Jag har köpt en källarlokal i en fastighet som jag har fått bygglov för ändrat användningsområde till bostad. Nu tänkte jag sänka taket eftersom det är ett gammalt tak där brädorna från gjutningen syns, samt att det går en massa rör i taket som jag vill dölja.

Har hört att det finns angivelser som säger att gränsen är 2,35 men sedan har jag också hört att det finns undantag.

Om jag sänker mitt tak minimalt för att dölja alla rör så blir det 2,27 i takhöjd.

Krävs bygglov? Kommer de ut och mäter takhöjden?

Tacksamm för snabbt svar!!
 
tror inte Du behöver orda så mycket, för att sänka taket en bit. Men kanske fastighetsägaren har synpunkter på om du bygger in rör, som kanske skall vara synliga för inspektion.
Skruvar du upp stommen och takskivor, så blir det inga problem, om man skulle behöva komma åt något.
 
Finns denna fråga möjligen på 2 ställen? ;)
mvh
greenbay
 
greenbay skrev:
Finns denna fråga möjligen på 2 ställen? ;)
mvh
greenbay

Jag har svarat med utdrag ur bygglagstiftningen på det andra stället.
 
Lägger dock in svaret här också eftersom det passar bättre under denna rubriken.

Ur BBR 3:11:
"Rumshöjden i bostads- och arbetsrum skall vara minst 2,40 meter.
I småhus får dock rumshöjden i vindsvåning och suterrängvåning vara 2,30 meter.

För delar av rum får de i första stycket angivna rumshöjderna underskridas. Rumshöjden får dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella delar av tak och 1,9 meter under snedtak."

Som jag läser byggreglerna så får du inte inrätta en bostad i en källarlokal i ett flerfamiljshus om takhöjden generellt understiger 2,40.
Kanske gör byggnadsinspektören i din kommun undantag från bygglagstiftningen eftersom det handlar om en ombyggnad och inte en nybyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.