Vi ska bygga nytt hus och är inte säkra på vilken lösning vi vill ha i köket och vart spisen ska vara. Tanken är i alla fall att förbereda för att ha spishäll med integrerad fläkt i köksön om vi vill ha det så.

Det jag undrar är hur man bäst fördrar en imkanal till fläkten? Jag vet att jag sett på någon bild att någon bara dragit ett rör rakt ner och ut genom sockeln/kantelementet. En del har också dragit rör i betongen och sen upp igen för att gå ut genom fasaden istället.

Jag har pratat med kontrollansvarig och han var osäker i och med att varmluft kommer ut rakt under luftningen till panelen.
En kompis som är sotare pratar om att det är viktigast med isoleringen runt röret. Han sa att jag skulle ta reda på betongens värmeledningsförmåga, om det är så att man kan lägga röret och bara gjuta in det utan isolering.

Någon som är hemma på ämnet och gjort liknande lösning?
 
Det finns brandskyddskrav att ta hänsyn till. Du kan nog inte bara leda ut kanaken det finns krav på avstånd till brännbart material. Kommer inte ihåg de exakta avstånden. Men något i stil med en meter uppåt och 50 cm i sidled.
Om du får brand i stekpannan som sprider sig till fläkten, då brinner fettlager i kanalen bra. Det skall kunna brinna i 15 minuter, utan att spridas till andra husdelar. Sedan antas det att brandkåren har släckt.
 
Betong är obrännbart. Du behöver 50mm betong runt om röret, sedan blir det värre när det kommer ut ur grunden.
Det bästa vore om du kunde dra röret i plattan till närmsta vägg och sedan dra det rakt upp och ut genom taket. Du måste bara isolera röret på våningen ovanför och på vinden.
 
BirgitS
Kolla på brandspjäll, ett sånt blockerar kanalen vid en viss temperatur och kan göra att man slipper brandskydda hela vägen ut. Prata med sotaren igen om hans erfarenheter av det.
 
  • Gilla
Jepppi
  • Laddar…
Några punkter att tänka på:
* Avstånd till brännbart material måste säkerställas. Material kan kläs i t.ex. plåt för att "undgå" detta.

* Avluftskanal i fasad kan sprida lukter beroende på vindriktning.
 
Det finns trådar där vi avhandlat detta.
Sök så hittar du nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.