Hejsan!

Jag är helt ny här, men har läst mycket av vad ni andra skrivit. Perfekt att få tips, idéer och fakta från er!

Vi har precis börjat kolla på husmodeller (har ingen tomt än). Vi gillar Pärlugglan och Tornugglan från LB-hus. Är det någon som har någon uppfattning om vad de kostar i standardutförande. Vi har tänkt tapetsera och lägga golv själva.

Vad igår i så fall i deras pris.. grund? Montering?

Vad brukar det kosta att schakta för en grund?

Någon som har "tips" om utgifter som tillkommer vid husbygga (särskilt från LB-hus)?

ha det bra!

Annika
 
Vi har kollat upp en hel del från LB-hus då vi var inne på deras hus först, men har nu beställt ett enplanshus från Eksjö istället.
I vilket fall (detta gäller Skåne) så skulle ett nyckelfärdigt Pärlugglan kosta 2 100 000. Då ingår allt utom målning utvändigt. Men tomten, byggherrekostn. (som i vårt fall går på 120 tusen) var inräknat i det. Schakt ingår till viss del o har man tur med tomten så kanske det inte tillkommer något extra , men man får nog ha med i beräkningen att det kan bli dyrare mellan 50-100 tusen helt beroende på tomten. Om det t ex ska sprängas, eller pålas eller de måste schakta djupt för att komma ner till fast mark. Sen tillkommer ju garage.
Sen sparar ni ju en del på att måla och tapetsera. Det ska vi också göra själva på vårt enplanshus o sparar in drygt 100 tusen på det.

Summa summarum blir att i vårt fall hade nog Pärlugglan gått på drygt 2 -2,1 milj.
Sen får man ju tänka på att trädgården kostar att göra vid. Det tar ju hustillv. inte med i kalkylen. ::)
 
Hej igen!

Jag kom på några frågor till till er som vet mer än mig om LB-hus.

Ingår helkaklat badrum som standard i LB-hus och är det någon som vet om man kan få de "nästan nyckelfärdigt", alltså tapetsera och lägga golv själv, men få badrummet kaklat? Vad drar de i så fall av på "standardpriset" för nyckefärdigt?

Någon som vet vad de gör för avdrag för sådant man väljer bort. Jag hittade ett meddelande med lite olika siffror, men nu när jag skulle läsa det igen hittar jag det inte...

I Tornugglan/Pärlugglan ingår då takfönster övervåningens allrum? Annars blir man nästan tvungen att ta det som tillval för det blir ju inga fönster där.

Hoppas någon har lust att svara..

MVH

Annika

 
Detta ingår i ett LB-hus:
BYGGDEL FABRIKAT BESKRIVNING
Grund Platta på mark 400/300 med vattenburen golvvärme
Ytterväggar LB-Hus Lättregelsystem för maximal isolering och täthet
Yttertak Jönåker Ytbelagd takpanna i betong
Isolering PAROC Högvärdig stenullsisolering
Målning av utv. panel Alcro Bestå grundfärg En gång grundbehandlade före montage
Fönster och f. dörrar Elitfönster Vitmålade, 3-glas energiruta och H-beslag
Takfönster Velux Vitmålade, 2-glas energiruta, integrerat vädringsbeslag
Ytterdörrar Bordörren Vitmålad dörr med resp utan 3-glas isolerruta
Garageportar Hörmann Isolerad takspjutport med vit profilerad plåt, EPU 40
Takavvattning AB SIBA-Verken Försinkad stålplåt med ytbeläggning av Prelack Nova, vit
Innedörrar Kungsäter Vitlackerade, Addera Bas med vitlackerad karm
Innedörrsfoder GAPRO Slät vitmålad, 12*56 mm.
Golvsockel GAPRO Slät Eklaserad,12*69 mm.
Taklist GAPRO Obehandlad, kvistig allmoge
Fönsterbänkar Stenentreprenader Marmor typ ljus Estremoz
Dörrtrycken Hoppe Serie London, Aluminium Silver
Låsstystem ASSA ASSA 2000 i entrédörr och groventrédörr
samt inv. cylinder i system till fönsterdörrar.
Innertrappa SSC Typ Nordic eklasyr L8 enligt fabrikantens standard
Taklucka Midland AB Isolerad vindslucka med vikbar stege
Parkettgolv Tarkett 14mm Ultralock 14 mm färdiglackad Ek Natur Ultralock
Klinker* Materialpris 200:-/m² inkl.moms, traditionell läggning.
Väggbeklädnad* Badrum och wc/dusch: Kakel (200:-/m²)
Klädvård och sep toalett: målad glasfiberväv.
Tapeter* Borosan Byggsjuan
Skåpinredning Ballingslöv Kök: t om prisgrupp 5 exkl.lucka Basic. Bygelhandtag
Garderober:Harmoni, vit med vit sockel
Bänkskivor Ballingslöv Laminat med rak laminatkant,utbud enligt Ballingslövs
gällande köksmagasin
Skjutdörrsgarderob LUMI Trendline med klart spegelglas samt valfri profil färg
Diskbänk IFÖ IFÖ CH8 (800x610)
Stänkskydd* Kakel (200:-/m²)
Blandare Vårgårda Engreppsblandare samt termostatblandare
Sanitetsporslin IFÖ Cera-serien med wc-stol 3860 golvmonterad
Kommod i bad, handfat i wc/dusch
Tvättbänk och skåp Ballingslöv/IFÖ IFÖ Comet K/KF infällnadsdisklåda, vask- samt trådbacksskåp
med överliggande bänkskiva.
Tvättmaskin Siemens/Husqvarna WM12A160/ Mästertvätt QW 1160
Torktumlare Siemens/Husqvarna WTXL 2101 / Mästertork 400 QW 400T
Spishäll Siemens/Husqvarna ET715501 / Reginett Puma QHC 641K
Inbyggnadsugn Siemens/Husqvarna HB200210S/ Reginett Curry QCE 730 W
Kyl / Sval Siemens/Husqvarna KS38K425 185 cm / Opal QR 2019 W
Frys Siemens/Husqvarna GS34V420 185 cm / Safir QT 3029 W
Diskmaskin Siemens/Husqvarna SE34E231 / Cardinal 5020
Köksventilator Siemens/Husqvarna LI13130SD / Breeze QC620E
Värmepump, IVT IVT 490, frånluftsvärmepump med 170l varmvatten-
VVB och ventilation beredare,energisparande ventilationssystem och elpanna
Radiatorer Purmo Radiatorer och termostater
Elcentral Garo Med automatsäkringar och jordfelsbrytare
*-ingår vid nyckelfärdigt utförande
UTRUSTNINGSSTANDARD FÖR LB-HUS STYCKEHUS 2005
SYSTEM 2011
2005-03-01, rev 2005-05-19
LB-Hus AB
Hoppas att du pallar att läsa detta som blev lite rörigt och mycket! Vi fick en broschyr av en säljare i förra veckan.
 
Vet ej standarden i badrum men antagligen det billigaste av de alternativen du skrev!
apropå LB hus.. Vi var på en visning i småland på ett tornugglan. detta är ju deras "budgethus" men enligt kalkyl kostade ett färdigt hus inkl. allt (tomt 115 t ung)
drygt 1,9 mille vilket jag tyckte var ganska saftigt för ett budgethus utan inredd övervåning eller trappa. ägarna hade oxå tagit centraldammsugare som tillval vilket kostade ca 12 t extra! :surprised: när man kan köpa en centraldammsugare för 4 tusen o installera den själv (om man är lite händig).
 
Vitt som snö... :) vanligt badkar. inget extra.
 
hur kan man ta 14500 f en centraldammsugare? i o f säljaren på lb huset vi tittade på svarade "lite måste man ju tjäna ha ha". lite lurifaxar de där...
 
annikagardsby skrev:
Ingår helkaklat badrum som standard i LB-hus och är det någon som vet om man kan få de "nästan nyckelfärdigt", alltså tapetsera och lägga golv själv, men få badrummet kaklat? Vad drar de i så fall av på "standardpriset" för nyckefärdigt?
Vi bygger ett LB-hus och har valt nästan nyckelfärdigt. Nu finns inte vårt hus i deras katalog men det gick alldeles utmärkt att köpa till allt kaklande i badrum, grovkök, hall och kök. De drog av ca: 190' för NF och lade på 58' för kaklingen och då ingår kakel/klinker för 200:-/m2.

/s
 
Hej !
Nu blir jag nyfiken ! Har ni ett eget hus ? Apropå att ert hus inte fanns i deras katalog !

/Kosken
 
Kosken skrev:
Hej !
Nu blir jag nyfiken ! Har ni ett eget hus ? Apropå att ert hus inte fanns i deras katalog !

/Kosken
Huset är en mordern skånelänga i vit puts på ca: 162 m2. Ritningarna har inte vi tagit fram själva men vi har haft full frihet när det gäller placering av väggar, fönster, takfönster, takkupor med mera. Jag lägger upp lite bilder i eftermiddag.

/s
 
Skulle som LB-hus ägar åxå vilja passa på att VARNA för att betala slutfakturan innen ALLT är klart...vi betalade nästan allt och nu SKITER de i oss.....

LÄS gärna mitt inlägg... Speciellt en Varning för VILLAGRUPPEN i GBG . De behandlar en som skit och tar inte ansvar!
 

"Självklara saker, typ trappa upp till ytterdörren vid nyckelfärdigt hus, ingår tydligen inte.
Men duger en SJ-pall, så visst...=/"

"Och det andra rådet; se till att ha en RIKTIGT bra kvalitetsansvarig innan ni sätter igång...."

AJH73
Utvändiga trappor ingår inte enligt byggbeskrivningen, varför det är helt naturligt att det inte levereras någon, och en bra KA skall man väl alltid ha oavsett leverantör.
 
Det ligger mycket i vad paso skriver. På de olika husalternativ jag själv tittat på finns varken yttertrapp eller betongunderlag i carport med i standardutförande. När det gäller LB-hus vet jag inte - men om det inte står med i kontraktet finns det inte någon anledning protestera. Att det finns andra problem kan så vara - men exemplen som tagits upp här är inte relevanta.

Det är faktiskt viktigt att man granskar kontrakt noga när man köper 'en grej' för flera miljoner kronor.

 
AJH73:
Tyvärr är det så att de flesta husförsäljare är just säljare och inte så mycket mer.
Vi bygger också ett LB-Hus och jag tycker nog inte det är "luddigt" skrivet. Entreprenadkontrakt, byggbeskrivning samt utrustningsstandard ger, tycker jag, en ganska komplett bild om vad som ingår.
Vi har jämfört många hustillverkare och jag tror inte ni hade kommit bättre undan med någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.