Hur snart efter avslutad putsning kan man måla ( tänkte använda Alcros Kalkfärg) fasaden ( huset är murat i Iso-Leca) ? Har hört allt från på en gång i princip till att man bör vänta tre månader... Någon som vet ???
 
Vad har du använt för puts?
 
Om jag minns rätt heter det Optiroc 224 ( el 124) Puts- och murbruk...
 
Sitter i samma sits som Bompan men med puts blandat av 12 delar sand 1 del kalk och 3 delar cement (A).
På vilket sätt spelar putsblandningen in på målningstiden???
 
Hej!
Har ni lyckats bra med att måla med kalkfärg på cementputs?
Undrar gaia
 
Bompan: Varför kör ni inte med Optirocs KC-färger?
Kolla med Optiroc när ni kan måla. De kan sin sak.

ps. om du behöver S0502Y-färg (så kallad Stockholmsvit) KC-färg har vi 6 säckar felköpt liggandes....  ;). Dyrt som attan nytt.
 
En bra sak med att vänta är att om det uppstår några krympsprickor i fasaden kan dessa döljas innan man målar.

Vi tänkte måla med hyraulit från Målarkalk (www.malarkalk.se) finns det någon med erfarenhet av detta?
 
Jag säger bara Caparol Amphisilan. Mums för en putsfasad. Håller länge, är hydrofob och diffusionsöppen. Hur länge sitter kalkfärgen kvar på väggen?? ;) ;D 8)
 
Kan hända att kalkfärgen inte håller lika bra som Caparol Amphisilan men så tror jag också att prisskillnaden är avsevärd. Michailoff har du någon prisuppgift?
Har du själv använt Caparol Amphisilan? På deras hemsida skriver Caparol "silikonhartsfärg" är detta ett oorganiskt ämne?
 
10 liter Amphisilan kostar ca 1200 kronor. Bruten i valfri kulör eller vit. Färgen andas och är vattenfrånstötande. Det är en väldigt trevlig färg att måla med, inte så känslig som silikatfärg. Lättare att få ett snyggt resultat. Caparol har även silikatfärg, vilket som passar bäst för just ditt hus måste du kolla i butiken. Det är lättare när man ska måla om med silikonhartsfärg än silikat. Det som är viktigt är att kolla så inte putsen "dammar", då måste man använda något som heter Djupgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.