Jag har en 1,5 plansvilla byggt 1958 och har nu i ett rum på övervåningen rivit bort allt skivmaterial (gips och något annat kartongliknande skivmaterial). Under är det råspont i både väggar och tak, bakom denna vanlig isolering i väggar och spån i tak. Det satt även någon tunn genomskinlig plast mellan råsponten och skivmaterialet som jag rev bort.

Nu är frågan om jag ska sätta ny plast och gips direkt på eller skippa plasten? En lösning är ju att plasta och sedan sätta på glespanel samt osb + gips, men då rummet är rätt liten och upplevs än mindre pga snedtak så förlorar man ju en del utrymmepå att göra det. En fördel hade ju vart att man kunde gömma elen bakom då. Råsponten blir ju lite överflödig med det senare alternativet förutom att den håller spånet i taket.

Lämpligast och billigast är ju att plasta och sätta gips med utanpåliggande el. Vet inte om man vågar skippa plasten heller pga av utvägen och 2 väggar mot kattvind..
 
1958 så byggdes inga hus med plast i väggar och tak. Huset lär oavsett inte bli ångtätt så finns ingen idé med att plasta, snarare blir det sämre om bara delar av huset blir ängtött. Sätt gipsen direkt på råsponten och utanpåliggande kulokablar, alternativt fräs in elrör i råsponten.
Men varför river du bort befintliga väggskivor? Sugen på extra mycket arbete?
 
GoC GoC skrev:
1958 så byggdes inga hus med plast i väggar och tak. Huset lär oavsett inte bli ångtätt så finns ingen idé med att plasta, snarare blir det sämre om bara delar av huset blir ängtött. Sätt gipsen direkt på råsponten och utanpåliggande kulokablar, alternativt fräs in elrör i råsponten.
Men varför river du bort befintliga väggskivor? Sugen på extra mycket arbete?
Gipsen och spännpappen eller vad det nu var såg inte så rolig ut på vissa ställen så vill ha up ny fräsch gips istället när vi ändå håller på. Jag misstänker plasten kan ha tillkommit senare, men den var så tunn och löjlig och lär inte ha fungerat med all spik som satt i den, det var inte lite kan jag lova..
 
Ja då är det enklare att riva ut den ”billiga” gipsen. Jag tror den där halvtjocka pappen är ett slags vindskydd. Den var väl nubbad fast i råsponten.
Så kanske en vindpapp men ingen plast. Den är nog monterad när gipsen monterades på väggarna. Skulle tro att det satt tretex tidigare.
 
GoC GoC skrev:
Ja då är det enklare att riva ut den ”billiga” gipsen. Jag tror den där halvtjocka pappen är ett slags vindskydd. Den var väl nubbad fast i råsponten.
Så kanske en vindpapp men ingen plast. Den är nog monterad när gipsen monterades på väggarna. Skulle tro att det satt tretex tidigare.
Det var helt klart en tunn plast som satt där, mycket tunnare än den som används idag och den satt bara i tak, mot yttervägg och mot kattvind. Det satt blandat gips och någon spännpapp. Kan mycket väl suttit tretex tidigare för jag tror heller inte den där plasten suttit där sedan 1958.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.