Jag ska köpa ny spis. Kontakt i vägg bakom nuv spis har inte nollan framdragen. Räknar med att elektriker fixar det. Vilket är klokast, att ha 230 volt eller 400 volt? Induktion eller glaskeramik?

Hilding 45 frågar
 
Induktion eller glaskeramik är en smaksak. De flesta föredrar induktion. Alla induktions spisar och de flesta glaskeramikspisar går på 230V. Men de kan vara märkta 400V ändå.
 
H Hilding45 skrev:
Jag ska köpa ny spis. Kontakt i vägg bakom nuv spis har inte nollan framdragen. Räknar med att elektriker fixar det. Vilket är klokast, att ha 230 volt eller 400 volt? Induktion eller glaskeramik?

Hilding 45 frågar
Vad har du för slags ledning till "kontakten" bakom spisen? Det kan bli dyrt att komplettera med en nolla ifall det är en kabel som måste bytas.

400 V är alltid bättre då den inte belastar nollan, men det finns endast få spisar för 400 V idag. De flesta vill idag har 230 V vilket ställer krav på att en nolla dras fram.

En 230 V-spis är inte märkt 400 V. Om produktbladet anger en spänning så är det den spänning som spisen vill ha, 230 V eller 400 V. Sedan kan installationsanvisningen skriva "400 V 3N~" för att indikera att det är en 230 V-spis som kopplas in på tre faser och nolla vilket kan vara lite förvirrande.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har du för slags ledning till "kontakten" bakom spisen? Det kan bli dyrt att komplettera med en nolla ifall det är en kabel som måste bytas.

400 V är alltid bättre då den inte belastar nollan, men det finns endast få spisar för 400 V idag. De flesta vill idag har 230 V vilket ställer krav på att en nolla dras fram.

En 230 V-spis är inte märkt 400 V. Om produktbladet anger en spänning så är det den spänning som spisen vill ha, 230 V eller 400 V. Sedan kan installationsanvisningen skriva "400 V 3N~" för att indikera att det är en 230 V-spis som kopplas in på tre faser och nolla vilket kan vara lite förvirrande.[/QU




Kontakten till den nuv spisen saknar den fjärde "piggen" som är nollan (om jag fattat rätt). Tre säkringar i elcentralen. Eljobbet av proffs blir måttligt dyrt pga kompisläge. 230 V eller 400 V med nollan fram till kontakten är de två alternativen, om jag fattat rätt.
 
Ursäkta om jag missar ordningen på siten. Har möjligen postat inlägget tidigare.
Jag har kontakt till gamla spisen märkt 400 V som har tre piggar (fyra när nollan är på plats har jag förstått) plus den lite platta piggen i mitten. Vore kanske bäst att se till att jag har nollan till uttaget. Ger lite bättre valmöjligheter.
 
  • Gilla
Håkan Lindhe
  • Laddar…
Ja, om det är så att du redan har ett perilexuttag som saknar nolla, då behöver det kompletteras med en nolla så att ingenting som man pluggar in i framtiden går sönder. Det ger full valfrihet att välja spis. Se upp bara med att det säljs "konstiga" spisar idag som inte nyttjar alla tre faser till fullo. En indikation, som vanligen är synlig på "hyllkanten" i butiken, är märkeffekten. Den ska ligga på ca 11 kW för en normal spis.
 
Hilding, du kanske har nolla i uttaget men din nuvarande spis behöver inte nolla.
Enda sättet att få veta är att ta av kåpan på uttaget och se om något är anslutet på nollans plats.

Protte
 
Den gamla spisen är den 380V 3-fas? Ett foto av märkskylten kan hjälpa.
En möjlighet för en elektriker är att ändra en en 3-fas till 2-fas + nolla genom att byta funktion på en ledare från att vara fas-ledare till att bli noll-ledare. Är det en spis med ugn kan man bygla ugnen till en av de faserna, och då klarar man sig på 4 ledare genom en omkoppling och ommärkning i elcentralen.
Men bäst är att dra fram 5 ledare men det kan vara svårt i gamla rör med en tråd till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.