Utsikt från under ett rött tak överlappande en vit skiva med synlig silikontätning vid skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat hus med vit dekor och fönster under röd tegeltak, vattendlack indikerar möjliga läckageproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trävilla med uterum och problem med vattentätning vid takskarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött hus med vita fönsterkarmar och ett uterum med ståndskiva tätad med silikon där vattenläckage förekommer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Förra året byggde vi ett uterum där vi monterade en ståndskiva på 150x150 som vi stoppade in under locken och sedan ut över taket. Längst upp på ståndskivan tätade vi med uterumssilikon i skarven mot taket. Vi tätade även med silikon mellan ståndskivan och ner mot taket. Ganska snart därefter när det regnade mot den väggen så det rann efter väggen så droppade det in vatten i uterummet efter väggen på några ställen. Efter det tätade vi med mer silikon och tätade även skarven mellan underbräda och lockbräda med utefog för att det inte skulle tränga in däremellan. Plus att vi målade det två gånger. Nu har snart ett år gott och det läker fortfarande in trots mer silikon- och utefogstätning.

Jag tror jag tappar förståndet snart. Så jag undrar om det är någon som har något tips vad jag kan göra eller förändra för att komma tillrätta med detta?

Bifogar bilder för lite mer information.
 
optimum
Problemet är att du måste få in plåten under hela panelen, inte bara locken.
Dessutom blir det snyggare då man inte ser en del vit plåt mellan locken.
Och precis som i andra tråden så måste du komma in så att eventuell fukt på insidan panelen hamnar på rätt sida av plåten.

Ser ut som ett snyggt Willab Garden?
Jag har också byggt Willab Garden förra våren.:D
 
optimum optimum skrev:
Problemet är att du måste få in plåten under hela panelen, inte bara locken.
Dessutom blir det snyggare då man inte ser en del vit plåt mellan locken.
Och precis som i andra tråden så måste du komma in så att eventuell fukt på insidan panelen hamnar på rätt sida av plåten.

Ser ut som ett snyggt Willab Garden?
Jag har också byggt Willab Garden förra våren.:D
Japp, det är ett Willab Garden :D

Har också konstaterat det. Jag har anlitat en plåtslagarfirma som ska byta plåt och spåra in den nya. Vet dock inte om de tänkte ta sig ända igenom underbrädorna eller bara en bit in i dem. Jag tror de bara tänker spåra in i underbrädorna, inte helt igenom. Men du anser att man måste helt igenom? Kan vattnet ta sig så långt in att det rinner efter väggen innanför panelen?

Grejen är den att direkt innanför underbrädorna sitter det en vindpapp (se bild). Det finns ingen luftspalt, alla hus i området är byggda så. Så jag vet inte hur de ska ta sig in hela vägen. Plus att det här behöver då ske mittemellan två spikläktar och det går inte att få dit någon ny. Den nedersta är bakom väggbalken och nästa är ungefär mittemellan taket och fönstren ovanför (syns också på bilden).
Renoveringsarbete på husfasad med röda paneler, fönster och uppsatt vindpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
Är mycket nöjd med vårat Willab Garden. Kikade runt en del innan vi bestämde oss.
Mer påkostade lösningar än andra fabrikat i motsvarande prisnivå.
Jag gillar deras profiler (handtag) som går längs hela sidan uppifrån och ned. Blir även väldigt stabila så.
Vi har enkelglas men valde med WG40 med energiglas vilket var värt de extra pengarna.

Plåten
Hade jag själv gjort det så hade jag försökt få det så vindpappen ligger på utsidan plåten. Men beror på vad sm är möjligt.
Men sådant bör en bra plåtfirma veta bättre om som ser det aktuella läget.
 
optimum optimum skrev:
Är mycket nöjd med vårat Willab Garden. Kikade runt en del innan vi bestämde oss.
Mer påkostade lösningar än andra fabrikat i motsvarande prisnivå.
Jag gillar deras profiler (handtag) som går längs hela sidan uppifrån och ned. Blir även väldigt stabila så.
Vi har enkelglas men valde med WG40 med energiglas vilket var värt de extra pengarna.

Plåten
Hade jag själv gjort det så hade jag försökt få det så vindpappen ligger på utsidan plåten. Men beror på vad sm är möjligt.
Men sådant bör en bra plåtfirma veta bättre om som ser det aktuella läget.
Kan bara instämma att jag är väldigt nöjd också. Var enkelt att montera också när allt var förkapat (helt klart värt det).

Hoppas den plåtslagare som ska göra jobbet kommer idag så får jag resonera med honom vad som är möjligt och hur de tänkt. Bytte all panel på gaveln året innan så är inte jättesugen på att göra om det :oops: Återkommer med information löpande :D
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Statusuppdatering: två plåtslagare har nu varit på plats och tittat och båda två är lika fundersamma på var vattnet kan komma in. Flera olika teorier har diskuterats men i slutändan börjar vi med att byta min icke fackmannamässigt monterade plåt. Den nya plåten kommer monteras i två delar men inte gå igenom bottenbrädan utan kapas in X antal millimeter i den.

Men ju fler som tittar på problemet desto mer förberedd är jag på att det kanske kan komma från någon annanstans. Har dock resonerat som så att vidare felsökning utan att byta plåten är lönlöst. Och plåten hade ändå behövts och planerats att bytas om några år.

Så jag börjar där och håller tummarna. Återkommer med mer status framöver.
 
Nu har plåtslagare varit här och fixat ny plåt som ni ser på bilden. Men jag har en fundering.

På bilden har jag ritat in ett gult streck. Det gula strecket visar var sista spikraden på lockbrädorna sitter. Min fundering är om det behövs en spikrad längre ner på locken för att undvika att de slår sig eller rör sig? I så fall funderar jag på att skruva locken i bottenbrädan. Det finns väl ingen risk att vatten drar in via skruven om den målas två-tre gånger?

Husfasad med ny plåt och gult streck markerat för spikrad på lockbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B blockqoute skrev:
Nu har plåtslagare varit här och fixat ny plåt som ni ser på bilden. Men jag har en fundering.

På bilden har jag ritat in ett gult streck. Det gula strecket visar var sista spikraden på lockbrädorna sitter. Min fundering är om det behövs en spikrad längre ner på locken för att undvika att de slår sig eller rör sig? I så fall funderar jag på att skruva locken i bottenbrädan. Det finns väl ingen risk att vatten drar in via skruven om den målas två-tre gånger?

[bild]
Hej!
Jag har väldigt likt bygge från willab och har samma problem att det droppar lite när det regnar och blåser från söder, alltså rakt emot gaveln på huset. Ville bara se om det löste problemet med den nya plåten eller hur gick det?

MVH Andreas
 
Tyvärr inte, detta trots att den är spårad in i bottenbrädan. Nytt försök att få till det ska göras i sommar. Med målet att få plåten hela vägen in mot bakomliggande vindpapp. Det är troligen enda lösningen.

A AndreasMöller skrev:
Hej!
Jag har väldigt likt bygge från willab och har samma problem att det droppar lite när det regnar och blåser från söder, alltså rakt emot gaveln på huset. Ville bara se om det löste problemet med den nya plåten eller hur gick det?

MVH Andreas
 
B blockqoute skrev:
Tyvärr inte, detta trots att den är spårad in i bottenbrädan. Nytt försök att få till det ska göras i sommar. Med målet att få plåten hela vägen in mot bakomliggande vindpapp. Det är troligen enda lösningen.
Vad trist. Är du säker på att vattnet kommer därifrån då? Man har ju ganska svag lutning på taket. Har hört rykten om att vattnet kan tryckas genom kanalplasten eller profilerna där taket ligger i när vinden står på. Får ju mitt problem när det blåser hårt från söder så om din plåt inte räckte så kanske det inte heller är min plåt som är problemet. Skriv gärna om du hittar en lösning så gör jag likadant!
 
Ja, hyffsat säker är jag nog, har haft samma fenomen fast jag provat tre olika plåtar. Och på den andra så tätade jag väldigt noga vid kanten ner mot taket. Och jag hoppas plåtslagarna som satte tredje plåten också varit noga med det, det har de sagt iaf. Och den nuvarande tredje plåten går 20 cm ut på taket så det är en hel del det ska vandra i så fall.

Sen har jag spolat väggen med vattenslang två gånger och fått samma fenomen då. Helt säker har jag lärt mig att man inte kan vara med vatten.

A AndreasMöller skrev:
Vad trist. Är du säker på att vattnet kommer därifrån då? Man har ju ganska svag lutning på taket. Har hört rykten om att vattnet kan tryckas genom kanalplasten eller profilerna där taket ligger i när vinden står på. Får ju mitt problem när det blåser hårt från söder så om din plåt inte räckte så kanske det inte heller är min plåt som är problemet. Skriv gärna om du hittar en lösning så gör jag likadant!
 
B blockqoute skrev:
Ja, hyffsat säker är jag nog, har haft samma fenomen fast jag provat tre olika plåtar. Och på den andra så tätade jag väldigt noga vid kanten ner mot taket. Och jag hoppas plåtslagarna som satte tredje plåten också varit noga med det, det har de sagt iaf. Och den nuvarande tredje plåten går 20 cm ut på taket så det är en hel del det ska vandra i så fall.

Sen har jag spolat väggen med vattenslang två gånger och fått samma fenomen då. Helt säker har jag lärt mig att man inte kan vara med vatten.

Ja fast jag menade om vattnet går inne i profilerna ovanpå takstolarna (längs med) eller inne i kanalplasten, alltså vandrar hela vägen framifrån. Om de pressas upp från framsidan av uterummet av vinden någonstans. Hörde en som hade det så nämligen. Men i ditt fall om du får du samma när du spolar väggen så måste det ju komma där som du säger.. Det är trist i vilket fall som helst när man ser dropparna komma. Bor nära kusten så regn och stark vind är ju vardag här. Hör gärna av dig om du hittar felet!
 
Ah, du tänker så. Ingen tanke som slagit mig tidigare. Men som sagt, eftersom jag spolat väggen och fått samma fenomen borde det vara via väggen i mitt fall.

Självklart jag ska återkoppla resultat. Gör detsamma du också om du hittar någon lösning.

A AndreasMöller skrev:
Ja fast jag menade om vattnet går inne i profilerna ovanpå takstolarna (längs med) eller inne i kanalplasten, alltså vandrar hela vägen framifrån. Om de pressas upp från framsidan av uterummet av vinden någonstans. Hörde en som hade det så nämligen. Men i ditt fall om du får du samma när du spolar väggen så måste det ju komma där som du säger.. Det är trist i vilket fall som helst när man ser dropparna komma. Bor nära kusten så regn och stark vind är ju vardag här. Hör gärna av dig om du hittar felet!
 
  • Gilla
Peppargubben
  • Laddar…
Hur gick det med att få in plåten ända in mot pappen? Blev det tätt? Antar att du fick ta bort alla fasadbrädorna för att få in plåten?

Frågar eftersom jag själv har samma lösning som du hade i första inlägget. Och det har börjat droppa in…:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.