Hej,
Jag har en bostadsrätt och har inte så mycket erfarenhet av att renovera själv och vad jag får eller inte får och kan göra själv.
Jag hade tidigare en duschhylla som satt med "vakum gummiproppar" som lossnat och trillat ner för ett par dagar sedan. Märkte precis att när hyllan föll ner så slog den av fästet för rören som leder till handdukstorken/elementet i badrummet. :seenoevil:

Jag funderar på om detta är något som jag potentiellt får lov att renovera själv och om någon har några förslag på hur jag skulle kunna göra detta? Det verkar för mig som att fästet satt fast tidigare med silikon men jag är ej säker. :sweat:

Det verkar dock inte som att jag kommer kunna enkelt "limma tillbaka" fästet utan att ta bort rören :thinking: men antar att detta skulle vara lösningen på hur det borde lagas om jag försöker fixa det själv. Min plan var att jag skulle försöka skära bort det gamla silikonet/limmet och rengöra med klinker/fog rengörningsmedel, sedan applicera silikon som "lim" för att fästa tillbaka fästet, låter detta rimligt?
 
  • Skadat väggfäste med rester av silikon på badrumsvägg, troligtvis till en handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör till handdukstork med lossnat fäste på kakelvägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avslaget väggfäste och lösa rör till en handdukstork på ett klinkergolv i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se dock till att försiktigt rikta upp rören så de i sig inte drar fästet från väggen när du ska limma dit det. Bättre då att det trycker lite emot och att man får lirka dit det.
 
S Stefan1972 skrev:
Se dock till att försiktigt rikta upp rören så de i sig inte drar fästet från väggen när du ska limma dit det. Bättre då att det trycker lite emot och att man får lirka dit det.
Hmm jag vet inte riktigt hur du menar med att "försiktigt rikta upp rören" ? Menar du att lyfta dom litegrann när jag limmar dit det så att de inte "dras ner" av tyngdkraften? :thinking: Förlåt om det är lite av en dum fråga :sweat:
 
Tack för alla snabba svar, ska försöka på mig att limma till det efter jobbet med limmet som jag köpte igår från Bauhaus.
 
K kachiem skrev:
Tror du [länk] funka också? För det var det jag köpte igår
Det går säkert bra det också (y)
 
  • Gilla
kachiem
  • Laddar…
Försök ordna så fästet kommer i press mot väggen där du limmar. Antingen med något tungt på golvet precis bredvid. Eller kanske ett kvastskaft lite på diagonalen mot andra väggen, var keativ.
 
  • Gilla
kachiem
  • Laddar…
K kachiem skrev:
Hmm jag vet inte riktigt hur du menar med att "försiktigt rikta upp rören" ? Menar du att lyfta dom litegrann när jag limmar dit det så att de inte "dras ner" av tyngdkraften? :thinking: Förlåt om det är lite av en dum fråga :sweat:
Jag tänkte mest om rören i sig har fått sig en smäll så de hänger ner och ifrån väggen. Då belastar man ju limningen mer än nödvändigt. Man kanske försiktigt får lyfta upp dem och trycka till dem lite så de kanske hänger där de ska vara utan klamma till att börja med.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag tänkte mest om rören i sig har fått sig en smäll så de hänger ner och ifrån väggen. Då belastar man ju limningen mer än nödvändigt. Man kanske försiktigt får lyfta upp dem och trycka till dem lite så de kanske hänger där de ska vara utan klamma till att börja med.
Jaha, okej, nja det verkar som att dom sluttat lite mer nedåt sedan de sattes dit från början. Jag körde på med hempularen's tips med kvastskaft/moppskaft och det funkade bra, det sitter som det ska nu igen. :D

Tack för all hjälp allihopa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.