:) Har Precis börjat med grunden till nya huset. Och skall sedan mura upp det i Ytong. Finns det någon som kan rekomendera någon Polsk handlare som säljer Ytong och puts . har tänkt mig Ytong block 365mm. Såg på Ytongs hemsida att det finns olika kvaliter på Ytongen någon som vet vad man bör ta för kvalite. Tacksam för svar

 
  • Gilla
frebra
  • Laddar…
Jag kan inte hjälpa dig med dina frågor men vill höja ett varnande finger när det kommer till att välja puts och bruk i förhållande till lättbetongen!!!
Det fins två sorters lättbetong, en som man kan putsa med vanligt putsbruk och en som kräver lågalkaliskt bruk, dvs. baserat på vitcement eller anläggningscement.
Resultat kan bli etrengit (inte eternit, det är något annat) - en reaktion som bildar ett pulver som spränger loss putsen från väggen.
Utanför Göteborg växte ett trevåningshus med nästan 5cm för att man använt vanlig cement i tunnfogsbruket...
 
Var just i Polen och kollade in byggvaror (Gdansk). De stora byggvaruhusen har lätbetong, men inte den tjockleken som vi vill ha i Sverige (36-40cm) verkar det, det tjockaste vi hittade var 24cm. vilket ju ger kraftigt sämre isolering. Priserna är inte heller mycket lägre och räknar du in frakten så vete tusan. Lättbetong tar mycket plats.
Det finns ett estiskt bolag som producerar tjockare lättbetong. Men jag kommer inte ihåg vad de heter, Aeroc eller ngt sådant.

Vi kommer själva att köpa i Sverige vad gäller lättbetingen. VA-rör däremot! Och elrör. Där finns det många sköna slantar att tjäna. För att inte tala om vanlig gatsten av granit t.ex. - ca 1/4 av priserna här hemma.



 
  • Gilla
Alltid nyfiken
  • Laddar…
fitzpatrick skrev:
Var just i Polen och kollade in byggvaror (Gdansk). De stora byggvaruhusen har lätbetong, men inte den tjockleken som vi vill ha i Sverige (36-40cm) verkar det, det tjockaste vi hittade var 24cm.
Ytterst märkligt med tanke på att Ytong säljs i framförallt 36,5cm och 40cm utförande. Andra lättbetongtillverkare har liknande dimensioner, och vad jag känner till så gillar polacker att isolera mer än det egentligen behövs. Max 24cm säger du alltså...?
 
Så var det iallafall på de varuhus vi var på.
(Leroy Merlin resp BAT)

Det betyder inte att det inte finns, men det som fanns att köpa där var inga grova block som de vi vill ha här hemma. Personalen kunde inte hjälpa mig att rota rätt på grövre dimensioner heller.
 
Nästa gång får inte glömma att besöka Castorama då. De är störst.
 
vi var där med. Samma sak.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Ytong lättbetong 36,5 och 40 mm finns att köpa i Polen. om du vill ha mer info kan du skicka till mig ett mail.

vänliga hälsningar

Goni.
 
Hela sortimentet finns på Xellas polska hemsida:

http://www.xella.pl/html/pol/pl/yto..._detail_type_id=16&dyn_section=sub_detail

Lättbetong för ett helt husbygge är väl inget man vanligtvis köper på byggvaruhuset? sortimentet där är troligen främst för mindre byggprojekt och därför även dyrare än om du handlar till ett helt hus. Vad jag hört så skall man kunna få samma material (tillverkas i samma fabrik) som i Sverige till nästan halva priset.
 
Mest sparar man om man låter en polsk firma bygga hela huset vilket jag planerar att göra. Återstår att se om det är smart eller dumdristigt . . .
 
Är det olika storlek på HH-celcons och Ytong? Celcons väger 19 kg styck. Ska själv ta in offerter på lättbetongytterväggar, och även Polska och Estniska produkter kommer att beaktas.
 
Byggarebert skrev:
Mest sparar man om man låter en polsk firma bygga hela huset vilket jag planerar att göra. Återstår att se om det är smart eller dumdristigt . . .
Givet att du hittar en som är villig att ta sig an ett bygge i Sverige, ja. Jag har skrivit om det i tråden här.
 
Habbe skrev:
Är det olika storlek på HH-celcons och Ytong? Celcons väger 19 kg styck. Ska själv ta in offerter på lättbetongytterväggar, och även Polska och Estniska produkter kommer att beaktas.
De största Ytong-blocken från Xella är 60x20x40cm (LxHxB) och finns i densiteter 350-700kg/m[sup]3[/sup]. Ju lägre densitet desto bättre isoleringsförmåga. Anta att du väljer den lättaste/varmaste varianten, så landar ett block på 0,6x0,2x0,4x350=16,8kg
 
Byggarebert skrev:
Vad jag hört så skall man kunna få samma material (tillverkas i samma fabrik) som i Sverige till nästan halva priset.
Menar du att någon i Sverige importerar Ytong från Polen? Fabriken i Kumla har ju konkat för länge sedan. Skulle vilja veta vad importören i så fall tar för Ytongen, och då menar jag originalet från Xella.
 
Pratade med en säljare på hh celcon i Malmö och skulle få ge cr 400:- + moms per m2.
I 36,5cm tjocklek. I Polen har jag hört att Ytongen kostar cr 250:- ink moms per m2, Önskar få kontakt med någon som köpt Lättbetong i Polen.

Jimmy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.