Nu när vintern står vit ute gäller det att planera in för kommande altan arbeten :D

Skall göra en ca 4*6 meter altan som jag har tänkt köra 45*195 bärlinor och sen 45*145 golvreglar med cc 60, och sen 28mm trall. Dock så hade jag tänkt "beskära" hörnorna i 45 grader för att få det lite snyggare (eller det är frugan som vill om jag skall vara helt ärlig ;)) hur gör jag för att få till detta på ett bra och korrekt sätt?

Tacksam för tips och ev en ritning på en bra lösning..
 
Jag gjorde ungifär som du beskriver för några år sedan när jag byggde altan, dock bara ett fasat hörn. Satte en golvregel i framkant på de andra reglarna och en i 45 grader i hörnet. Den näst yttersta golvregeln blev alltså något kortare än de övriga och den yttersta ännu något kortare. Har för mig att jag kapade reglarna exakt genom att lägga hörnbiten ovanpå. Snedsågade och spikade/limmade fast hörnbiten. Kan tänka mig att man kan använda ett vinkeljärn för extra stöd.

Främre bärlinan sitter precis där hörnet börjar, en knapp meter från främre kant, sedan ytterligare en bärlina i mitten och tillslut en bakre bärlina skruvad i huset. Detta fungerade bra med stolparna till taket.
 
Ännu snyggare med avrundade hörn. Detta kan man åstadkomma genom att inte regla ända ut och sen kapa trallen så man får en avrundning. Staketet är svårare att få till om man väljer trä, men om du har glasrutor i staketet så kommer man ändå uppfatta altanen som avrundad och mycket mjukare än en kantig = tråkig/vanlig altan.
/CC
 
Bygg en rektangulär altan du och ge fasen i att ta bort hörnen; dels får du mera utrymme och dels så maskerar du att den är byggd just nu, dvs som det är modernt att göra just nu. Du får alltså en mera tidlös altan samtidigt som du får det betydligt enklare om du får för dig att taka den senare. Jag har sett många som har en altan med snedkapade hör men ett tak som är rektangulärt - det är en både ful och tråkig syn!
 
chris47 skrev:
Ännu snyggare med avrundade hörn. Detta kan man åstadkomma genom att inte regla ända ut och sen kapa trallen så man får en avrundning. Staketet är svårare att få till om man väljer trä, men om du har glasrutor i staketet så kommer man ändå uppfatta altanen som avrundad och mycket mjukare än en kantig = tråkig/vanlig altan.
/CC
Det låter ju skitfräckt, men hur gör man överliggaren på staketet runt på ett snyggt sätt?
 
Kurtivan skrev:
Bygg en rektangulär altan du och ge fasen i att ta bort hörnen; dels får du mera utrymme och dels så maskerar du att den är byggd just nu, dvs som det är modernt att göra just nu. Du får alltså en mera tidlös altan samtidigt som du får det betydligt enklare om du får för dig att taka den senare. Jag har sett många som har en altan med snedkapade hör men ett tak som är rektangulärt - det är en både ful och tråkig syn!
Här håller jag förstås inte med (jag har ju en med kapat hörn) ;)

Jag har sett alltför många rektangulära som ser ut som riktiga klumpedunsar, speciellt om de är så pass breda som sex meter. Ett fasat hörn eller två lättar upp det hela betydligt och den yta man förlorar är ju försumbar (typ 5%). Men, smaken är ju som baken!

Ett runt hörn skulle jag gärna vilja ha på ett däck utan överbyggnad, men med glasparti blir det nog lite väl komplicerat. Kanske blir ett sådant i framtiden om vi breddar med ett trädäck utan tak.
 
lastkaj skrev:
Det låter ju skitfräckt, men hur gör man överliggaren på staketet runt på ett snyggt sätt?
En variant borde vara att sätta ihop t ex fyra överligare som är bredare än de andra (de bildar då fyra sidor i en 16-hörning). Därefter gör man två kvarts-cirklar, en som går i ytterkant och en som går i innerkant, skillnaden i radie mellan dessa ska vara lika stor som de andra överliggarna. Man kan ha en penna i ett snöre för att rita cirklarna. Såga med sticksåg.

Martin Timmell gjorde en gång en karm till ett runt fönster på ett liknande sätt.
 
Ja, det låter rinligt att göra så - för nog blir det fräckt!!!
 
Ok tack alla för tipsen, det lutar väl åt att jag kommer att köra på 45*145 som skruvas med frans träskruv / spax vid 45 graders lutningarna.

Jag kommer inte att ha tak där, har just köpt nymonterade markiser överallt så den aspekten behöver jag inte beakta.. Dock så blir det väl en hel del plintar (just nu räknar jag med 11 st) men det är väl svårt att komma ifrån kan jag tänka mig ;)
 
11 plintar är ganska många. Jag körde med sex stycken plus bärlina mot husets grund för min altan (6 x 3,75 m). Plintarna hade ganska stor diameter (15 cm?), men det är ju inte jobbigare att göra hål för dem (dock går det åt mer betong). Hyrde en "borr" för att fixa hålen.

Har hållit utmärkt i åtta år nu!
 
Det blir 3 extra för att sätta bärlinan ut ifrån huset, har lite ventiler och grejs som jag inte vill / kan täcka över därav detta. Bärlinan nr 1 kommer att placeras ca 30 cm från grunden sen 3 till på nästa och två plint på den yttersta för att följas av en varedra på de 45 gradiga 45*145. Mao totalt 11 st.. Det kanske är onödigt med två extra plintar vid 45 skärningen?? :-/
 
Jag tycker inte du behöver några för 45-gradaren (jag hade inte det), däremot lär du ju ha tre nära huset, eftersom du inte kan dra fördel av en bärlina skruvad i grunden. Min yttersta bärlina/plintrad sitter där hörnet "börjar", ca 3m från huset, den andra plintraden sitter mitt emellan huset och den yttersta.
 
Ok men hur långt "överhäng" har du då är lite rädd för att det skall svikta längst ut om du förstår vad jag menar...
 
Hobbysnickarn skrev:
Ok men hur långt "överhäng" har du då är lite rädd för att det skall svikta längst ut om du förstår vad jag menar...
Det är ca 0,75 m från sista bärlinan ut till främre långsidan. Med 45x145 reglar cc 60 blir det hur stumt som helst. Problemet är väl eg inte att gräva för 11 eller 9 plintar utan jag tycker det blir snyggare om man slipper se dem! Även på sidorna sitter mina plintar en bit in på bärlinan, ca 0,5 meter har jag för mig.
 
MM håller med jag brukar kapa balkskon så att man bara ser den på ena sidan men plintarna kommer man ju inte ifrån.

Men det låter ju bra om det är så stumt. Tack för inputen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.