Ska göra en tillbyggnad av fritidshuset på ca 55m2 och ska då gjuta platta för detta. Tänkte då också sätta in luft/vatten värmepump och byta ut de direktverkande elementen mot golvvärme i nya delen och vattenradiatorer i befintliga huset. Frågan är hur förbereder jag rördragningen mellan innerdelen och utedelen?
Tänkte lägga nån form av rör/slang men hur grov och lägger jag den i singlet under eller ska den dras i isoleringen? Formen kommer göras av isolerade L-block.
 
A
kolla med installatören
 
Vet inte vem installatören är än. Plattan ska gjutas i år och huset bygger jag själv i lösvirke nästa år och kommer då upphandla vp-installationen. Behöver i det här skedet bara veta hur jag ska förbereda vp-installationen innan gjutning så det går så smidigt som möjligt för dom som senare ska installera.
 
R Ronny Larsson skrev:
Ska göra en tillbyggnad av fritidshuset på ca 55m2 och ska då gjuta platta för detta. Tänkte då också sätta in luft/vatten värmepump och byta ut de direktverkande elementen mot golvvärme i nya delen och vattenradiatorer i befintliga huset. Frågan är hur förbereder jag rördragningen mellan innerdelen och utedelen?
Tänkte lägga nån form av rör/slang men hur grov och lägger jag den i singlet under eller ska den dras i isoleringen? Formen kommer göras av isolerade L-block.
Det kan så klart bero på en del saker. Jag förberedde för bergvärme genom att lägga två st. 110mm rör i singlet under plattan, som sedan vänder upp via 45+45 graders böjar och mynnar i teknikrummet under kaklet, markerat.

Vet heller ingen om ev framtida bergvärmepump men resonerar att det mesta går att få igenom en sådan dimension. Det du vill undvika är att behöva borra Genom vägg och dra rör inomhus, så rätt placering inomhus känns som viktigt att tänka igenom
 
A
R Ronny Larsson skrev:
Vet inte vem installatören är än. Plattan ska gjutas i år och huset bygger jag själv i lösvirke nästa år och kommer då upphandla vp-installationen. Behöver i det här skedet bara veta hur jag ska förbereda vp-installationen innan gjutning så det går så smidigt som möjligt för dom som senare ska installera.
Det smidigare är fortfarande att installatören får tycka.
Risken är att de inte alls vill ta i det.
Blir det 5/8" gasrör eller 2" vattenrör har ju e viss betydelse för dragningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.