Som rubriken lyder. Kör 30 sek. Sen börjar de ryka vitt sen orkar inte klipparen mer och den dör.

En husqvarna r112c5.

Tappat olja och bytt till nytt
Full tank.

Va kan det vara?

Funkade galant förra veckan då jag körde.
 
Ryker det från motorn eller är det någon rem det ryker från.
Min STIGA hade lagerhaveri så knivarna gick inte runt och då rök det från en rem.

Med motorn av, går det dra runt kvnivar och andra remskivor.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Ryker det från motorn eller är det någon rem det ryker från.
Min STIGA hade lagerhaveri så knivarna gick inte runt och då rök det från en rem.

Med motorn av, går det dra runt kvnivar och andra remskivor.

Protte
De ryker från avgasröret verkar de som. Eller nått som ligger där. Droppar lite svart olja verkar de som från avgasröret såg ja nu.

Knivar kör runt som de ska när motorn är av. Dom snurrar fint. Och inge "skräp" där.
 
Det skulle kunna vara avgasventilen som inte är så pigg.
 
På min Dixon ZTR 304, så rök det från avgaserna. Alldeles vitt. Detta berodde på att när klipparen skulle levereras, så kom det in olja från motorn, in i förbränningsrummet. Maskinen lutades allt för mycket. Jag tog bort luftfiltret från förgasaren, som var fullt av olja. Gjorde rent detta och körde utan filter ett tag. Sedan gick klipparen perfekt. Utan rök. Kolla luftfiltret i klipparen, Gör rent eller köp nytt!
 
Luftfilter är rent o fint. Inge olja där. Haft den förra sommaren och denna. Utan problem idag ba vart de knas
 
Är det ett skumgummifilter så ska det vara inoljat.
 
Är du säker på att röken verkligen är vit? Ett igensatt luftfilter gör en för fet blandning vilket snarare ger svarta avgaser (sot).
Normalt är det bara vatten som ger vita avgaser. Kan fått in vatten i motorn? Högtryckstvätt?
När den väl har stannat; kan du starta den igen? Märks någon skillnad om du chokar motorn eller ej?
 
Det är garanterat olja som kommer in i ljuddämparen.
Har du lutat gräsklipparen mycket åt något håll kan det bli så.
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
Ett klassiskt sätt att generera vit rök är att spruta in diesel i avgasröret. Jag gissar att det är olja som kommer in efter förbränningen. Tex en trasig avgasventil.
 
Eller luta den lite.:cool:
 
  • Haha
tensiden
  • Laddar…
Ryker och hettar från avgasröret o de gråa bakom. (Ej så kunnig)


Tappade ut lite mer olja och körde lite med vita röken så försvann det. Skumt.
 
  • Närbild av ett avgasrör på en maskin med synliga elektriska komponenter och mekaniska delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha. Då skulle man ut klippa igen. Nu sttar skit helvetet inte alls.

Klick. Klick o inget händer. Fitt less slänga skiten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.