Hej ni händiga!

Behöver byta ut bjälklaget i sommarstugan på 52 kvm. Snickaren var på besök och sa att han kommer behöva riva alla innerväggar sen började han prata om att ändra planlösning och flytta kök och grejer. Fick en smärre chock. Han sa då att det går att byta rum för rum men att det kommer ta dubbelt så lång tid. Och tid är pengar som vi vet.

Jag undrar, har någon här bytt bjälklag UTAN att riva alla innerväggar? Tänker att man borde kunna hålla upp väggarna med lite domkrafter men vad vet jag?

Om man river alla väggar kommer ju ny el behöva dras osv. Frågan är vad som kommer kosta mig mest i slutändan?
 
Varför ska du byta bjälklag?
 
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
Hej ni händiga!

Behöver byta ut bjälklaget i sommarstugan på 52 kvm. Snickaren var på besök och sa att han kommer behöva riva alla innerväggar sen började han prata om att ändra planlösning och flytta kök och grejer. Fick en smärre chock. Han sa då att det går att byta rum för rum men att det kommer ta dubbelt så lång tid. Och tid är pengar som vi vet.

Jag undrar, har någon här bytt bjälklag UTAN att riva alla innerväggar? Tänker att man borde kunna hålla upp väggarna med lite domkrafter men vad vet jag?

Om man river alla väggar kommer ju ny el behöva dras osv. Frågan är vad som kommer kosta mig mest i slutändan?
Har bytt bjälklag och syllar utan att riva innerväggar, Tog en och en halv dag för firman att göra detta, exakt hur de gick tillväga vet jag inte. Väggarna stöttades upp.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Varför ska du byta bjälklag?
det är ruttet. Håller på att åtgärda fuktproblem i krypgrunden.
 
M MEE-84 skrev:
Har bytt bjälklag och syllar utan att riva innerväggar, Tog en och en halv dag för firman att göra detta, exakt hur de gick tillväga vet jag inte. Väggarna stöttades upp.
oj, vilken firma var det?
Jag tänker att det borde gå att stötta upp väggarna, speciellt eftersom att krypgrunden är murad inuti precis som planlösningen. Så innerväggarnas bjälklag vilar på dessa murar.
 
Hyr ett gäng stämp.
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
oj, vilken firma var det?
Jag tänker att det borde gå att stötta upp väggarna, speciellt eftersom att krypgrunden är murad inuti precis som planlösningen. Så innerväggarnas bjälklag vilar på dessa murar.
Hej, det var ett företag i nordvästa Skåne, bor du i trakterna kan jag nog hitta namnet.
Ifall det är tillåtet att skriva ur, annars kan du sända MP.
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Vi har bytte först syll och sedan bjälklag inkl isolering mm. Vi tog in flera offerter och det var en stooor prisskillnad mellan firmorna.
De vi anlitade var superduktiga. Vi tog själva ner en liten vägg som gick paralellt med bjälklaget. Resten löste de genom att låta väggarna "hänga kvar". De gjorde det så bra att det inte ens blev en spricka i någon tapet. Väggarna satt fast i tak och huvudväggar. Inga problem alls.
En firma som vi tackade nej till ville också riva ner alla väggar. Onödigt.
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
M Möla76 skrev:
Vi har bytte först syll och sedan bjälklag inkl isolering mm. Vi tog in flera offerter och det var en stooor prisskillnad mellan firmorna.
De vi anlitade var superduktiga. Vi tog själva ner en liten vägg som gick paralellt med bjälklaget. Resten löste de genom att låta väggarna "hänga kvar". De gjorde det så bra att det inte ens blev en spricka i någon tapet. Väggarna satt fast i tak och huvudväggar. Inga problem alls.
En firma som vi tackade nej till ville också riva ner alla väggar. Onödigt.
vilken firma anlitade ni? Har försökt googla på firmor som byter bjälklag men svårt att hitta info. Stugan ligger i stockholmsområdet.
 
M MEE-84 skrev:
Hej, det var ett företag i nordvästa Skåne, bor du i trakterna kan jag nog hitta namnet.
Ifall det är tillåtet att skriva ur, annars kan du sända MP.
min stuga ligger i stockhomsområdet så kanske lite för långt bort.
 
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
vilken firma anlitade ni? Har försökt googla på firmor som byter bjälklag men svårt att hitta info. Stugan ligger i stockholmsområdet.
Kustbyggarna på västkusten. Det är ett hyfsat enkelt jobb så de flesta utbildade snickare borde kunna det.
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Hittade du en bra snickare eller firma som kunde göra detta jobb i sthlms området?
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Hittade du en bra snickare eller firma som kunde göra detta jobb i sthlms området?
vi tog in några snickare som var och kollade. Ingen ville ge offert, men en sa att det inte kommer räcka med 200 tusen, vilket var vår budget så det slutade med att vi gjorde jobbet själva med hjälp av en snäll svärfar som är lite händig. Vi gör rum för rum så snart är kök och sovrum klart. I höst fortsätter vi med vardagsrummet :) Det blev lite mer jobb än tänkt då vi nu byter ut hela köket samt ändrar planlösningen i köket och sätter in gipsskivor på väggar och tak pga fula ytskikt samt tilläggsisolerar litegrann!

När vi tog bort ytskiktet på väggarna såg vi att hela stugan är byggd av 10cm tjocka stående plank, även alla innerväggar så det hade varit mycket jobb att få bort allt
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Får man fråga var i sthlms området ni köpte?
Läst dina trådar lite grann, och känns som ni hamnade i ett läge med renoveringar ni kanske inte riktigt visste ni behövde? eller har jag läst mig till fel.

Vi har köpt en sommarstuga och såhär nu när vi börjar gräva i allt så känns det rätt hopplöst, men vet att det kommer bli bra i slutändan. Just nu bara lite uppgiven.

Hur stort är erat ställe ? Och hur svårt är det att fixa i bjälkarna?
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Får man fråga var i sthlms området ni köpte?
Läst dina trådar lite grann, och känns som ni hamnade i ett läge med renoveringar ni kanske inte riktigt visste ni behövde? eller har jag läst mig till fel.

Vi har köpt en sommarstuga och såhär nu när vi börjar gräva i allt så känns det rätt hopplöst, men vet att det kommer bli bra i slutändan. Just nu bara lite uppgiven.

Hur stort är erat ställe ? Och hur svårt är det att fixa i bjälkarna?
Haha du har läst rätt. Vi visste att mycket behövde göras men det inkluderade inte att behöva byta hela bjälklaget i grunden!
Stugan ligger på ingarö i sthlms skärgård och är 52kvm

Vet precis hur du känner dig. Fattade verkligen ingenting om hus och alla renoveringar. Men har som tur var en hjälpsam svärfar som projekterar och visar hur vi ska göra. Det är inte svårt alls att byta eg. Bara bryta upp alla golv och ta bort/stärka upp bjälklaget, passa på lägga ny isolering och lägga nytt golv. Vi gör massa extra som att dra om el, avlopp osv eftersom vi gör nytt kök också vilket är lite mer komplicerat men att bara byta bjälklag är inte svårt alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.