Sveasve
Hej,

Jag funderar på att riva ner en bärande vägg och undrar om någon konstruktionskunnig kan hjälpa mig, utifrån PDF dokumenten nedan, göra en beräkning av vad för balk, stödpelare jag behöver och vilken dimension de ska ha (om det är möjligt att göra det med de bifogade dokumenten). Jag är van vid formler men kan inte läsa byggritningar och få fram de värden som ska sättas i dimensioneringsformlerna.

Jag bor i en bostadsrätt på tredje och sista våningen. Styrelsen vill ha en beräkning hur jag tänker ersätta den bärande väggen.

Kan någon åtminstone hjälpa mig hitta dessa värden, eller hjälpa mig med hela beräkningen så skulle jag uppskatta väldigt mycket.

Det är väggen mellan PL 508 A och PL 509 i dokument 042.pdf som ska rivas.


Hälsningar,
Hansson
 
Redigerat:
BirgitS
Sveasve Sveasve skrev:
Styrelsen vill ha en beräkning hur jag tänker ersätta den bärande väggen.
Det är inte bara styrelsen som vill ha det utan det krävs i bygganmälan till kommunen också.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve
Ja, det stämmer
 
Jag är rätt tveksam till idén. Det kommer att krävas en mycket kraftig balk för att ersätta väggen. De pelare som en sådan balk ska vila på måste ta hand om stora koncentrerade laster som kanske inte utan vidare kan föras ner till grunden. Väggens armering är antagligen ihopkopplad med bjälklagens, En rivning kommer inte att bli snygg. Jag tror inte att resultat och kostnader kommer att motsvara nyttan. Tyvärr.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve
Ok. Menar du att den stora balken och pelarna som kommer att förstöra utseendet? Hur breda skulle de kunna bli i så fall? Annars tycker jag att en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum skulle bli snyggare än vad det är nu.
 
Ritningarna är inte måttsatta så jag kan inte räkna på det men en kvalificerad gissning är att balken kommer att bli extremt hög. Hur kul är det med en takhöjd på 2,4 m? Och hur ska du få in balken? Den stålbalk som kommer att krävas kommer att väga minst ett halvt ton, troligen mer. Den får lyftas upp med kran genom fönstret.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve
Jag förstår hur du menar och det verkar vara en utmaning med balktyngden. Kan man ta det i bitar och sedan svetsa det där uppe...

När det gäller takhöjden på 2,4 m, menar du att balken kommer gissningsvis vara ca. 30cm ner från taket? Det skulle inte vara några problem att bara en liten bit av taket är lägre än resten, tycker jag.

Tror du att träbalk (om den skulle vara lättare) skulle kunna fungera?
 
Nej, en träbalk är inte realistisk. Den får extrema dimensioner med den aktuella spännvidden. Tala om väggens längd och de omgivande rummens bredd, ska jag ge dig några siffror.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Du kan tex bygga en ram av UPE på vardera sida av väggen och såga bort betongen innanför, alternativt bara en stålbalk utan stålpelare om det går att spara delar av väggen som pelare och om det går att räkna hem. Balken lyfts in med kran genom fönstret, du måste kolla att det finns uppställningsplats för kranbil.

Du kan inte räkna på det här själv eftersom det förutom formler kräver erfarenhet av betongkonstruktioner. En konstruktör måste följa lastvägarna uppifrån och ner för att se att det inte ställer till problem någon annanstans eller äventyrar husets stabiliserande system. Du skulle också ta på dig ett mycket stort personligt ekonomiskt ansvar om du skulle göra det själv och något händer med huset.

Ett tips är att anlita en entreprenör som i sin tur anlitar konstruktör.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve
Ok, jag förstår.
Jag har inte flyttat in där ännu och därför inte har längd och bredd just nu. Jag skulle säga, bredd 5 m (väggen) och kök + vardagsrum ca. 7.5 m
 
Sveasve
W witten skrev:
Du kan tex bygga en ram av UPE på vardera sida av väggen och såga bort betongen innanför, alternativt bara en stålbalk utan stålpelare om det går att spara delar av väggen som pelare och om det går att räkna hem. Balken lyfts in med kran genom fönstret, du måste kolla att det finns uppställningsplats för kranbil.

Du kan inte räkna på det här själv eftersom det förutom formler kräver erfarenhet av betongkonstruktioner. En konstruktör måste följa lastvägarna uppifrån och ner för att se att det inte ställer till problem någon annanstans eller äventyrar husets stabiliserande system. Du skulle också ta på dig ett mycket stort personligt ekonomiskt ansvar om du skulle göra det själv och något händer med huset.

Ett tips är att anlita en entreprenör som i sin tur anlitar konstruktör.
__________________________________________

Jag har nu bättre förståelse för hur mycket jobb det hela kräver och att det inte skulle bli billig heller.

En fråga till. Om jag skulle ge styrelsen och kommunen ett förslag och de skulle godkänna, blir jag fortfarande ansvarig om det händer något med byggnaden?
 
De måttet är görbart med stål. Räkna med att man får spara en del av väggens ändar.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve Sveasve skrev:
__________________________________________

Jag har nu bättre förståelse för hur mycket jobb det hela kräver och att det inte skulle bli billig heller.

En fråga till. Om jag skulle ge styrelsen och kommunen ett förslag och de skulle godkänna, blir jag fortfarande ansvarig om det händer något med byggnaden?
Ja du räknas som byggherre och har det fulla ansvaret, men anlitar du entreprenör har denne ett ansvar gentemot dig.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve Sveasve skrev:
__________________________________________

Jag har nu bättre förståelse för hur mycket jobb det hela kräver och att det inte skulle bli billig heller.
Kan säkert bli över 100.000 kr
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve
Både du och @justusandersson har hjälp mig att förstå det hela bättre. Tack för era kloka tips.
 
Redigerat:
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.