Hej!
December 17 restes mina takstolaf och nj ska jag på att lägga golvspånet till andra våningen.
Tyvärr lutar det lite överallt.
Mest lutar det längs takstolen dvs den ena sidan är högre än andra ca 6mm.
Sedan är det mellan takstolarna också mellan högsta ocv längsta 13mm.
Totalt handlar det om 11 reglar/stolar.(sedan resten av huset men i detta läge 11.
Min tanke var att hyvla ner de 5 högsta med ca 5mm för att få bort udden av det och sedan lägga spånet på det. Eftersom takstolarna lutar alla åt samma håll borde det gå att lägga tycker jag.
Är det jobbigt att köra bort 5mm på en 45x220 regel med en elhyvel? Ca 3m per regel
Hur hade ni gjort?
Ligger en bild på måtten
 
  • Handskriven lista med mätvärden som visar ojämnheter på takstolar för ett husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följer tråden. Det lutar som mest 6mm mellan två tackstolar, det är en lutning på 0,5%. Längs med lutar det som mest 9mm på 3m? 0,3%. Jag skulle beteckna det som lite lutning och inget som märks. Vad ska du har för golv? Det kan vara värt att undersöka vilka toleranser som tillåts.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Följer tråden. Det lutar som mest 6mm mellan två tackstolar, det är en lutning på 0,5%. Längs med lutar det som mest 9mm på 3m? 0,3%. Jag skulle beteckna det som lite lutning och inget som märks. Vad ska du har för golv? Det kan vara värt att undersöka vilka toleranser som tillåts.
Vanligt parkettgolv ovanpå. Mellan stödbenen har jag 5430 men jag mätte typ 1m in på varsida.
Tror det är hyfsat enkelt att köra ner den värsta toppen/topparna och få det lite bättre. Själva lutningen är jag inte jätteorolig för men det är mellan takstolarna, så man inte spänner isönder spånet.
 
Masonitremsor för att höja upp lågpunkterna?
 
M mlkjhr skrev:
Masonitremsor för att höja upp lågpunkterna?
Deg var min tanke också och ta den värsta toppen med elhyveln.
Ganska många reglar att höja upp .
Är det att limma och skruva varje masonitremsa?
Hur stor tolerans är acceptabelt på spånskivorna? 2mm/60cm?
 
Limma masoniten ska räcka sen kommer ju golvspånet på som ska både limmas och skruvas.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är väl kanske inte riktigt svar på dina frågor, men jag skulle lagt ett stabilt trägolv i stället för spån + parkett.
Sådant här är snyggt, starkt och billigt:
Stapel av furugolvbrädor i B-kvalitet, dimensioner 26x190 mm, erbjudandetext synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=25&product=395#product

Och det är nog lättare för de enskilda brädorna att följa ojämnheter i uppreglingen.
Men större ojämnheter skulle jag kompenserat som @mlkjhr skriver med masonitremsor.
 
En annan metod är att limskruva en ny regel på sidan av golvbjälken.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
En annan metod är att limskruva en ny regel på sidan av golvbjälken.

Protte
Jo, tänkt tanken men Blir himla massa att lägga på, hela ovanvåningen är 19x6m.
Jag la på rättstocken och jag tror jag klarar mig med en masonit på de flesta. Där är en bjälke jag måste lägga dubbelt på.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl kanske inte riktigt svar på dina frågor, men jag skulle lagt ett stabilt trägolv i stället för spån + parkett.
Sådant här är snyggt, starkt och billigt:
[bild]
[länk]

Och det är nog lättare för de enskilda brädorna att följa ojämnheter i uppreglingen.
Men större ojämnheter skulle jag kompenserat som @mlkjhr skriver med masonitremsor.
Vill gärna ha golvspånet iochmed golvvärmen.
Brädgolv är fint men är inte praktiskt med små barn
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Brädgolv är fint men är inte praktiskt med små barn
Aha, det visste jag inte!
Och inte mina barn heller när de levde sina 15 - 17 första levnadsår på sådana golv.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Aha, det visste jag inte!
Och inte mina barn heller när de levde sina 15 - 17 första levnadsår på sådana golv.
Vi hade ett sånt i lägenheten. Massa skit som fastnar mellan brädorna och det är mindre bra för roboten
 
K kanonkula skrev:
Vi hade ett sånt i lägenheten. Massa skit som fastnar mellan brädorna och det är mindre bra för roboten
Golvet skall naturligtvis lackas för att vara lättstädat och hygieniskt.
2-komponent lack rekommenderas
När man slipat golvet inför lackningen blandar man lite lack med trämjöl från slipningen och spacklar igen springorna.
Så får man ett lättstädat golv utan en massa smutsgömmor.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Golvet skall naturligtvis lackas för att vara lättstädat och hygieniskt.
2-komponent lack rekommenderas
När man slipat golvet inför lackningen blandar man lite lack med trämjöl från slipningen och spacklar igen springorna.
Så får man ett lättstädat golv utan en massa smutsgömmor.
Trots mina 10år inom byggbranschen har jag aldrig sett någon göra så
Bra tips!
 
K kanonkula skrev:
Trots mina 10år inom byggbranschen har jag aldrig sett någon göra så
Bra tips!
Tack!
Jag var själv förvånad över hur bra det blev.
Det som jag behandlade var gamla brädgolv i övervåningen på en 1800-talskåk.
Vet ej hur gamla brädgolven var, men på 1960-talet kanske hade de täckts med masonit och sedan heltäckningsmattor.
Det var länge sedan jag fixade dessa golv, i början på 1980-talet, 40 år sedan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.