Jag och sambon ska köpa hus och jag går in med hela kontantinsatsen. Tänkte att jag betalar lån och amortering så delar vi på resten av kostnaderna eftersom huset då är mitt. Vid eventuell seperation får då jag allt.
Min sambo kan ju under tiden investera sin lön i värdepapper så jag tycker upplägget är rimligt eller vad tycker ni? Alternativt kunde hon vara med på att betala halva amorteringen så får hon hälften av eventuell vinst vid försäljning.
Tycker det här med sambolagen är väldigt efterblivet och hade jag ej haft barn skulle jag aldrig i mitt liv flytta ihop med någon just på grund av denna.
 
  • Gilla
rickard_89
  • Laddar…
A
P Paulista skrev:
Jag och sambon ska köpa hus och jag går in med hela kontantinsatsen. Tänkte att jag betalar lån och amortering så delar vi på resten av kostnaderna eftersom huset då är mitt. Vid eventuell seperation får då jag allt.
Min sambo kan ju under tiden investera sin lön i värdepapper så jag tycker upplägget är rimligt eller vad tycker ni? Alternativt kunde hon vara med på att betala halva amorteringen så får hon hälften av eventuell vinst vid försäljning.
Tycker det här med sambolagen är väldigt efterblivet och hade jag ej haft barn skulle jag aldrig i mitt liv flytta ihop med någon just på grund av denna.
?? Antecknat
 
Personligen tycker jag det låter helt hål i huvudet, men går hon med på det så behöver du väl knappast våra åsikter.
Man får väl anta att personen i fråga du flyttar ihop med ej är mamman till ditt/(dina) barn?
Är det ett väldigt nytt förhållande? Annars är det väl rimligt att man löser kontantinsatsen på något vis och att man givetvis köper huset 50/50.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Har hon inga pengar att sätta in går det väl att skriva att kontant insatsen är din vid ev separation men ni står på lånet tillsammans och delar allt därefter
 
  • Gilla
VillaWestern
  • Laddar…
Kolla upp noggrant gällande sambolagen! Oavsett ifall du går in med hela kontantinsatsen och bara du står på lånet så har jag för mig att din sambo, vid eventuell bodelning har rätt till hälften av bostaden då den införskaffats för gemensamt bruk.

Enligt: http://www.boupplysningen.se/juridik/sambolagen

"En sambo kan inte ta över en samägd bostad hur som helst
För att sambolagen ska gälla för en bostad ska bostaden ägas gemensamt eller ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en part äger en bostad innan samboskapet påbörjades kan den andra parten alltså inte hävda sig ha rätt till halva lägenheten vid en separation.

Om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör. Det förutsätter dock att samboskapet har pågått under en längre tid."

För att säkerställa att du har rätt till hela bostaden vid eventuell separation/bodelning, så krävs ett samboavtal.

Nu vet jag inte ifall det är någon skillnad på bostadsrätt och fastighet vad gäller sambolagen, men se till så du kollat upp detta noga!
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Personligen tycker jag det låter helt hål i huvudet, men går hon med på det så behöver du väl knappast våra åsikter.
Man får väl anta att personen i fråga du flyttar ihop med ej är mamman till ditt/(dina) barn?
Är det ett väldigt nytt förhållande? Annars är det väl rimligt att man löser kontantinsatsen på något vis och att man givetvis köper huset 50/50.
Varför ska man låna mer än vad man behöver om jag har pengarna? Hon kommer dessutom bo extremt billigt och kan som sagt investera sina pengar i annat än huset. Barnet är vårt vad nu det har med saken att göra.
 
Om en går in med hela kontantinsatsen brukar rådet i tidningsartiklar om sådant vara att upprätta hyresavtal istället. Hon blir då din inneboende, du ansvarar för underhåll och investeringar och du får hela förtjänsten vid försäljning. Boendet bör då nämnas som enskild egendom i samboavtal.
 
  • Gilla
sarki
  • Laddar…
Tänk er för noga, bestäm gemensamt hur ni vill ha det och se till att få juridiskt korrekta papper på det ni bestämmer er för. Vid en eventuell separation kan det bli dålig stämning, då är det klokt att ha allt på papper. Om ni inte skriver något kommer bostaden att anses som gemensam samboegendom och delas lika, oberoende av vem den är skriven på och vem som betalar olika utgifter. Det finns olika sätt att lösa för er del.
1. Bostaden blir samboegendom. Den som inte har tillgångar skriver ett skuldebrev till den andre på halva kontantinsatsen. Då betalar ni in lika, delar på alla utgifter och delar på intäkter vid eventuell försäljning. Utgifter för upprustning betalas gemensamt.
2. Bostaden tillhör en av parterna. Då måste ni skriva ett korrekt avtal som upphäver sambolagen. Ägaren får sedan betala fasta kostnader. Löpande utgifter kan man antingen dela eller så får den som inte äger betala hyra på ett rimligt belopp till ägaren. Innebär att eventuella upprustningar betalas av ägaren.
 
Vad har amorteringen med en framtida vinst att göra?
 

Bästa svaret

P Paulista skrev:
Jag och sambon ska köpa hus och jag går in med hela kontantinsatsen. Tänkte att jag betalar lån och amortering så delar vi på resten av kostnaderna eftersom huset då är mitt. Vid eventuell seperation får då jag allt.
Min sambo kan ju under tiden investera sin lön i värdepapper så jag tycker upplägget är rimligt eller vad tycker ni? Alternativt kunde hon vara med på att betala halva amorteringen så får hon hälften av eventuell vinst vid försäljning.
Tycker det här med sambolagen är väldigt efterblivet och hade jag ej haft barn skulle jag aldrig i mitt liv flytta ihop med någon just på grund av denna.

När jag och min sambo flyttade till vårat första hus så köpte han det själv. Jag la alltså inte in några pengar eller var ägare. Men då huset köptes för gemensamt bruk så skulle jag ju haft rätt till halva huset vid separation pga sambolagen. För hans säkerhet gick vi till banken och avskrev oss sambolagen. Så vid en separation så skulle jag inte kunna kräva halva huset. Jag betalade inte för amorteringen då varken huset eller lånet var mitt men däremot betalade jag halva räntan under tiden vi bodde där och delade på resterande räkningar så som el, sopphämtning med mera ...
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Blir nog ganska orent att du går in med kontantinsats, men att dela på löpande drift, förbättringar/investeringar. I mitt tycke är det snyggaste att göra det på helt lika villkor, men jag förstår att det inte är ett alternativ.

Som någon skrev är väl det renaste att du betalar allt och sambon blir hyresgäst. Men sambon hamnar då i en ganska dålig sits om ni skulle gå skilda vägar.
 
S SpjuteViking skrev:
Som någon skrev är väl det renaste att du betalar allt och sambon blir hyresgäst. Men sambon hamnar då i en ganska dålig sits om ni skulle gå skilda vägar.
Varför skulle sambon hamna i en "ganska dålig sits"?
 
G gimmok skrev:
Varför skulle sambon hamna i en "ganska dålig sits"?
Om ni av något skäl väljer att separera har din sambo ett hyresavtal med sin blivande före detta sambo, vilket kanske inte är så kul. Beroende på bostadssituationen där ni bor kan det vara svårt att få en likvärdig bostad/bostad I bra område. Man kan resonera olika, men jag hade inte satt mig i den situationen.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Varför skulle sambon hamna i en "ganska dålig sits"?
Om man ser bakåt så har investering i en ägd bostad varit en stor framgång för många i vårt land. I stora delar av landet har det varit bättre utveckling än andra placeringar. Att ha del i en ägd bostad ger en trygghet som kan jämställas med en bättre sits. Om partnern äger bostaden helt själv ger det en fastlåsning där hyresgästen inte kan skaffa en ägd bostad. Det kan då vara bättre att överväga att ha varsin bostad.
Detta sagt som svar på inlägget ovan, TS har bett om våra synpunkter på lösning i sak, inte vilka konsekvenser det får för relationen.
 
S SpjuteViking skrev:
Om ni av något skäl väljer att separera har din sambo ett hyresavtal med sin blivande före detta sambo, vilket kanske inte är så kul. Beroende på bostadssituationen där ni bor kan det vara svårt att få en likvärdig bostad/bostad I bra område. Man kan resonera olika, men jag hade inte satt mig i den situationen.
Oavsett hyresförhållande/ägande är problemet detsamma. Att köpa ett nytt hus blir inte billigare bara för att man ägt 50% av ett tidigare hus.. Hyresavtal kan från hyresgästens sida sägas upp med 1 månads uppsägningstid, vilket i sig egentligen talar för att ett hyresupplägg är enklare vid separation då man är "klar" på en månad. Annars är det risk för långdragna diskussioner om utköp/tvångsförsäljning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.