Elektrikern har precis fått uppgiften att till varje rum dra 1 antennkabel, 2 TP-kablar (LexCom) samt ett tomrör för framtida behov.

Mitt förslag var: dra alla tre kablar i ett och samma 20-rör, samt lägg till ett 20-rör tomt.

Hans förslag var: Dra antennkabeln i ett 16-flexrör, de två TP-kablarna i ett annat likadant. Samt, misstänker jag, ytterligare ett flexrör som tomrör. Enligt hans uppgift använder de inget annat nuförtiden.

Och nu undrar jag blir det inte svårt att dra framtida ledningar i flexröret. Nå vad tror ni? Flexrörets vara eller icke vara...

Skall villigt erkänna att jag är fullständig novis på området...
 
Det skulle vara intressant att se honom få i 2 Lexcom kablar i 16-rör. Det är svårt nog för att inte säga omöjligt i ett 20mm ???

Jag skulle dra 2 rör (inte slang) och sedan lägga antennkabeln i det ena, den dagen du skall dra Lexcom istället byter du ut antennkabeln mot den nya kabeln. Du skall väl knappats ha både och samtidigt i alla fall...
 
Oj, vad jobbigt det blev nu då. Nu kommer ju du med ytterligare en variant!!!

Menar du att det inte skulle gå att få in två LexCom-kablar i ett 20-rör. Eller menar du en 20-slang? För nog måste det väl ändå få plats två i ett rör? Är LexCom så mycket tjockare än annan TP-kabel?
 
Jepp den är tjockare, själv har jag funderat på att dra en Lexcom-kabel och en vanlig TP i samma rör, det skulle nog kunna gå. Tror jag i en del rum ialla fall kan klara mig med bara ett "riktigt" Lexcom uttag plus ett vanligt nätverksuttag.
Du behöver bara Lexcom kabel där du räknar med att köra TV och jag tror inte det blir mer än en TV på varje ställe  ;) , telefon och data kan du använda en vanlig CAT6 kabel till. Enligt Lexel så är deras kabel något som skulle motsvara CAT7.
 
Vi har flexrör i hela huset inkl. bredbandsrör som drogs till alla tänkbara platser (år 2000). Elektrikern sa att han sparade cirkus 1 arbetsdag på en villa med flex jämfört med VP-rör, vilket givetvis/förhoppningsvis syntes på min faktura! :D ;) :p

Jag har dragit om elen lite grann när jag installerade ett skymningsrelä till en utelampa och behövde ytterligare en fas utöver tändtråden. Det gick smärtfritt att dra ur tåtarna o dra in ett nytt knippe.
 
Flexrör är enkla och smidiga för installatören , men i stort sätt omöjliga att dra tråd i. Många säljs även med färdigdragen tråd , inte utan anledning. Nä välj släta rör.
Förresten så såg jag en kompromiss på Bauhaus röda
elrör som var ett mellanting mellan flexrör och vanliga tomrör , de var ivarjefall släta inuti verkar vara en ny inovation!
 
Två oskärmade tp i en 16 flexslang är svårt. Skärmade tror jag inte på. Är lexcomen ännu tjockare- Glöm det.

För två vanliga tp skulle jag säga antingen ett 16 RÖR eller 20:s slang.

Jag har dragit dubbla tp i slang men då gör jag så att jag drar i kabeln i slangen liggandes rak på golvet. sen installerar jag slangen. Ska jag göra nått nytt permanent så blir det rör i fortsättningen. Slangen kommer jag att använda på vinden där allt är draget ovan fuktspärren så det är lätt att byta vid behov.

Förvisso spar man tid med slang men det krävs en grövre dimmension för att få ut samma kapacitet ur lösningen. Frågan är om grövre slang och dosor verkligen blir dyrare än standard rör. Ta dessutom rätt på om din elkille godkänner att du drar rören. Då kan du spara pengar och få den bättre lösningen
 
Pratar ni verkligen om samma kabel ?
Lexcom-kabel är inte samma sak som Lexcom-home-kabel tror jag.
F.ö brukar inte slang vara så dåligt förutsatt att den fästs ordentligt.

Om den inte är ordentligt fastsatt snor den sig som en orm ju hårdare man drar, annars har den lägre friktion eftersom kontaktytan mot kabeln är mindre.
 
Oskärmad kabel LexCom 125 kat5e
E.nr E4937553 har en diameter på 6.35mm.

Dubbelskärmad bredbandskabel LexCom Home
E.nr 4937625 har en diameter på 7.5mm
 
Benno. skrev:
...
Vid eldragning skall/får den inte klamras inne i väggen.
...
Hur menar du? Det finns väl inte en elektriker som INTE klamrar fast flexslangen med tex. Thorsman TC-T. Helt omöjligt att dra något genom en flexslang om den inte är fixerad i väggarna. Framför allt runt hörn.

Rör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.