Jag är medlem i en ideell förening som har en lokal där vi önskar internetanslutning. De ISP:er jag kontaktat så här långt skiljer enbart på privatpersoner och företag, där priserna för företag ligger 5-10 ggr högre än privatpersoner, vanligen beroende på förekomsten av SLA:er.
Finns det någon operatör som levererar internetåtkomst till föreningar till priser som ligger på privatpersonernas nivå? Vi vill helst inte teckna ett privatabonnemang i en medlems namn då det blir alltför personberoende och heller inte känns riktigt riktigt.
Geografiskt så gäller detta Karlstad.
 
C
Vad är det för typ av anslutning vi pratar om här?
Öppet fibernät? ADSL? Mobilt bredband?
Oftast är enda vettiga alternativet att någon tecknar abonnemanget privat tyvärr.
 
C cpalm skrev:
Vad är det för typ av anslutning vi pratar om här?
Öppet fibernät? ADSL? Mobilt bredband?
Oftast är enda vettiga alternativet att någon tecknar abonnemanget privat tyvärr.
Vi pratar fibernät.
 
Vi har banhof i våran båtförening dock "står" det delvis som mig, men faktura osv går till klubben.
 
Detta hjälper inte TS, men fiberföreningen jag är med i har samma pris till ideella föreningar som privatpersoner, fast med typ halva anslutningsavgiften.

Har ni pratat med bolagen, eller bara tittat på deras prislistor? Om man ratar med dom och kommer till rätt person kanske dom kan ge er ett specialavtal??
 
Vad är det för fibernät, kan olika fiberleverantörer leverera eller är det öppet enbart för olika tjänsteleverantörer.
Så det första du ska göra är att skaffa information om vilka som kan leverera via det aktuella fibern.
 
A AndersS skrev:
Vad är det för fibernät, kan olika fiberleverantörer leverera eller är det öppet enbart för olika tjänsteleverantörer.
Så det första du ska göra är att skaffa information om vilka som kan leverera via det aktuella fibern.
Fibern tillhör Karlstad Stadsnät och listan över operatörer som kan leverera är rätt lång. Jag har kontaktat ett par av de vanligaste, men tänkte att jag skulle spara tid genom att fråga om nån här hade färdigt besked att ge.
 
J
FemTummar FemTummar skrev:
Fibern tillhör Karlstad Stadsnät och listan över operatörer som kan leverera är rätt lång. Jag har kontaktat ett par av de vanligaste, men tänkte att jag skulle spara tid genom att fråga om nån här hade färdigt besked att ge.
Tror AndersS menade om det finns olika leverantörer att välja på för själva fibern, vilket det ju inte finns med stadsnäten tyvärr. Det blir nog till att kontakta Karlstadsnät.
 
FemTummar FemTummar skrev:
Fibern tillhör Karlstad Stadsnät och listan över operatörer som kan leverera är rätt lång. Jag har kontaktat ett par av de vanligaste, men tänkte att jag skulle spara tid genom att fråga om nån här hade färdigt besked att ge.
Tyvärr finns det inga generella svar, utan som noterats måste du utgå från Karlstad Stadsnät och de tjänsteleverantörerna vad de erbjuder för tjänster.
 
C
A AndersS skrev:
Tyvärr finns det inga generella svar, utan som noterats måste du utgå från Karlstad Stadsnät och de tjänsteleverantörerna vad de erbjuder för tjänster.
Det är ju i och för sig "the usual suspects": https://portal.karlstadsnat.se/tjanster/internet/
Så det är väl inte orimligt att anta att någon vet.
 
Bör gå snabbare att kontakta de tjänsteleverantörerna som erbjuder via stadsnätet. Saker förändras över tid och abonnemang.
 
Om de är så gammalmodiga att de fortfarande tar emot telefonsamtal kan det vara värt att ringa upp och förklara situationen. Gissningsvis är det enklare mot mindre eller lokala aktörer, men även de stora drakarna kan ha något att komma med. När vår förening flyttade till ny lokal var det inte ekonomiskt försvarbart att dra in fast telefoni, men efter kontakt med Telia fick vi ett hyfsat förmånligt avtal på 4G med telefoni och internet. Trafikgränsen är ganska låg men för vår verksamhet räcker det gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.