Hej!

Snart klar med FTX-installationen i 1-1/2 plans med källare. Och då tänkte jag påbörja och planera för mitt takombyte.

Takets konstruktion sett inifrån ut då det byggdes -71.
Panel - överlappad plast - 120mm glasull - masonit - luftspalt ~20-30mm - råspont - papp - läkt - tegelpannor.

Tanken är att sala på med minst 120mm. Förlänga takskägget/språnget/smisen/takfoten (samma sak men olika namn, eller?) med 15cm?
Frågeställningen där är för att jag ska även tilläggsisolera fasaden vid senare projekt då panelen ska bytas ut helt och hållet. Idag är det bara 95mm. Och tanken är nog att lägga på med 120mm. Eller bör man ha mer? Det avgör ju lite på hur mycket taket ska sticka ut. Idag har jag på gaveln 50cm från panel och långsida 30cm. Och det känns okej.

Skorsten har jag också men har inte fått tag i någon bra information. Hur ska det se ut runt skorstenen mellan takstolarna? Fick öppnat upp lite i ett sovrum och då satt det, inifrån ut, masonit - reglar - plast - asfaboard och ungefär 80mm mellan borden och myrstacken. Och det drar kallt.

Det jag står lite kluven till är om jag ska låta befintliga plast och isolering vara och bara lägga på mer. Eller bör jag byta ut plasten mot något annat? Ångbroms? Och diffusionsöppen duk på råspont?

Ja lite funderingar.
 
Hur är det med C-klass på reglar? Duger det med C14 eller är det C24 som gäller?
 
Tomture61
Förstår inte riktigt åt vilket håll du tänkte tilläggsisolera taket ?
Innåt eller utåt ?
Du kan inte ha 2 st skickt med diffplast .
Har du en bild på din takfot, som du tänkte förlänga.

Om du ska tilläggsisolera fasaden 120 mm får du mycket djupa fönsternicher och hur tänkte du lösa utseendet på grunden/fasadens olika djup.
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte riktigt åt vilket håll du tänkte tilläggsisolera taket ?
Innåt eller utåt ?
Du kan inte ha 2 st skickt med diffplast .
Har du en bild på din takfot, som du tänkte förlänga.

Om du ska tilläggsisolera fasaden 120 mm får du mycket djupa fönsternicher och hur tänkte du lösa utseendet på grunden/fasadens olika djup.
Haha ja de kan vara bra å veta de mä :crysmile::crysmile: utifrån ska jag göra. Idag är det isolerat från takfot upp till nock. Så övervåningen är inredd.

Nej, tanken är inte att ha 2st skickt med plast, om du nu menar att dom kommer ligga på varandra.

Tanken är att flytta ut fönsterna med fasaden. Blir nya fönster också.
Grunden ska grävas upp för att se över dränering och dagvatten samt att lägga på isodrän. (y)

Här är bilder påt. Panelen åker ner för att ha synliga stolar.
 
  • Mätning av väggavstånd med tumstock för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikala träpaneler på en husvägg med synlig svart vindskyddsduk bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under takfot med stående träpanel, synliga reglar och takränna på ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Om tanken är att isolera utåt så är det klokt att förlänga takfoten , kan se konstigt ut annars .
Men du förlorar råsponten till ströläkt för takpannorna.
 
Ja, och så vill jag inte ha det. Huset ska ha sin mössa och den ska sticka ut såklart, allt annat är estetiskt fult :crysmile:

Förlorar råsponten till ströläkt? Är inte med på vad du menar :rofl:
 
Funderade lite på hur förlängningen skulle kunna bli och kollade lite priser. Blir ju inte så mycket extra om man salar på 45x195. Så blir nog det.

Sedan gjorde jag lite skisser och tänkte se om det är ett rätt sätt att utföra.

Ena bilden mot nock är frågan om det räcker med hålplatta på vardera sida.

Andra två bilderna visar hur jag tänkt kapa bort den gamla takstolen och förstärka med en regel och hålplatta och klä in som fasad och sedan förlänga ut med nya regeln.
 
  • Handritad skiss av takkonstruktion med märkningar för förlängning och förstärkning med hålplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av takstol med markerade hålplattor på rutigt papper för byggprojektplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss på takkonstruktion med förstärkning, regel och hålplatta, avsett för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
S Sidiz skrev:
Förlorar råsponten till ströläkt? Är inte med på vad du menar :rofl:
Vet inte om tanken är att montera bort råsponten och återanvända eller vad ?
 
Jaha, jo jag kommer att byta ut råsponten då jag förutsätter att den är dålig. Sedan är inte läkt så dyrt:D
 
Tomture61
Om du ska byta / återanvända råsponten tycker jag att en ångbroms är sämre än asfaltspapp.
Asfaltspappen är mer långlivad.
Tror inte din nuvarande råspont är dålig , har ju bott under papp + takpannor .
Kan iofs vara knepig att demontera snyggt.

Hur tänkte du utföra operationen, taket blir ju öppet för väder ?
 
Ja, lite så jag tänkt själv angående pappen. Varit hela tiden inne på att riva bort till takstol och Sala på med nya reglar och mer isolering och på med ny råspont papp o.s.v. Men så läser man om hur folk gör nya saker och man börjar fundera på om standardmetoden verkligen är den bästa.
Så bättre att ställa frågan än att hålla käften.

Ja försöker jag bevara den gamla råsponten så tjänar man rätt bra med pengar.. men tiden har jag nog inte med mig på den biten att försöka se till att dom är hela. Och jag beställer hem allt material så jag har det redo.

Ställning runtom. Införskaffar mig presenningar. Eller lånar från jobbet. Kör på ena sidan först och andra sidan sen.
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Öppnade upp inklädnaden av takstol och ser ju att det inte blir några problem och kapa bort den gamla takstolen och klä upp med fasad över senare:D
 
  • Ficklampa som lyser inuti en takstolens inkledning, visar träkonstruktion och möjlighet för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.