J
Hej
Det gäller en altan som är 260cm bred och 6 meter lång. Den har tak.
Jag tänkte riva ner och bygga ut den med ytterligare 200cm i bred så att total sträcker ut sig 4,6 meter från huset och samma längd 6 meters.
När jag metet från 4,6 meter ut till gatan då är det 5 meter.
Tänkte ha tak oxå. Till höger om altanen finns ett stenlagd område som är lika stort som den befintliga altanen. Jag tänkte fortsätta bygga ut Det till soldäck.
Behövs det nåt bygglov eller bygganmälan till det ?
 
Det är inte säkert att altanen kräver bygglov, men taket är bygglovpliktigt om det överstiger 15 kvm. Under förutsättning att du inte har andra bygglovbefriade skärmtak på tomten redan.
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
Altan är bygglovsbefriad om den sticker ut max 3,6 m från huset och är max 1,8 m hög.
Du skriver den kommer att ligga 5 m från vägkant, men tänk på att vägkant kanske inte är detsamma som fastighetsgräns. Hur hög kommer din altan att bli? Kommer du att bygga igen under och sätta staket? Det kan ge intrycket av plank vilket kräver bygglov. Skärmtak är lovfritt upp till 15 kvm, därutöver krävs lov. Kommer soldäcket ligga i anslutning till huset? Hur högt? Nära grannar? Det är svårt att ge bra svar utan skiss eller foton, men det känns som om det sammantaget kan bli en ganska stor åtgärd. Bor du i ett detaljplanelagt område?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
J
M MetteKson skrev:
Altan är bygglovsbefriad om den sticker ut max 3,6 m från huset och är max 1,8 m hög.
Du skriver den kommer att ligga 5 m från vägkant, men tänk på att vägkant kanske inte är detsamma som fastighetsgräns. Hur hög kommer din altan att bli? Kommer du att bygga igen under och sätta staket? Det kan ge intrycket av plank vilket kräver bygglov. Skärmtak är lovfritt upp till 15 kvm, därutöver krävs lov. Kommer soldäcket ligga i anslutning till huset? Hur högt? Nära grannar? Det är svårt att ge bra svar utan skiss eller foton, men det känns som om det sammantaget kan bli en ganska stor åtgärd. Bor du i ett detaljplanelagt område?
Här kommer några bilder. Skissen behöver jag rita först på tomt kartan, lägger ut den sen.
Befintlig altan är 3 m som högt och 2,20 meter längst ut. Själva altandäcket är bara 20 cm hög, som det syns på bilderna.
Soldäcket kommer att vara till anslutning till huset som kan ses på bilderna. 4,5 meter till grannen bakom det stenlagda kan jag hålla.
Tänkte bygga ut altanen ända ut till trädet på bilden.
Altan intill hus med gräsmatta och träd, plats för utbyggnad framför trädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdssida av ett hus med befintlig altan och stenlagd gångväg fram till ett träd där altanen planeras utvidgas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan intill hus med tak och stenlagd gång, grön gräsmatta och träd där altanen ska byggas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenlagd trädgårdsgång bredvid en vit husvägg och altandäcket under tak, med gräsmatta och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jens33 skrev:
Här kommer några bilder. Skissen behöver jag rita först på tomt kartan, lägger ut den sen.
Befintlig altan är 3 m som högt och 2,20 meter längst ut. Själva altandäcket är bara 20 cm hög, som det syns på bilderna.
Soldäcket kommer att vara till anslutning till huset som kan ses på bilderna. 4,5 meter till grannen bakom det stenlagda kan jag hålla.
Tänkte bygga ut altanen ända ut till trädet på bilden.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Då får jag mycket bättre förståelse för projektet! Jag återkommer med kommentar senare.
 
J
M MetteKson skrev:
Då får jag mycket bättre förståelse för projektet! Jag återkommer med kommentar senare.
Här kommer en skiss över tomten. Gul markerad är soldäck som är tänkt att bygga och blå den nya altanen, vitt den befintliga. Avstånd till tomtgräns vid väggen samt granne 1 är 4,5 meter. Tomtgränsen är markerad med röd.
Luftvy över tomt med planerade byggprojekt markerade i gult och blått och tomtgräns i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trädäcket kräver inte bygglov oavsett avstånd till tomtgräns i ditt fall. Däremot kräver taket över altanen lov om det överstiger 15 kvm.
 
J
P Paragrafryttaren skrev:
Trädäcket kräver inte bygglov oavsett avstånd till tomtgräns i ditt fall. Däremot kräver taket över altanen lov om det överstiger 15 kvm.
Tack för det. Det var givande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.