Låg vaken en natt och funderade på hur man lämlpgast gör när man sätter gips på befintlig vägg där ett antal dosor sitter på plats och elen dragen. Vanliga dosborrar vill ju ha centrumborr och dessa dos finnare jag har sett fyller ju hela dosan. Måste man koppla bort ev kontakter och brytare eller finns det andra metoder än att mäta och borra innan?
 
Jag hade ett riktigt knepigt hörn med lutande innertak där jag skulle göra en liknande operation med eldosor och ventilation. Jag satte på förhöjningsringar på dosorna några träbitar i ventgallret och strök ett lager färg på dem. Därefter tryckte emot skivan och fick avtryck på pappen där jag skulle borra och såga. Kanske inte världens snyggaste lösning men jag fick inte ihop det bra när jag försökte mäta ut allt.
 
Ska du sätta en skiva på väggen måste du plocka bort alla brytare och uttag i alla fall, dom ska ju sitta på "framsidan" av skivan
 
Jag har en lösning som jag tycker fungerar bra.

Jag har tagit ett gammalt vanligt doslock och spikat i en liten spik i centrum på den. Med spetsen utåt, utstickande ca 5 mm.

När jag ska sätta en gipsskiva så sätter jag dit doslocket över dosan, placerar gipsskivan på sin plats och trycker till vid dosan. När jag lyfter bort gipsskivan så är det ett litet märke för centrum där jag ska borra hålet.

Doslocket med spiken återanvänds för nästa hål och nästa hål osv. Det ligger nu som ett "verktyg" i min verktygslåda.

Hoppas att min beskrivning gick att förstå.
 
He he... Ja eller köper man hole-in-one, fan så lätt allt blir.....
 
exakt...hole-in-one är ju helt oumbärlig
 
Eller om man köper en dosfräs, den med pappers kartong med ett blått lock till fräsen, det blå plast locket kan man fästa i dosan, sedan lägg lite färg på spetsen -> trycka till -> Hoppla så har man ett märke på gipsskivan....

PS.detta läste jag i instruktionerna som följde med dos borren, men instruktioner läaser man vell inte..... DS
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.