Hej,

Vet någon vad minsta tillåtna avstånd är mellan garage och Attefallshus/Friggebod? Har förstått att garaget bör vara minst 4,5 m från huvudbyggnaden av brandskyddsskäl, men undrar alltså över avståndet komplementbyggnaderna emellan.
 
En friggebod får inte sitta ihop med befintliga byggnader. Om jag minns rätt från samtalet jag hade på bygglovskontoret för några år sedan så tolkade dom det som minst en meter (eller var det en halvmeter?) för att man ska kunna komma åt att underhålla fasaderna. Fast samtidigt sa han att det inte finns något avstånd reglerat i regelverket så man kan ju bygga betydligt närmre än så och om det blir protester låta rätten pröva vad som gäller.
 
Dheri Dheri skrev:
En friggebod får inte sitta ihop med befintliga byggnader. Om jag minns rätt från samtalet jag hade på bygglovskontoret för några år sedan så tolkade dom det som minst en meter (eller var det en halvmeter?) för att man ska kunna komma åt att underhålla fasaderna. Fast samtidigt sa han att det inte finns något avstånd reglerat i regelverket så man kan ju bygga betydligt närmre än så och om det blir protester låta rätten pröva vad som gäller.
Tack för ditt svar! Ritar på att ha ca 1,6 m avstånd mellan Garage-Attefall så då det bör finnas god marginal. Hoppas det inte medför krav på brandgips eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.