I varje hus skulle jag sedan ha en Unfi AP AC Lite.

I huvudbyggnaden kanske du kör en Unifi AP AC Pro istället.

Det du skulle kunna prova är att börja med en AC Pro till huvudbyggnaden och sedan se hur långt du kommer med den täckningen. Det är inte alls omöjligt att du har bra prestanda även inomhus med denna i huvudbyggnaden, men jag misstänker att det blir lite trögt om du också ska ha två kameror på varje plats. och, när jag tänker efter, 8 kameror till denna totalt kommer ju göra livet surt för alla.

Om du vägrar att gräva skulle jag fortsätta med Nanobeam-par till varje hus. Den är sjukt stabil och är billig. Många hundra Mbps på det avståndet.

Om du sedan toppar detta med en USG som router så kan du styra allt från samma gränssnitt. Googla cloudkey eller så kör du bara på din vanliga pc vid behov.
 
  • Gilla
Basekson
  • Laddar…
Bra svar även om jag blev liiite osäker av det.
Utgå från inte gräva och det som garanterat blir bäst då.

Huvudbyggnad
1 st unifi ap pro
3 st nanobeam mot varje hus

Övriga hus
1 st nanobeam 5 ac per hus.

korrekt uppfattat? :)

vad gör USG i sammanhanget?
 
Ja så blir det. Du behöver också ha en wifiaccesspunkt i varje hus för att skapa ett wifi där (tex med en AP AC Lite). Nanobeamarna skapar bara en brygga mellan två punkter, inte något lokalt wifi. Det blir som en trådlös förlängning av en nätverkskabel.

Anledningen till att det blir så många Nanobeams är att dessa inte är rundstrålande och bygger en punkt till punkt länk.

Som sagt, jag tycker det blir för mycket hårdvara för att vara en bra lösning.

Man kanske kan hitta någon variant med en rundstrålande antenn som kan köra flera PtP länkar till husen? Men, det blir ändå många prylar bara för att slippa gräva några meter.....

USG är din router/firewall som sitter direkt efter "fibermodemet".
 
  • Gilla
Basekson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så blir det. Du behöver också ha en wifiaccesspunkt i varje hus för att skapa ett wifi där (tex med en AP AC Lite). Nanobeamarna skapar bara en brygga mellan två punkter, inte något lokalt wifi. Det blir som en trådlös förlängning av en nätverkskabel. ...
Jag hajjar, men NanoBeam tar emot signal trådlöst från Huvudroutern och sprutar iväg till i andra husen? Eller behöver de vara trådade i huvudbyggnaden?

Har du tips på utomhuskameror som är bra i detta system? Hade varit nice att ha RSTP/IP kameror så man kan bygga lite custom grejer i webbgränssnitt.
 
Nanobeamen är ansluten med kabel till routern. Eller till en switch efter routern. Den går på POE så det är rätt smidigt att ha en POE-switch efter routern tid du ansluter din AP och Nanobeams (och vissa kameror kanske).

Kameror - jag använder Hikvision 2385, har inte testat annat så där kan jag inte ge några bra tips. Tycker dock dessa fungerar bra. Du skulle ju kunna ha en PZT-kamera centralt också, och se över hela fastigheten....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nanobeamen är ansluten med kabel till routern. Eller till en switch efter routern. Den går på POE så det är rätt smidigt att ha en POE-switch efter routern tid du ansluter din AP och Nanobeams (och vissa kameror kanske).

Kameror - jag använder Hikvision 2385, har inte testat annat så där kan jag inte ge några bra tips. Tycker dock dessa fungerar bra. Du skulle ju kunna ha en PZT-kamera centralt också, och se över hela fastigheten....
Stort tack för många bra tips, jätte tacksam!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.