MultiMan MultiMan skrev:
I staden jag växte upp så hade de trafikskola från 5 år där de byggt upp en stadsmiljö i miniatyr i en av parkerna där man fick lära sig att cykla och uppmärksamma övergångsställe, högertrafikregeln mm. Jag var 5 år när jag gick den, 1970. Cyklade givetvis till förskolan när jag var 5-6 (gick på två olika) och sedan till grundskolan vid 7. Fungerade utmärkt. Enda dramatiska som hände under de åren, var när när jag var 5 och trillade ner från ett äppelträd och bröt ena armen. Inga trafikincidenter.

Vad var så annorlunda då mot nu eftersom tydligen dagens unga inte klarar av något längre enligt vissa i tråden (förutom att knappa på en mobiltelefon)?
Nu kan jag ha missat nåt i tråden - men jag kan inte se att någon i tråden uttalat att dagens unga inte längre kan något. Det är snarare så att de som "försvarar" att ett barn lämnas med en grävmaskin i sitt resonemang blandat in allt från curlande till cykelhjälm i sin iver att förespråka hur förträffligt det är att ett barn, ensamt, kör grävmaskin...
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
T
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Var saklig och ta reda på barnets ålder. Är han inte ett fysiologiskt underverk kan han inte vara 4 år.
 
Staffans2000
TS!

Hur går det, har okynneslarvandet upphört?

Staffan
 
MultiMan
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
TS!

Hur går det, har okynneslarvandet upphört?

Staffan
Han ligger i hårdträning:

 
  • Gilla
  • Haha
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Var saklig och ta reda på barnets ålder. Är han inte ett fysiologiskt underverk kan han inte vara 4 år.
Det trodde jag också. Men i den här tråden har jag fått lära mig att landsbygden är full av treåringar som kör grävmaskin dagarna i ända och bara några år senare jobbar professionellt. Någon hade gjort sitt första riktiga jobb som sexåring!
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
En annan tanke som slagit mig: kostar det inte en hel del att köra med en grävmaskin? Hur mycket diesel drar de i timmen?
Och varför är det bara den här fyraåringen som kör? Borde inte alla barn få?
 
  • Haha
  • Gilla
sharif och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
TS!

Hur går det, har okynneslarvandet upphört?

Staffan
TS lämnade väl tråden under förra veckan vad jag förstått. TS hade dessutom åkt hem från stugan och fortsatt med sitt cykelkärrebygge, grannarna hade också dragit iväg skrev TS
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
En annan tanke som slagit mig: kostar det inte en hel del att köra med en grävmaskin? Hur mycket diesel drar de i timmen?
Och varför är det bara den här fyraåringen som kör? Borde inte alla barn få?
Lantbrukare betalar väl inte skatt på drivmedel, billigare än att betala för aktiviteter och dagis - speciellt som barnen verkar kunna göra ett dagsverke vid 6 års ålder.
Finns ju olika simulatorer som våra stadsbarn får köra...

Hoppas nu ingen skadas så TS känner han borde agerat, samtidigt, många föräldrar utsätter nog barnen för större faror (bad, trafik etc) så även om jag tycker det är helt fel att låta dem köra utan vuxet sällskap så är det ändå förälrnas ansvar. Tycker det är lika fel att surfa på mobilen när ens 5 åring badar - och det ser jag hela tiden utan att agera på, jag kollar egna barn och troligen gör flera så vilket innebär att de ouppnärksamma föräldrarna oftast får badvakt.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
En annan tanke som slagit mig: kostar det inte en hel del att köra med en grävmaskin? Hur mycket diesel drar de i timmen?
Och varför är det bara den här fyraåringen som kör? Borde inte alla barn få?
Lantbrukare betalar väl inte skatt på drivmedel, billigare än att betala för aktiviteter och dagis - speciellt som barnen verkar kunna göra ett dagsverke vid 6 års ålder.
Finns ju olika simulatorer som våra stadsbarn får köra...

Hoppas nu ingen skadas så TS känner han borde agerat, samtidigt, många föräldrar utsätter nog barnen för större faror (bad, trafik etc) så även om jag tycker det är helt fel att låta dem köra utan vuxet sällskap så är det ändå förälrnas ansvar. Tycker det är lika fel att surfa på mobilen när ens 5 åring badar - och det ser jag hela tiden utan att agera på, jag kollar egna barn och troligen gör flera så vilket innebär att de ouppnärksamma föräldrarna oftast får badvakt.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
MultiMan MultiMan skrev:
Han ligger i hårdträning:

[media]
Det var som tusan! TS skrev att lillen körde i branta backar. Men att de var så branta, det hade jag ingen aning om. Inte undra på att han blev orolig.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Finns ju olika simulatorer som våra stadsbarn får köra...
Jag tänkte mest på de andra barnen som flockades runt grävmaskinen när fyraåringen var ute och åkte!
 
Stickan56
Den här tråden har nu hållit på så länge att ungen åtminstånde hunnit fylla 5 år. :D

Stickan
 
  • Gilla
  • Haha
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
harry73
Inte ens 2 veckor :D
 
S
Carl_Elvis Carl_Elvis skrev:
Hur i hela friden kan våra stridspiloter lära sig att flyga, de börjar ju inte förrän kring tjugo års ålder? Grävmaskinister blir tydligen inte annat än "dugliga" om de inte börjar spaka innan de lämnat dagis... :rolleyes:
Därför att flyga är lättare att lära sig än att köra grävmaskin.
 
  • Haha
  • Gilla
DrNox1978 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.