H heimlaga skrev:
Man vänder rotändan uppåt och kärnsidan utåt så rinner vattnet av "raggen" på bräderna i stället för att rinna in
Intressant!
När jag panelade om vårt första hus (det hade haft Sidiplattor en period) fick jag ta på trä som sades vara senvuxen norrlandsfur. Och jag märkte snabbt att det gällde att vända brädorna med rätt ända uppåt.
Inte för att jag visste om det var rot eller topp, utan just för att "raggen" skulle komma åt rätt håll så regnvattnet rann av.
Sågar man alltid åt samma håll, så "raggen" alltid går utåt från rot till topp?
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Genom att trädet smalnar uppåt så kommer fibrerna nästan alltid att löpa så raggen kommer rätt väg om rotändan är uppåt.
 
  • Gilla
j-andersson80
  • Laddar…
J
findus42 findus42 skrev:
Lösvirke alla gånger. Att inte krångla till något i onödan.

Rakt sadeltak utan kupor.
Fribärande takstolar.
Torpargrund (vet att det räknas som en riskkontruktion, men tycker det är oförtjänt om man vet hur det skall göras) kostar en fjärdedel av en platta (som kommer vara morgondagens riskkonstruktion när alla felgjorda plattor passerat sämst-efter dagen).
Plintar ännu billigare.

Få välplacerade fönster. Fönster är mycket dyrare än samma väggyta. Samt att vägg har bättre isolerförmåga.

Bygg allt du kan själv och ta hjälp av vänner. För att det skall fungera, kom aldrig med en ursäkt när någon behöver dig. Det tar årtionden att bygga upp en status där alla du frågar är angelägna om att bistå efter förmåga. När det är på plats går det att åstadkomma vad som helst utan pengar.

Mvh Findus
Varför är sadeltak billigare än tex ett platt tak med svagare lutning? Det verkar logiskt för mig att det skulle vara enklare - men jag har ingen riktig erfarenhet i frågan
 
Det finns en framtid.
Rakt sadeltak utan kupor krånglar sällan och kräver minst underhåll.

Kräver inga speciallösningar. Fakverkstakstolar kan göras fribärande utan att det behöver kosta mer. Bara ytterväggar blir bärande.

Det är några skäl.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Hamparaffe och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Stormfrog skrev:
Varför är sadeltak billigare än tex ett platt tak med svagare lutning? Det verkar logiskt för mig att det skulle vara enklare - men jag har ingen riktig erfarenhet i frågan
Det enda som blir billigare med ett låglutande tak är att det blir färre antal kvm som ska täckas med takmaterial, så här har låglutande tak en viss liten potential att bli billigare.

Men samtidigt ökar dimensioner och/eller virkesklass på virket i takstolarna och antalet möjliga takmaterial minskar så det finns stor risk att besparingen på kvm äts upp här.

Men det finns ytterligare en aspekt.
Det är jobbigare och besvärligare att arbeta med och på ett brant tak. Upp till 27°-30° typ så går det fortfarande att någorlunda OK röra sig över det, man glider inte obönhörligt ner osv. Och relativt normalhöjdrädda människor klarar någorlunda av att jobba på det, åtminstone om det finns ställning eller annat skydd som hindrar en från att glida av om olyckan skulle vara framme.
Med brantare så börjar det bli speciallösningar och alla möjliga trix.

Så ifall man inte har någon nytta av utrymmet under taket, och brant (eller låglutande) tak behövs för husets design så skulle jag vilja påstå att man gärna håller takets lutning mellan 14° och 27° (1/4 resp 1/2 lutning). Bara sådär rationellt sett.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Jag håller med Findus och Mikael i princip.
Låglutande tak kräver dyra komplicerade lösningar och dyrare stomme för att fungera. Dessutom är hållbarheten dålig och ser man på hela livscykeln så är det mycket vanligare att hus med låglutande tak måste fuktskadesaneras för dyra pengar.

Fast 14 graders lutning är i minsta laget. Vi har 11 eller 12 grader här hemma och de praktiska fördelarna med en brantare lutning skulle helt klart uppväga kostnaden för litet längre plåtar. Det var alldeles på tok för trångt på vinden då vi isolerade om mellantaket så det arbetet tog flerdubbelt längre tid än det borde ha gjort.

Det ställer också betydligt mindre krav på plåtarbetet om taket är litet brantare. Låt oss säga 20-30 grader. Man kanske rentav kan spara och lägga korrugerad plåt till exempel pannplåt om taket är hyfsat brant.
 
Redigerat:
  • Gilla
David&Alex
  • Laddar…
Så här brukar jag bygga tak med lite högre lutning.

Ställning med stabilt räcke vid takfot.

Börjar med att stå på landgång utlagd på takstolarnas underram. Spikar råspånt nerifrån stående i huset så långt det går.

Personligen skarvar jag alltid på takstol vad normerna än säger. Sågar även utskjutet över gaveln bit för bit istället för att ta det med sänksåg efteråt.

Murarsnöre är användbart.

När det är för trångt att lägga råspånt inifrån är det dags att gå ut på ställningen.

Sätter trekantslist ca 1500mm upp från ställningen. Takfotsplåt och två våder underlagspapp. Ströläkt och bärläkt på pappen jag lagt.

Sedan går jag upp på bärläkten och upprepar föregående stycke tills det är dags att spika ihop den sista spånten utifrån.

Fortsätter med papp och läkt tills det är klart.

Är vädret osäkert behöver pressar vara förberedda så att taket kan täckas på minuter.

Tillräckligt bra arbetsordning för att jag skall välja den även på låglutande tak.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
En sak som inte nämts är att tänka på standardmått när man ritar. Jämna 60cm fack minskar spill och arbete.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
J
Tack för svar! Det finns alltså fördelar med sadeltak. Men om vi ska dra det åt andra hållet, skulle detta då innebära att ett "a-frame" hus som i princip består av ett brant sadeltak får ännu större fördelar?
 
Jag kan inte tro det. Dels blir det ganska mycket svåranvänt snedtaksutrymme inomhus och dels blir det väldigt mycket takyta att täcka i proportion till användbar inomhusvolym och dels blir det krångliga lösningar om man vill ha något fönster eller dörr på en långsida.
 
J Jesper_Valfridsson skrev:
Hej

Vi har en tomt. Vi vill ha ett hus på tomten såklart.

Nu till frågan.
Hur bygger man ett hus runt 150m2 på billigaste sätt?
Huset får vara 1plan, 1,5 eller 2 vångingar.
Det måste passa in i en lantlig miljö.
Vi bor 5 mil utanför Göteborg.
Jag är van vid att bygga, snickra och renovera och har det mesta i verktygsväg.
Jag skulle kunna vara tjänstledig för att göra jobb själv.
Vi vill givetvis ha ett bra hus även om det är billigt.
Detta var kriterierna, vad tror ni, hur blir det billigast?

Älvsby hus, Fiskarheden med eget arbete, helt lösvirke, Besta eller liknande produkt?

Mycket tacksam på input och råd.

Hälsningar
Jesper
"Planning is all"! Rita upp allting, kolla dimensioner, tänk, provmöblera hemma och mät, ändra. Jag har XL-ark där varje rum, stomme, platta, el, VVS och arbetsmänder har egna flikar. Man fyller på efter hand med priser och köper du beganade delar, så ser du direkt vad det innebär i slutpriset. Förvisso har jag även tidslistor för olika typer av arbetsmoment, men de är för proffs och vi hempulare är inte så snabba. Eftersom jag bar bygger murade hus och bor i Stdsverige, så är närheten till Polen bra. Billigare byggblock och puts och gott om murare. Jag delar gärna med mig av kalkylarken om du hör av dig. Ett hus på 150 m² kan bli ca 1500 arbetstimmar, så där ligger en del av pengarna.:geek: Det billigaste jag byggt var ett fritidshus i trä med murad källare (Leca). Där köpte jag virket direkt hos en såg, begagnat kök, tjocka loftbrädor till golven och hade hantverkare ca 150 timmar. En del panelbrädor fick jag sågat från träd jag fällt på tomten, så det var lite pengar och mycket arbete.:pDet var ett fritidsprojekt, så det tog några år att få helt klart. Totalt ca 550 000 i dagens penningvärde.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Halmbalhus och lite timmerstockar som bärande konstruktion. Sen lerklinade väggar. Billigt och roligt och och bra inomhusklimat.
 
  • Gilla
Beatas och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Halmbalhus och lite timmerstockar som bärande konstruktion. Sen lerklinade väggar. Billigt och roligt och och bra inomhusklimat.
Det var inte detta jag letade efter när jag gick in på sidan men det ena med De till det andra och jag funderade just på halmbalshus här om dagen haha.

Jag kollade på ett program på Netflix, " Ett liv utan lån" där en person byggt just så. :D
 
J Jesper_Valfridsson skrev:
Hej

Vi har en tomt. Vi vill ha ett hus på tomten såklart.

Nu till frågan.
Hur bygger man ett hus runt 150m2 på billigaste sätt?
Huset får vara 1plan, 1,5 eller 2 vångingar.
Det måste passa in i en lantlig miljö.
Vi bor 5 mil utanför Göteborg.
Jag är van vid att bygga, snickra och renovera och har det mesta i verktygsväg.
Jag skulle kunna vara tjänstledig för att göra jobb själv.
Vi vill givetvis ha ett bra hus även om det är billigt.
Detta var kriterierna, vad tror ni, hur blir det billigast?

Älvsby hus, Fiskarheden med eget arbete, helt lösvirke, Besta eller liknande produkt?

Mycket tacksam på input och råd.

Hälsningar
Jesper

Bygg själv, om du kan!
Galet mycket pengar att tjäna på detta!

Hyr in kompetens för kritiska skeden! även om du hyr in till allt så blir det billigare än att ta en totalentreprenad!

Gjut en platta med golvvärme! Enklare och hundra gånger bättre än ”torpargrund”.
Även här kan du göra det mesta jobbet själv men ta in experthjälp för att kolla upp att du mätt allt rätt, även om du är duktig på det.

Själva gjutningen lejer du bort till proffs! Det tar ju bara några timmar!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
R Race1 skrev:
Bygg själv, om du kan!
Galet mycket pengar att tjäna på detta!

Hyr in kompetens för kritiska skeden! även om du hyr in till allt så blir det billigare än att ta en totalentreprenad!

Gjut en platta med golvvärme! Enklare och hundra gånger bättre än ”torpargrund”.
Även här kan du göra det mesta jobbet själv men ta in experthjälp för att kolla upp att du mätt allt rätt, även om du är duktig på det.

Själva gjutningen lejer du bort till proffs! Det tar ju bara några timmar!
Själv föredrar jag mullbänk med hasopor.
 
  • Wow
Knut Fodersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.