Jag är i farten att ge mig på ett större altanprojekt och kliar mig i huvudet kring hur jag ska förankra en vinklad trappa ner till poolen.

Jag tänker mig bygga altanen på plintar. Trappan ska byggas i en slänt som mynnar ner mot poolen. Slänten består av sprängsten och makadam. Avståndet mellan poolen och början av slänten är mellan 2.5 och 3m.

Gällande sprängstenen så är jag osäker kring vilka stenar som är stora nog för att kunna borra i och förankra en stolpsko, känner inte att jag vågar chansa där heller. Jag kommer definitivt stöta på medelstora stenar innan jag kommer ner till marknivå där poolplattan står.

Vad tror ni, hur bör jag hantera förankring av plintar i sluttningen? Behöver jag ens förankring där givet avståndet mellan poolplattan (där jag ställer plintar) och början av slänten?

Här är en målbild. Troligtvis kommer det att bli något trappsteg färre än vad bilden illustrerar.
3D-rendering av en trädäck och trappa som leder ner till en pool, med detaljer som hängmatta och möbelset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sluttningen som jag ska bygga trappen i ser ut så här:
Slänt med sprängsten och makadam bredvid en poolplatta, markerat för planerad trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med makadam och sprängsten, slänt ner mot en poolplatta och betongstödmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slänt med sprängsten och makadam som leder ner mot en betongplatta, märkt för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du skall bygga med underliggande vangstycken så blir det i princip som att ha golvreglar med fritt spann på 2.5 - 3 meter vilket är en bra bit. Dessutom så om du skall ha cc 600 - 800 mellan vangstyckena så blir det många vangstycken att tillverka.

Som exempel den trapp jag konstruerade och lät bygga till min dotters altankomplex:
En vit villa med altan och en nedre delvis frisvävande trätrappa mot en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre trappen är 13 steg (och nedre 7 steg).

En halvfärdig trätrappa med underliggande vangstycken på en altankomplex under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis färdigbyggd trätrappa med vita steg som leder upp till en altan, med träreglar som stödstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där har jag alltså 8 steg (285 x 170) frihängande innan avväxling i form av stolpar som sitter mot vangstyckena som är 45x170 C24.

På bifogad originalritning är det 14 steg men verkligheten vann över ritningen så det blev 13 steg. Tanken var enligt ritning 9 steg frisvävande. Notera att ritiningen är gjord av mig och inte en riktig konstruktör även om virkesdimensioner fick tummen upp av en sådan.

Trappen är mycket stadig i verkligheten.
Trallen är 34x145.
Och det var ett projekt i sig att tillverka 5 x 2 vangstycken...

/Göran
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 2 till
  • Laddar…
Tack för ditt utförliga svar. Fint bygge du gjort också :)
Jag tolkar det som att jag definitivt bör ha någon bärlina förankrad i slänten? Då är frågan hur jag förankrar den givet mina omständigheter..?

Sharky58 Sharky58 skrev:
Om du skall bygga med underliggande vangstycken så blir det i princip som att ha golvreglar med fritt spann på 2.5 - 3 meter vilket är en bra bit. Dessutom så om du skall ha cc 600 - 800 mellan vangstyckena så blir det många vangstycken att tillverka.

Som exempel den trapp jag konstruerade och lät bygga till min dotters altankomplex:
[bild]
Övre trappen är 13 steg (och nedre 7 steg).

[bild]

[bild]

Där har jag alltså 8 steg (285 x 170) frihängande innan avväxling i form av stolpar som sitter mot vangstyckena som är 45x170 C24.

På bifogad originalritning är det 14 steg men verkligheten vann över ritningen så det blev 13 steg. Tanken var enligt ritning 9 steg frisvävande. Notera att ritiningen är gjord av mig och inte en riktig konstruktör även om virkesdimensioner fick tummen upp av en sådan.

Trappen är mycket stadig i verkligheten.
Trallen är 34x145.
Och det var ett projekt i sig att tillverka 5 x 2 vangstycken...

/Göran
 
Det krävs (nog) lite utförligare mått så att man har en ganska exakt profil på den trapp du har tänkt dig innan man kan svara bu eller bä. Fast allt går men virkesdimensionerna kan bli brutala.
En komplett profil, dvs total höjd ( från däckets ovankant) - totalt djup är dessutom bra eftersom den ger en bild av den profil - och därmed steghöjd / stegdjup - du får på din trapp.


/Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.