Var fyller jag på vatten i en borrad brunn ? 60 meter och 8 BAR. Får inte upp vatten
 
Vad menar du? Brunnen ska inte fyllas, den fylla från grundvattnet.

Vad har du för pump? Går den?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du? Brunnen ska inte fyllas, den fylla från grundvattnet.

Vad har du för pump? Går den?
Hej Daniel, det är en Waren , Bolventa, italiensk pump. Såg på youtube att man ska fylla på den röda Blåsan med tryck. Man köper nippel och lufttryck på burk. Trycket just nu på mätaren är nere på noll.
 
Har haft en elektriker inne och lagat det som var ärgat. Pumpen går. På utsidan finns en sidokran där man kan ta vatten, den strålen är mycket svag, men vatten kommer upp och pumpen går men inget tryck finns
 
Syftar du på förtrycket i hydropressen?
Det fyller du med cykelpump. Men det har i allmänhet ingen mätare.
 
Miljöutbildad Miljöutbildad skrev:
Har haft en elektriker inne och lagat det som var ärgat. Pumpen går.
El-Nisse kanske råkat korsa två kablar?
Då kommer det dåligt med vatten med svagt tryck.
 
D Daniel 109 skrev:
Syftar du på förtrycket i hydropressen?
Det fyller du med cykelpump. Men det har i allmänhet ingen mätare.
Bild av en expansionskärlsanläggning för vatten med rörkopplingar och elanslutningar i en schakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Miljöutbildad Miljöutbildad skrev:
[bild]
Här ser du den röda blåsan ovanpå sitter ett lock man skruvar av sätter dit en nippel och ger lufttryck från flaska? Är det så ? Eller räcker det med cykelpump.
 
Miljöutbildad Miljöutbildad skrev:
Hej Daniel, det är en Waren , Bolventa, italiensk pump. Såg på youtube att man ska fylla på den röda Blåsan med tryck. Man köper nippel och lufttryck på burk. Trycket just nu på mätaren är nere på noll.
VARNING!
Fyll INTE med tryckluft på burk eftersom det inte är luft utan (ofttast) gasol.
Det tycker inte gummimembranet om samt att det är riskabelt att blanda luft och gasol i en trycksatt behållare.
 
B Bjober skrev:
VARNING!
Fyll INTE med tryckluft på burk eftersom det inte är luft utan (ofttast) gasol.
Det tycker inte gummimembranet om samt att det är riskabelt att blanda luft och gasol i en trycksatt behållare.
vad ska jag göra? Hur får jag upp trycket till 1 Bar minst?
 
Det är en hydropress. I den så finns det dels vatten och dels en ballong som du fyller med luft. Pumpen fyller på med vatten och luften i ballongen trycks ihop. När tillräckligt tryck uppstått slutar pumpen fylla. När du öppnar en kran så är det ballongen som trycker på tills trycket går under en gräns, då går pumpen igång igen. Det finns en tryckgivare någonstans som styr pumpen baserat på dessa två mätpunkter. Hydropressar brukar ha bilventil, och valfri luftpump med mätare borde fungera.
 
K kest skrev:
El-Nisse kanske råkat korsa två kablar?
Då kommer det dåligt med vatten med svagt tryck.
Hej, nej han rättade upp det efter en annan elektriker
 
Miljöutbildad Miljöutbildad skrev:
vad ska jag göra? Hur får jag upp trycket till 1 Bar minst?
Cykelpump som tar bilventil eller kompressor eller riktig tryckluft på gasflaska. Kan vara sån lågtrycksflaska man pumpar däck med på macken eller högtrycks nitrogenflaska.
Men absolut inte den lilla "tryckluft på burk" som innehåller kondenserad gas istället för komprimerad luft. Förr var det oftast r134a men idag butan och propan dvs gasol.
Skvalpar det vätska i flaskan är det aldrig luft. Läs på förpackningen.
 
Men OBS : att fylla på luft i hydropressen ( till trycket c:a 0.8 * pumpens tillslagstryck ) ska man göra när systemet är trycklöst på vattensidan d.v.s. avslagen pump och öppen förbrukare t.ex en öppnad kallvattenkran.
Det sker lätt med en cykelpump, även om det kan ta lite tid.
 
En cykelpump klarar utan vidare några bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.