Hej! Fick fiber i ddcember. Sen dess har det krånglat som fan. Först så kopplade jag kabel till datorn direkt till fiberboxen och även en router direkt till fiberboxen. Då fick jag dc lite titt som tätt. Ringde Telia. Och tydligen kan ip-konflikt uppstå om man har det direkt i boxen på det sättet så kopplade enbart in routern till fiberboxen istället och datorn till routern. Krånglade mycket mindre efter det men krånglar gör det fortfarande. Just nu så är det illa då boxen statuslampa som ska lysa grönt går till orange, och blir inte grön om jag inte drar elen till fiberboxen. Detta händer minst en gång per dag. Samt att jag får. Snabba dcs så att jag loggas ur eller kopplas ner från det jag håller på det.

Det jobbiga är att jag har väldigt mycket kopplat till smarta hem och övervakning, problemet är att jag inte kan använda mig av allt detta om internet håller på att krångla.
Har säkert varit i kontakt med Telia mellan 25-30 gånger sen i december men antingen får man prata med någon riktigt inkompetent person, eller så kopplas man från i deras chatt då man blir vidarekopplad till någon med mer kunskap. Har även ringt några gånger men telefonkön är antingen toklång, eller så kommer dom med tips som ändå inte hjälper.

Så nu bönder jag mig hit. Någon som haft liknande problem? Börjar tröttna rejält på detta nu.
 
Vilken statuslampa ändrar färg på medieomvandlaren, är det WAN-indikatorn och vad är det för "fiberbox"?
Om det är WAN-indikatorn så betyder det att hastigheten förändras om det är en Inteno medieomvandlare, vanlig hos Telia, där grönt är 1 Gbit/s respektive orange 100 Mbit/s på själva fiberlänken, ska inte blandas samman med beställd bredbandshastighet.
Så är det WAN-indikatorn som ändrar färg har Telia något problem mellan fiberswitch-fiber-medieomvandlare.
Enkelt att felsöka som du kontaktar supporten när du har orange lampa.

Är det LAN x indikator så är problemet mellan medieindikator-kabel-router, där jag först skulle prova med att byta ethernetkabeln. Telia brukar här leverera en rödmärkt kabel om du har deras tjänst, har du det och använder du den kabeln?

Ta gärna en bild på din "fiberbox".
 
Redigerat:
  • Gilla
Jönas
  • Laddar…
Power lyser grönt, status lyser grönt och wan samt Lan1 lyser orange. Då är alt som det ska vara.

När det går åt helvete så lyser power grönt, och status orange. Sen står det så tills jag startar om den. Bifogar bild på den just nu när allt är fine.

Nätverksenhet med lysande indikatorlampor; två gröna för Power och Status samt två orange för WAN och LAN1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
messijah messijah skrev:
Power lyser grönt, status lyser grönt och wan samt Lan1 lyser orange. Då är alt som det ska vara.

När det går åt helvete så lyser power grönt, och status orange. Sen står det så tills jag startar om den. Bifogar bild på den just nu när allt är fine.


[bild]
Låter som den startats om, och fastnat i uppstartsfasen.
Kanske behöver en uppdatering av firmware till manicken.


Instruktionsmanual som visar LED-statusdefinitioner för en hanterad nätverksswitch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håll in resetknappen på cts i 5 sekunder, då hämtar den hem en ny programvara om det finns någon.
 
Har testat detta, efter 12 sekunder med knappen intryckt så blinkar den 3 gånger sen lyser den fast igen. Har dock inte hjälpt, får fortfarande starta om boxen när den kopplar ner av sig själv och försöker starta upp. Har varit i kontakt med Telia nu som lämnat över detta till sin analysavdelning. Har fått för mig att det händer mer när jag sitter vid datorn, men det är ju då jag märker av det mest.

Nu jobbar jag natt på jobbet , och fick för 30 minuter sen ett meddelade från min smarthub att den gått offline så då krånglar fiberboxen i vanlig ordning även om jag inte är hemma.
 
Är det fiber in i boxen eller rj45?
 
A Andy78 skrev:
Är det fiber in i boxen eller rj45?
Det är fiber, hade en kille från split vision ute igår som bytte boxen då dom trodde att det berodde på den så skulle jag höra av mig om det krånglade mer.
 
messijah messijah skrev:
Det är fiber, hade en kille från split vision ute igår som bytte boxen då dom trodde att det berodde på den så skulle jag höra av mig om det krånglade mer.
Mätte dom något?
 
A Andy78 skrev:
Mätte dom något?
Nej han kom bara och bytte ut boxen, sen stack han
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.