Appendix Appendix skrev:
Sååå. Först bollhav nu lekpark? :D
Vi får väl se vad som händer, haha. Just nu känns det lite som en lekpark när man ska försöka ta sig in till huset.

Byggplats utanför ett hus med grushög, pallar som tillfällig gångväg och påbörjade grundarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag föreslog några synkroniserade eldklot som man måste springa mellan, och kanske ett sågblad som skjuts ut från väggen i bästa Nintendo 8bit anda, men det gick inte riktigt hem faktiskt. :D
 
  • Gilla
  • Haha
316097 och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Då hade jag inte helt fel med grävmaskin.

Vad ska du göra där istället?
Hela området vid entrén kommer att byggas om och bli ett större trädäck som integreras mot dörren. Bilder kommer ;)
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
Tack. Imponerad över ditt tålamod och driv. Jag har bott i lgh stora delar av mitt vuxna liv (uppvuxen i villa) Och nästa år tänkte jag sälja lägenheten och köpa hus. Blir lantligt. Mest för att slippa grannar. Så jag följer dina inlägg. Bra jobbat!
Tack, jag började faktiskt mina drömmar om hus just här, när jag följde "Erik_n" och hans projekttråd https://www.byggahus.se/forum/threads/villa-svarthem-totalrenovering-av-70-talshus.163064/. Därefter har många inspirerat mig här i stort och smått, bland annat kan jag tipsa om en projekttråd av @Ramnemark.

Glöm inte att köra en egen projekttråd när du börjar renovera ;)
 
Kvinna står bredvid ett grävt hål med en minigrävare i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är svårare än vad det ser ut att gräva ett enkelt hål, men en stund senare såg det ut såhär. Mer grävning återstod innan...

Nygrävt hål med geotextil och spade, omgiven av grönska och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... det var dags att fylla halva hålet igen. Det kändes lite bittert att fylla upp en stor del av hålet igen, men men.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Tack, jag började faktiskt mina drömmar om hus just här, när jag följde "Erik_n" och hans projekttråd [länk]. Därefter har många inspirerat mig här i stort och smått, bland annat kan jag tipsa om en projekttråd av @Ramnemark.

Glöm inte att köra en egen projekttråd när du börjar renovera ;)
Spännande att se förvandligen iaf. Och vi får se hur mycket trådar det blir. Men vem vet :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Frågestund: Det är snart dags att fylla på med jord och så gräsmatta. Det kommer att behövas relativt stora mängder jord, så frågan är, vad ska man sikta på? Siktad/harpad matjord? Gräsmattejord (mix av kompostmull, matjord och sand)?

Trädgården består till stor del av lera och ännu mera lera.
 
Redigerat:
AndersPS AndersPS skrev:
Frågestund: Det är snart dags att fylla på med jord och så gräsmatta. Det kommer att behövas relativt stora mängder jord, så frågan är, vad ska man sikta på? Siktad/harpad matjord? Gräsmattejord (mix av kompostmull, matjord och sand)?

Trädgården består till stor del av lera och ännu mera lera.
Antar att matjorden är billigare än gräsmattejord men den räcker gott och väl! Har själv skånsk lera och när vi la nytt gräs så la jag på ett 5cm lager med matjord. Tog sig direkt och blev en fin gräsmatta
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Åsa Lund
Mycket ogräs i harpad matjord, men det kanske kvittar i en gräsmatta
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Mycket ogräs i harpad matjord, men det kanske kvittar i en gräsmatta
Det är ju en negativ detalj, jo.
 
J Jarlsgård skrev:
Antar att matjorden är billigare än gräsmattejord men den räcker gott och väl! Har själv skånsk lera och när vi la nytt gräs så la jag på ett 5cm lager med matjord. Tog sig direkt och blev en fin gräsmatta
Jorden i sig kostar faktiskt detsamma, men det är transporten som är kostnaden. Hittills är matjorden billig att transportera, jag inte riktigt fått tag på ett rimligt pris på transport för gräsmattejorden.
 
Ett halvfärdigt trästaket med pålar och grunden klar, bredvid ett tegelhus och en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när grävmaskinen har varit på plats kan vi bygga färdigt staketet. Tanken är att det delvis fortsätter till vänster av bilden och kommer att kläs in med bland annat Pipranka och andra växter.
 
  • Gilla
Bullburk och 2 till
  • Laddar…
Århundradets off topic!

Ung person testar gammalt VR-headset hjälpt av en annan person i en utställningsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var hemma hos mina föräldrar och hittade lite foton, bland annat när jag var 15 år och testade VR för första gången. Utan att avslöja hur gammal jag är, så var det många år sedan.

Grafiken har blivit bättre men upplevelsen är faktiskt ganska snarlik.
 
  • Gilla
meckis och 1 till
  • Laddar…
Hemmabyggd verktygskaruell i blått med krokar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var ett tag sedan, men det hinns med en del inomhusaktiviteter också. Detta är ännu ett fynd från pappas verkstad, så nu kan det bli ordning och reda i min verkstad. Det är ett hemmabygge, en sorts verktygskaruell med krokar. Vilka grejor, alltså.
 
  • Gilla
NisseHult_473 och 5 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Det är ett hemmabygge, en sorts verktygskaruell med krokar. Vilka grejor, alltså.
Ursprungligen så stod den i affären fylld med X-cubes och andra liknande blixtar...
 
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Ursprungligen så stod den i affären fylld med X-cubes och andra liknande blixtar...
Så inget hemmabygge? Kanske bara modifierad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.