Hej.

Jag har en strömbrytare från Schneider som jag ska koppla in med en lampa. Det sitter eluttag på samma slinga. Det är alltså 2 blåa kablar, 2 bruna samt två jordkablar.

Har bifogat bild på uttaget. Hur gör jag för att det ska bli rätt? Vet hur man kopplar in en strömbrytare till en lampa enbart, men när det sitter eluttag på samma slinga blir jag osäker.
 
  • Oöppnat Schneider-strömbrytaruttag monterat på vägg med synliga anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är att sätta de bruna där det står L och de två blåa respektive gulgröna vid varsitt X. Under förutsättning att varje plint har plats för två trådar...
Det bästa är att skarva i toppklämmor, typ wago, och dra en kort tråd från de bruna till L på brytaren.

Sen ena pil-ut till lampan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enklast är att sätta de bruna där det står L och de två blåa respektive gulgröna vid varsitt X. Under förutsättning att varje plint har plats för två trådar...
Det bästa är att skarva i toppklämmor, typ wago, och dra en kort tråd från de bruna till L på brytaren.

Sen ena pil-ut till lampan.
Jag har totalt sex kablar. 2 blå, 2 bruna och 2 jord. Vilken sätter jag på pilen? För ena kabeln kommer från lampan i dosningen som sitter i taket. De två andra kablarna brun/blå/gul går ned till eluttagen.
 
useless useless skrev:
Enklast är att sätta de bruna där det står L och de två blåa respektive gulgröna vid varsitt X. Under förutsättning att varje plint har plats för två trådar...
Det bästa är att skarva i toppklämmor, typ wago, och dra en kort tråd från de bruna till L på brytaren.

Sen ena pil-ut till lampan.
Du kan inte ta bilden och rita med färger hur jag ska göra? Blå, brun och gul
 
useless useless skrev:
Enklast är att sätta de bruna där det står L och de två blåa respektive gulgröna vid varsitt X. Under förutsättning att varje plint har plats för två trådar...
Det bästa är att skarva i toppklämmor, typ wago, och dra en kort tråd från de bruna till L på brytaren.

Sen ena pil-ut till lampan.
Tror jag förstod nu. Du menar att jag skarvar tändtråden till L?
 
Nej. Så ska det inte vara. Jag får inte ihop din beskrivning riktigt. Vilka sladdar har du och var kommer de ifrån?
 
Jag tycker det låter som du har en tråd för lite. Hur är det kopplat sedan tidigare?

Till uttaget behöver du fas (L, ofta brun), Neutral (N; nästan alltis blå) och skyddsjord (gröngul).

Lampan tänds genom att man via brytaren kopplar fas till tändtråd . Som jag tolkar inläggen, så har du 3 trådar i kabeln uppifrån, de är då troligen fas, neutral och skyddsjord. Det saknas en tändtråd. Med 4 trådar till brytaren, så kan man koppla vidare fas, neutral och jord till uttaget, men du behöver en tändtråd till brytaren.
 
H hempularen skrev:
Jag tycker det låter som du har en tråd för lite. Hur är det kopplat sedan tidigare?

Till uttaget behöver du fas (L, ofta brun), Neutral (N; nästan alltis blå) och skyddsjord (gröngul).

Lampan tänds genom att man via brytaren kopplar fas till tändtråd . Som jag tolkar inläggen, så har du 3 trådar i kabeln uppifrån, de är då troligen fas, neutral och skyddsjord. Det saknas en tändtråd. Med 4 trådar till brytaren, så kan man koppla vidare fas, neutral och jord till uttaget, men du behöver en tändtråd till brytaren.
Det har fungerat innan, men smart som jag var kopplade jag ifrån den gamla brytaren utan att tänka mig för.

Jag har nolla, fas och jord från lampan.
Sen har jag nolla, fas och jord från eluttagen.

Går det att göra på något annat vis? För det har fungerat innan.
 
Okej, du har matningen från eluttaget. Då är det inget konstigt. Det var nog ingen som tolkade din beskrivning så.

Då kopplar du inkommande fas till L utgående tändtråd på brytarens utgång och skarvar jord och nolla. Antingen på X plintar i brytaren eller separata kopplingar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, du har matningen från eluttaget. Då är det inget konstigt. Det var nog ingen som tolkade din beskrivning så.

Då kopplar du inkommande fas till L utgående tändtråd på brytarens utgång och skarvar jord och nolla. Antingen på X plintar i brytaren eller separata kopplingar.
Inkommande kommer uppifrån och inte från eluttagen.

Har kopplat massa el, anledningen till varför jag frågar nu är för att allt är jäkligt snurrigt kring det här. Får inte riktigt ihop det, och jag behöver få igång belsyningen i vardagsrummet idag innan tanten kommer hem
 
I så fall saknas ju något.
 
Det kan inte ha funkar som du beskriver det om det inte är gravt felkopplat. Antingen att gul-grön används till något annat än skyddsjord eller att vägguttaget bara funkar när lampan är tänd.
 
useless useless skrev:
Det kan inte ha funkar som du beskriver det om det inte är gravt felkopplat. Antingen att gul-grön används till något annat än skyddsjord eller att vägguttaget bara funkar när lampan är tänd.
Har ingen mätare, men testade detta och fick det att fungera. Dock smäller proppen när jag slår av och på den försnabbt.
 
  • Öppen väggströmbrytare utan täckplatta, med synliga kablar och skruvanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Med all respekt så är just el inget man bör ”testa” med. Antingen vet man hur det ska vara eller så låter man bli. Vet man inte frågar man här eller ringer en elektriker.

Din definition av fungera är förövrigt lite annorlunda än min, att säkringen går när man släcker/tänder för snabbt kan väl ändå inte anses vara ett fungerande läge?
 
Det ser helt fel ut. Varför har du kopplat fas och nolla på varsin utgång på brytaren och skyddsjorden på ingången? Är det för att strömbrytaren ska bestämma om höljet på prylen kopplad i vägguttaget ska vara strömförande eller inte?
Har du någon aning om vad du gör? Om inte så är det nog dags att ringa in någon som vet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.