Valet av virkesdimensioner till altanen handlar inte bara om att få en hållbar konstruktion utan även om estetik. För klena dimensioner ser helt enkelt ofta lite ynkliga ut i altaner och andra utomhusbyggen.

Du kan läsa artikeln här: Välja dimensioner på virke till altan
 
  • Ledsen
Larsa
  • Laddar…
Jag som trodde att det skulle stå något om hur lång en stolpe kan vara innan den måste skyddas mot brytning, eller hur grova reglar man måste ha för att klara vikten och snötyngden om altanen är x meter djup. Men så var det bara en lista med några av de dimensioner som finns och en rekommendation att välja något av standardmåtten så blir det bra... Rubriken borde vara "Några av de dimensioner man kan välja till sin altan". Kan inte Byggahus få vara det ställe man hittar tipsen som betyder något, så kan kvällstidningarna få sköta resten?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 6 till
  • Laddar…
SDY skrev:
Jag som trodde att det skulle stå något om hur lång en stolpe kan vara innan den måste skyddas mot brytning, eller hur grova reglar man måste ha för att klara vikten och snötyngden om altanen är x meter djup. Men så var det bara en lista med några av de dimensioner som finns och en rekommendation att välja något av standardmåtten så blir det bra... Rubriken borde vara "Några av de dimensioner man kan välja till sin altan". Kan inte Byggahus få vara det ställe man hittar tipsen som betyder något, så kan kvällstidningarna få sköta resten?

Här finns ett lättanvänt gratisprogram om du vill dimensionera,

http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering.aspx?Cid=121
 
  • Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
Konstruktionen i det översta fotot är fel! Som det är nu kommer altanen att tippa när man närmar sig kanten. Det måste finnas två stödben. Ta bort det enda stödet som nu finns och sätt ett stöd i vardera vinklingen i altanens yttre hörn.
 
Jodå, det finns även en app från Svenskt trä som är bra för sådant, Lathunden:
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.scoreit.lathunden

Men i en artikel om ämnet kunde man vänta sig att det hela förklaras så att det blir lättare att förstå. Och att räkna på brytgränser tror jag inte ens finns med, det är ganska komplicerat och beror på var man bor m.m. Men appen är en bra start...
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Konstruktionen i det översta fotot är fel! Som det är nu kommer altanen att tippa när man närmar sig kanten. Det måste finnas två stödben. Ta bort det enda stödet som nu finns och sätt ett stöd i vardera vinklingen i altanens yttre hörn.
Hur tänker du nu? Den är ju infäst i två vinkelräta sidor samt det överblivna hörnet. Det kan inte tippa då, så länge alla infästningar håller.
 
A arkTecko skrev:
Hur tänker du nu? Den är ju infäst i två vinkelräta sidor samt det överblivna hörnet. Det kan inte tippa då, så länge alla infästningar håller.
Jag håller med Thomas, beroende på vilken sida om stolpen man står så kommer den korta regeln i hönet vridas runt sitt mittuppslag.
Hörnen kommer att sänkas/höjas, skruvarna kommer inte hålla länge.
Om man vill klara sig med en plint så hade jag satt den lite längre in och sedan haft en bärlina under alla reglarna in till vägg.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
Skruv håller för mer än man tror, kan inte heller se att altanen skulle riskera att tippa. Men visst fler stolpar är alltid bättre.

Vår altan på plattor i gräs har 45x45 som reglar med 120x28 trall på. Ingen har sagt något om svikt...
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag håller med Thomas, beroende på vilken sida om stolpen man står så kommer den korta regeln i hönet vridas runt sitt mittuppslag.
Hörnen kommer att sänkas/höjas, skruvarna kommer inte hålla länge.
Om man vill klara sig med en plint så hade jag satt den lite längre in och sedan haft en bärlina under alla reglarna in till vägg.
Den håller nog, men den flexar nog rätt illa förr eller senare, och då kommer byggaren att orma sig motsvarande :)
 
Enda sättet att få en altan fin är att använda riktiga stockar om det ska vara en upphöjd alltan och kilsågar plankor. Inget det finns på en vanlig brädgård.
 


Känns ju som om det där är rätt underdimensionerat. En enda stolpe och dessutom två "bärlinor" som sen är skarvade i 45 grader... Där man dessutom bara verkar skarvat med tre spikar....

Edit: Ser att det inte bara är jag som reagerar.... :D
 
Bjor Bjor skrev:
Enda sättet att få en altan fin är att använda riktiga stockar om det ska vara en upphöjd alltan och kilsågar plankor. Inget det finns på en vanlig brädgård.
Har aldrig sett eller kommer att se en altan med kilsågade ”plankor”. Vilken härad bor du? Det är inte ett salongsgolv i en kulturbyggnad det handlar om utan en utv altan!
 
  • Gilla
  • Haha
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Har aldrig sett eller kommer att se en altan med kilsågade ”plankor”. Vilken härad bor du? Det är inte ett salongsgolv i en kulturbyggnad det handlar om utan en utv altan!
Jag har sett det och det såg inte stelt ut som en vanlig altan brukar göra. Jag köpte okantat plank där, som jag sen kilsågade till ett innertak.
 
Är det någon som vet om det finns en liknande artikel/skola fast för pergola?

Är sugen på att bygga en men har noll koll på hur man gör och dimensioner som krävs. Den ska byggas på ett befintligt trädäck
 
Jag har tänkt att bygga en altan på marken, och har anledning till att vilja gräva ur så lite som möjligt.

Skruvreglarna tänkte jag stötta upp på gamla marksten som återanvänds.

Vill alltså gräva ur så lite som möjligt, och sen väga in marksten med hjälp utav lite grus eller så, och placera skruvreglarna på markstenen.

För att gräva ur så lite som möjligt (och kostnaden blir även något lägre såklart) så tänker jag att 45x95 skulle räcka som skruvregel. På det ska jag sen ha 145x34 trall.

Min fråga är helt enkelt hur tätt behöver man stötta upp 45x95 för att få det riktigt stabilt?

Och hur stor är skillnaden på antal stödpunkter om man skulle gå upp till 45x120 istället?

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.