Vår diskmaskin står och kör i evighet med 0:01 kvar på timern. Efter lite googling verkar det som att det är värmen som felar vilket också bekräftas av felkod E01. Tydligen är det ett känt fel att reläet på kontrollkortet som styr värmepaketet är felaktigt vilket gör att lödningen blir alldeles för het och ”brinner upp”.

Är novis på detta men skruvade i alla fall isär maskinen för att titta på kretskortet och undrar nu om någon kan se ifall något är bränt - själv tycker jag mig se att en bränd lödning i mitten av den första bilden där det är fyra likadana svarta ”lådor” punkter där det till höger om den nedersta verkar vara brända lödningar - men har som sagt ingen erfarenhet.

Pb8iO0T.jpg

LrFGzL6.jpg

LF8uCEM.jpg

iyR2FZf.jpg
 
A
E:01 anges kretskortsfel och detta skall bytas
men i ditt fall skulle man ju kunna prova med att löda om de tre vita lådorna
 
electroluxaren skrev:
E:01 anges kretskortsfel och detta skall bytas
men i ditt fall skulle man ju kunna prova med att löda om de tre vita lådorna
Tack för svar!

Jo, jag lagar ju egentligen hellre än köper nytt om det går. Hur tycker du att lödningen ser ut på undersidan?

Det jag läst mig till är att det är den vita lådan (reläet?) i mitten av kortet som styr värmen och den sitter med fem lödpunkter rakt under (P/b) loggan. De kanske är lite svartare än de andra?

Jag kan tyvärr inte själv löda och har ingen i bekantskapskretsen - vem vänder man sig till för ett sånt test?

Sen hittade jag ett utbildningsmaterial från Bosch där dem starkt avråder detta (vilket jag gissar beror på att det är reläet som är rotorsaken):

b2LSAkN.jpg
 
Redigerat:
A
det är ju inte samma produkt/kretskort
 
electroluxaren skrev:
det är ju inte samma produkt/kretskort
Nej det stämmer, i inledningen av utbildningsmaterialet står det dock att bilder är generella iom att de inte kan ha alla modeller. Tänkte därför att det ändå är representativt och att principen är densamma.

I vilket fall som helst bör ju lödningen ha blivit förstörd (om den nu är det?) av att reläet blivit för varmt - likadant som på denna video:
:

Det känns lite segt att behövs köpa en ny kontrollmodul för 1900:- när man kan köpa ett likadant relä för 35:- även om man också får betala någon för lödning... dock kanske det är bäst för husfriden att bara köpa en ny modul
 
Redigerat:
A
har du verkligen inte nån som kan tänkas ha en lödpenna med grundläggande kunskaper i din närhet?
 
Pinkmargera, var håller du till nånstans?
 
A Andy78 skrev:
Pinkmargera, var håller du till nånstans?
Göteborg
 
Gå in på en begagnad elektronikbutik exvis. ge mannen bakom disken några hundralappar så löder han av/på nya kretsar. Han kan också mäta och kolla vilka kretsar som felar. Troligtvis billigare än att försöka göra detta själv.
Mvh
Sveriges sämsta hobbylödare
 
Fick e01 på min Siemens igår. Drog ur sladden någon minut och satt i den igen. Sen har den funkat dom 2ggr den gått sen dess. Kan man hoppas på att det var något tillfälligt, eller den är på väg att ge upp?
9år, gått dagligen..
 
J jordraketen skrev:
Fick e01 på min Siemens igår. Drog ur sladden någon minut och satt i den igen. Sen har den funkat dom 2ggr den gått sen dess. Kan man hoppas på att det var något tillfälligt, eller den är på väg att ge upp?
9år, gått dagligen..
Fick tyvärr aldrig igång vår diskmaskin igen (var ej kontrollmodulen) så det blev en ny, den vi hade verkade vara från 2006 så det köndes ändå rätt ok.

Om du behöver en ny kontrollmodul så har jag iaf en över nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.