70-tals villa med rundhugget mexitegel och mörkt trä, delvis täckt av plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett 70-tals enfamiljshus med mexitegel, trädetaljer och en blandning av plåt- och tegeltak samt en stor veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag vill förändra vår fasad som är klasiskt 70-tals rundhuggen mexitegel samt trä, halva huset har plåt tak & halva riktigt gamla tegelpannor. Jag vill få ett modernt utseende på huset. Vad har ni gjort med era renoverade 70-talare, hur gjorde ni? Behöver man gå till arkitekt, kan man göra en del själv.
Tanken är vit puts & ev byta tak men jag har svårt att se vilket slags tak jag ska satsa på, fortsatt platt, eller kanske man ska satsa på en takterass på ena delen där det nu ligger tegel.. BEHÖVER inspo
 
Hej!
Tycker det verkar vara ett fantastisk hus med mycket potential.
Skulle inte putsa huset. Tror mer på att hålla det i original och tidstypiskt och istället jobba mer på detaljer.

Det stora problemet (enligt mitt tycke!) är de vita räckena samt att sockeln är exponerad så mkt. Skulle sätta dit slankare räcken (svart profil med glas?)
Kanske sätt in ett större glasparti istället för partier med oanvända dörrar (bild 1).

Takterrass tycker jag känns onödigt när tomten verkar fantastisk med mkt olika höjder och fina ”rum”. Vill ni åt utsikt och ändå ska byta tak så kanske det är värt.

Här kanske kan vara lite inspiration.
https://instagram.com/unckelhouse?igshid=13zopx8o4cc7s
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Vi har gjort en hel del redan på huset. Problemet med fasaden är att den är sprucken & dålig på många ställen, allt trä behöver bytas då det är illa åtgånget av väder & vind. Vi har börjat att byta delar & när vi rev det gamla märkte vi att det i te fanns någon isolering över huvudtaget bakom panel eller tegel. Så oavsett behöver vi ta bort stora delar av fasade för att få värme i huset. Vi har gjort en skum isolering under krypgrunden & det hjälpte litegrann, nästa v byter vi alla fönster & det blir som du skrev en del större glaspartier men generellt behåller vi utseendet på huset. Mitt största bekymmer är hur jag ska få till ett modernare utseende utan att det ser för hemmagjort ut, att måla tegel eller slamma ( dansk stil) faller inte mej i smaken. Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan runt tegelhus med stora fönster, dörrar och ett utomhus spa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan runt tegelhus med stora fönster, dörrar och ett utomhus spa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan runt tegelhus med stora fönster, dörrar och ett utomhus spa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan runt hus med tegelfasad, visar väderexponering och behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med rottingmöbler framför ett vitt hus med stora fönster, och delvis renoverad fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan runt ett hus med vita räcken, omgivet av trädgård och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med bänkar runt husets vita fasad och fönster, tecken på väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddar upp lite bilder på altan vi byggt runt huset. Stor träaltan med vitmålade utemöbler och grill vid en tegelhusfasad utan synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hoppsan blev visst en faslig massa kopior på samma bild
 
  • Gilla
Simonahlsen
  • Laddar…
Aha ok! Jag förstår problematiken.
Men om du ändå skall tilläggsisolera utvändigt så kanske ett fasadbyte passar bra.
Skulle då rekommendera att försöka göra allt så enhetligt som möjligt.
Allt(!) i svart för ett modernt uttryck.
Stående svart träpanel. Droppbleck, karmar, stuprör, vindplåt och räcken etc, allt i svart. Svart är väldigt förlåtande i jämförelse mot vitt. Och kommer då troligtvis inte se ”hemmagjort” ut. Vitputsade moderna hus är ofta extremt avskalade. Inget överhäng av tak samt invändig avvattning.

Ett problem är att det ser ut som era nya fönster har vita karmar? Är det aluminium? Om ni inte kan måla dessa så skulle jag inte köra på svart.
 
Hej undrar hur det har gått?

Har själv ett stort hus i mexitegel som är målat vitt med vissa detaljer i trä. Vårt är byggt 1923 ifrån början men ombyggt 1967 och då bytte man även ut den putsade fasaden mot mexitegel. Jag älskar putsade hus men i nuläget så hade det blivit en alldeles för stor kostnad att göra. Så alternativet är att jobba med den fasad vi har och förändra färg och vissa delar på huset som är i trä. Vi har även en fristånde garagebyggnad med dubbelgarage och ett poolrum samt relax. På den byggnaden har vi valt att sätta två stora svarta panoramafönster istället för de glasblock som fanns där förut. Ytterdörren kommer också den bli svart. Jag försöker tänka framåt och hur jag vill att huset ska kunna se ut i en framtid och försöker då göra vissa val nu med den tanken i huvudet. Jag funderar också mycket på vad man kan göra med fasaden som den är nu. Tankarna går åt att istället för att ha träpanelen lodrät på de ställen vi har träpanel så byta ut den och lägga den vågrät vilket blir en mycket mindre åtgärd än att byta hela fasaden men moderniserar uttrycket något. Jag hade kunnat tänka mig ett hus helt i svart för jag tycker det är grymt snyggt men det passar inte alla hus.

Men så som ni har er träpanel så skulle det kunna vara riktigt snyggt att istället ha liggandes träpanel i lärkträ tex och måla mexiteglet antracitgrå/svart nyans.

Om ni inte gillar mörk fasad eller vågar er på det så skulle ni kunna måla mexiteglet i vit nyans, ha liggande panel i en färg som bryter av lite.

Vad gäller tak så hade jag funderat på falsat plåttak vilket moderniserar uttrycket på huset men det kräver då att ni inte behåller fasaden som den ser ut i original.

Tycker det är så tråkigt när jag läser kommentarer som att hålla det tidstypiskt och i original. Självklart ska man kunna förändra en fasad. Vill man ha ett hus som ser ut som ett antal andra likadana standardhus byggda under samma årtionde eller vill man ha ett hus som får folk att säga, jädrar vad snyggt. Det är ingen vad jag vet som vänder sig om efter ett standardhus byggt på 60 -70 tal och tänker jädrar vad snyggt. Inte en ens de som tycker man ska behålla det tidstypiskt och original. Men självklart ska man renovera/förnya varsamt och respektera arkitekturen.
 
B ByggareStanley skrev:
Hej undrar hur det har gått?

Har själv ett stort hus i mexitegel som är målat vitt med vissa detaljer i trä. Vårt är byggt 1923 ifrån början men ombyggt 1967 och då bytte man även ut den putsade fasaden mot mexitegel. Jag älskar putsade hus men i nuläget så hade det blivit en alldeles för stor kostnad att göra. Så alternativet är att jobba med den fasad vi har och förändra färg och vissa delar på huset som är i trä. Vi har även en fristånde garagebyggnad med dubbelgarage och ett poolrum samt relax. På den byggnaden har vi valt att sätta två stora svarta panoramafönster istället för de glasblock som fanns där förut. Ytterdörren kommer också den bli svart. Jag försöker tänka framåt och hur jag vill att huset ska kunna se ut i en framtid och försöker då göra vissa val nu med den tanken i huvudet. Jag funderar också mycket på vad man kan göra med fasaden som den är nu. Tankarna går åt att istället för att ha träpanelen lodrät på de ställen vi har träpanel så byta ut den och lägga den vågrät vilket blir en mycket mindre åtgärd än att byta hela fasaden men moderniserar uttrycket något. Jag hade kunnat tänka mig ett hus helt i svart för jag tycker det är grymt snyggt men det passar inte alla hus.

Men så som ni har er träpanel så skulle det kunna vara riktigt snyggt att istället ha liggandes träpanel i lärkträ tex och måla mexiteglet antracitgrå/svart nyans.

Om ni inte gillar mörk fasad eller vågar er på det så skulle ni kunna måla mexiteglet i vit nyans, ha liggande panel i en färg som bryter av lite.

Vad gäller tak så hade jag funderat på falsat plåttak vilket moderniserar uttrycket på huset men det kräver då att ni inte behåller fasaden som den ser ut i original.

Tycker det är så tråkigt när jag läser kommentarer som att hålla det tidstypiskt och i original. Självklart ska man kunna förändra en fasad. Vill man ha ett hus som ser ut som ett antal andra likadana standardhus byggda under samma årtionde eller vill man ha ett hus som får folk att säga, jädrar vad snyggt. Det är ingen vad jag vet som vänder sig om efter ett standardhus byggt på 60 -70 tal och tänker jädrar vad snyggt. Inte en ens de som tycker man ska behålla det tidstypiskt och original. Men självklart ska man renovera/förnya varsamt och respektera arkitekturen.
En husfasad med tegelstenar, vita persienner vid fönstren, och en delvis synlig spade i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med loungemöbler och ett vitt matbord utanför ett tegelhus en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vitputsad villa med svart tak och träveranda under soligt vårväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solbelyst träaltan med vitmålad husfasad, stora fönster och trädgårdssteg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från ett inomhusrum genom öppna glasdörrar till en delvis konstruerad uteplats med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med stora fönster mot terrass och utsikt över en grönskande äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rymligt vardagsrum med öppen spis och dekorativ tapet som leder ut till en trädäckad altan med utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som monterar dörrhandtag på vit pardörr i soligt rum med utsikt över trädäck och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fönsterbytet är klart & vi är väldigt nöjda med de stora glaspartierna! Vi valde vita karmar, vi har börjat måla alla bruna detaljer till vitt & har bestämt oss för att panela om huset utanpå teglet med stående panel för att få huset att se lite ”högre” ut, liggande panel får det att se lägre ut. Sedan måla vitt överallt! Jag håller med dej om att teak eller lärk är skitsnyggt men vår granne byggde med det & det blir gråa fläckar i trät, jag vill inte ha ett grått hus. Ska fota lite mer när jag är hemma så får du se prosessen på vägen till nytt & fint hus. Det vore kul att höra & se bilder på ditt hus också. Min vision är egentligen ett vitputsat 70-talshus med takterass. Laddar upp en bild så får du se, kanske ngt för dej?
 
Flygbild över en parkeringsplats bredvid byggnad med träd och anlagd trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit modern villa med stora fönster och minimalistisk trädgård, projicerad på en TV-skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt vitt enfamiljshus med stora fönster, platt tak och en rymlig terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit, modern villa med platt tak och stora fönster, omgiven av en välskött trädgård och textremsa på TV-skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsbild av ett vita hus med platt tak, uteplats med gult bord, solstolar och grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.