Igår kväll fick jag se att diskmaskinen läkte ut vatten och som tur är så var det inte mycket och jag tror inte det har trängt ner i plastmattan.

Men jag fick se att på väggen bakom diskmaskinen så har det börjat växa något mögel svampigt och jag undrar till att börja med om någon har några tips på hur jag tar bort det. Funkar det verkligen med ättika eller bikarbonat? Det ser ut att vara väldigt ytligt (har inte velat skrapa allt för mycket tills jag har munskydd).

Min andra fråga är hur jag ska tänka gällande monteringen av diskmaskinen när jag fått den lagad? Hur stort mellanrum mellan vägg och diskmaskin bör det vara? Kan möglet ha uppkommit för att diskmaskinen stått för nära väggen?
 
  • Mögeltillväxt på vägg ovanför kakel, tecken på fuktproblem i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har man en kall yttervägg och en varm fuktig diskmaskin stående tätt kan man få det så där. Bara att borsta bort, spraya klorin eller boracol och sedan måla över.
 
  • Gilla
s0ckan
  • Laddar…
MultiMan
Det är ett krav från försäkringsbolagen att diskmaskiner ska stå på ett plasttråg som gör att vattnet rinner framåt så man ser eventuella läckor direkt. Saknas det, skaffa ett direkt.
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är ett krav från försäkringsbolagen att diskmaskiner ska stå på ett plasttråg som gör att vattnet rinner framåt så man ser eventuella läckor direkt. Saknas det, skaffa ett direkt.
Det känner jag till och det har jag ett dom diskmaskinen står på
 
Det ser ut som att diskmaskinen stått mot väggen där, samt också läckt lite vatten eller ånga. Bara att tvätta bort.

Kolla också baksidan på diskmaskinen. Förefaller som att det finns en hel del billigt skräp (diskmaskiner) som endast har papp som yttre skydd. Då kan papp och isolering ramla ut från maskinen och ligga mot väggar och skåp. Så har det sett ut på våra två senaste diskmaskiner. :(
 
optimum
Börjar med välkommen till forumet.:D

Mögel.
Är det på utsidan, tvätta rent. Grönsåpa är rätt så bra annars finns mögelborttagningsmedel.
Jag hade provat med ljummet vatten och grönsåpa.
Därefter hålla koll så det inte återkommer.

Är det i väggskivan, ja då bör du nog ta kontakt med någon hantverkare.
 
Tack för all input och tack för välkomnandet till forumet.

Jag följde era råd och började med att tvätta med såpa även med ättika som jag blandade ut med vatten och fick bort det mesta.
Mycket satt dock kvar i färgen så jag tog en färgskrapa och tog bort färgen även för att försäkra mig om att det inte hade satt sig i spånskivan, vilket det inte hade gjort som tur är.

Jag målade på ny färg på skivan och har ställt tillbaka maskinen med lite mer mellanrum kvar till vägen, jag borrade även två mindre hål ganska högt upp i skivan intill utrymmet under diskhon vilket jag hoppas ska hjälpa ventileringen.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.