Mitt badrum är nyrenoverat 2016. Har sedan ca 1 år tillbaka mögel i silikonfogen mellan golv och vägg. Våtrumsmatta på båda. Möglet är endast vid duschen. Har provat massa olika medel, senast Mögel fri direkt efter tips från byggvaruhus. Fungerade inte. Tror ni att man får bort det med medel eller måste det göras om?
Förstår att det mest troligt är tvål och smuts som fastnat och sedan möglat.

Tacksam för tips.
 
Är du säker på att det är mögel? Kanske är det bara smuts som har fastnat på silikonytan.
Ta en bild på skadorna.
 
Oj. Jag laddade upp en bild men den kom visst inte med. Har provat med massa olika rengöringsmedel och det försvinner inte.
 
  • Fläckar på beige golv intill väggkant efter rengöringsförsök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova klorin. Lägg på och låt verka en tio minuter innan du skrubbar/sköljer
 
Klorin power mousse (finns bla på Rusta) har jag använt för att få bort liknande mögel/smuts på silikonfogen i duschen. Spraya, låt verka och skölj sedan av. Om det inte går bort första gången så testa en gång till och då skrubbar du när medlet verkat ett tag (använd handskar för att skydda huden, klorin är inte trevligt). För säkerhetsskull så testa först medlet på ett dolt ställe. Klorin är väldigt dåligt för miljön men ibland har man inget val, särskilt när det gäller mögel. Flaska med Klorin Power Mousse mot smuts och mögel, används för rengöring av silikonfogar i duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar! Klorin är faktiskt det enda jag inte provat just för att jag vet att det är så dåligt för miljön. Men ska verkligen prova det :) Tack!
 
  • Gilla
em72
  • Laddar…
Är det en fog mellan golv- och väggmattan? Brukar man göra så?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det en fog mellan golv- och väggmattan? Brukar man göra så?
Jag vet inte men antar det eftersom det är det.
 
Det vanligaste - som jag uppfattar det - är att man inte har silikonfog mellan golv- och väggmatta utan att det bara är limmat med en ”skarp” skarv till väggmattan. Ska man dra på silikon där av någon anledning ska det vara våtrumssilikon annars möglar det rätt fort.

Kolla om det går att reklamera jobbet.

Annars, rengör med klorin som sagt och se över badrumsventilationen så det inte fuktbelastas i onödan.
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det vanligaste - som jag uppfattar det - är att man inte har silikonfog mellan golv- och väggmatta utan att det bara är limmat med en ”skarp” skarv till väggmattan. Ska man dra på silikon där av någon anledning ska det vara våtrumssilikon annars möglar det rätt fort.

Kolla om det går att reklamera jobbet.

Annars, rengör med klorin som sagt och se över badrumsventilationen så det inte fuktbelastas i onödan.
Då kanske det är lim men att jag har tagit för givet att det är silikon? Eller menar du att limmet inte brukar synas?

Har hört av mig till firman dom menade mest på att jag kunde anlita dem för att silikona om.
 
Jag är ingen golvläggare, bara tog en titt i ett av våra äldsta badrum med liknande konstruktion dvs golvmatta mot väggmatta - inget alls där i form av silikon eller mögel. Badrummet är ca 20 år gammalt.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
aner43
  • Laddar…
Det var väl inte svar på min fråga? Jag har aldrig sett att man har lagt någon extra fog mellan vägg- och golvmattan. Och skulle det finnas något nytt sådant krav så lär det inte vara silikon som används.

Däremot kan det fastna tvålrester och annat i skarven som är en bra grogrund för mögel.
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det var väl inte svar på min fråga? Jag har aldrig sett att man har lagt någon extra fog mellan vägg- och golvmattan. Och skulle det finnas något nytt sådant krav så lär det inte vara silikon som används.

Däremot kan det fastna tvålrester och annat i skarven som är en bra grogrund för mögel.
Jag läser reglerna som att det helst inte ska förekomma fogar alls i duschutrymmet och om man väljer det så ska det svetsas (stumfog). Jag har svårt att tro att silikon är en ändamålsenligt sätt att stumfoga vinylmattor. (Men numera limmar man toaletter med silikon på vinylmattor så vem vet?!)

Förr la men ju våtrumstapet överlappandes golvmattan. Det läckte nog banne mig varje gång det gjordes i ett duschutrymme. I alla fall läckte det i mina föräldrars badrum den vägen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förr la men ju våtrumstapet överlappandes golvmattan.
Så gör man väl även idag? Men limmet kanske är bättre nu?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.