Har nu fått upp mitt nya hus och fått på taket
Huset är ett 1-plans med förhöjt väggliv (ca 60 cm från väggblock till råspont)
Nu tänkte jag bygga igen väggliven med utegips och börja bygga invändig luftning av masonit och 45x45 reglar under råsponten.

Jag tänkte ha öppen takfot och därför lämna en glipa över utegipsen för luftningen. Idag sitter utegips på väggarna upp till takstolarnas underkant.

Hur reglar man enklast upp mellan takstolarna för att kunna få dit utegipsen/fästa spikläkten smidigt?
Ska jag klämma insektsnätet mellan dessa reglar och utegipsen eller mellan spikläkt/panel? (ska ha liggande panel.
Hur högt måste jag gå med den vinklade masoniten på vinden?

Tacksam för svar!
 
Bilder skulle kanske underlätta.
 
Slå på en stående 45xX på sidan av takstolarna som går ner på hammarbandet, mellan dessa i överkant har du en liggande som ska lämna ca 30 mm mellan överkant till råspont (detta utgör luftspalten), sätt sedan en likadan stående mitt emellan takstolarna så att CC-avståndet blir max 600. Då har du att spika GNU-gipsen i samt för att spika spikläkten på. Denna överliggare kan du nu även fästa masoniten som utgör luftspalt i ordentligt.

När vi byggde lösvirkeshus brukade vi stifta insektsnätet på överliggaren här och sen vika upp den på råsponten på taket, förutsatt att dessa jobb görs samtidigt. Annars får du vika upp den underkant råspont och försöka fästa den där. Enklast var att bryta isär råspontsluckorna i den rad som kom närmast luftspalten/vinkeln, sen dra upp insektsnätet på taket och sedan klämma ihop råsponten igen. Då blir det rakt och snyggt, även om det knappt är något som syns :)

Den vinklade masoninet ska gå upp en bit ovanför lösullen på vinden, dra upp den så du eliminerar risken att täppa till luftspalten när vinden sprutas full med lösull. (Kanske 30-40 cm upp).

Se bild (hoppas jag förstått dig rätt)
 
  • Schematisk illustration av takstol med hammarband, råspont och markerad luftspalt för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T tmab skrev:
Slå på en stående 45xX på sidan av takstolarna som går ner på hammarbandet, mellan dessa i överkant har du en liggande som ska lämna ca 30 mm mellan överkant till råspont (detta utgör luftspalten), sätt sedan en likadan stående mitt emellan takstolarna så att CC-avståndet blir max 600. Då har du att spika GNU-gipsen i samt för att spika spikläkten på. Denna överliggare kan du nu även fästa masoniten som utgör luftspalt i ordentligt.

När vi byggde lösvirkeshus brukade vi stifta insektsnätet på överliggaren här och sen vika upp den på råsponten på taket, förutsatt att dessa jobb görs samtidigt. Annars får du vika upp den underkant råspont och försöka fästa den där. Enklast var att bryta isär råspontsluckorna i den rad som kom närmast luftspalten/vinkeln, sen dra upp insektsnätet på taket och sedan klämma ihop råsponten igen. Då blir det rakt och snyggt, även om det knappt är något som syns :)

Den vinklade masoninet ska gå upp en bit ovanför lösullen på vinden, dra upp den så du eliminerar risken att täppa till luftspalten när vinden sprutas full med lösull. (Kanske 30-40 cm upp).

Se bild (hoppas jag förstått dig rätt)
Vy inifrån ett byggprojekt med stående träspikläkt och isolering synlig mellan takbjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörkonstruktion med spikläkt och plyfaklädsel, nära en fönsterrad under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svaret! Det har gått ett tag sedan jag ställde frågan så jag gjorde såhär. (huset är förresten klätt med plyfa och inte utegips) Det blir liggande panel så därför stående spikläkt utvändigt.
 
Kul att se bilder! Lösningen är ju mer eller mindre densamma verkar det som :)

Lycka till med bygget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.