Hej!

Jag har självdrag i ett radhus från -69. Funkar ju sådär... Förbättring sedan vi satte in fönsterventiler, men det behövs något mer. Har planer på att göra om i köket och fick syn på Futurums fläkt Non-Stop. Någon som har erfarenhet av denna?

"En kombinerad fläkt- och ventilationslösning för alla villor utan centralfläkt. Genom det kontinuerliga ljudlösa grundflödet får du en bättre luftkvalitet i hela huset".

Det låter ju bra, men funkar det?
En annan fråga på samma tema: vi har en (nyare) öppen spis i vardagsrummet. Ska jag låta spjället stå öppet eller ha det stängt när den inte används? Sotaren tyckte det kunde vara öppet, men det känns ju lite skumt.

/Magnus
 
Non-Stop i köket är en bra idé. Likväl som Non-Stop i badrummen kan hjälpa upp situationen. Men du måste säkerställa att luft kan passera fritt in till de rum där utsugsfläktarna sitter så att du får sug även från övriga rum, detta kan du göra genom slitsar i dörrposterna eller genom att ta upp ventilationskanaler i väggarna mellan rummen.

Jag brukar stänga spjället till kaminen för att inte riskera att luft sugs in fel väg.
 
Bra, då ska jag nog gå vidare med fläkten... Det verkar ju som en liten insats med förhoppninsgvis bra effekt.

Hur mycket spelar planlösningen i ett hus in för ventilationen egentligen? Vi har ett L-format hus men med möjligheter för luft att vandra genom dörrar etc. Finns det någon risk att luften "stannar upp" någonstans på vägen?

/Magnus
 
Ett öppet spjäll i kaminen suger ut betydligt mera luft än man först anar.
Kan vara bra ibland, och mindre bra andra gånger.

Täljstenskamin tappar nästan hela effekten om man inte stänger spjället har jag märkt nu efter 2år med öppet spjäll. Ska bli ändring på det.

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.