nikasp
Vår terass och middagsbord är rakt nedanför takfoten som man ser jag lyser på med ficklampan. Tre st (före helgen) små getingbon dessvärre och riktigt rysligt läge. INTE sugen på att krypa nära och försöka få ner dem i en påse eller spruta getingspray.
Syns inte men det är takstolar och stöd kors och tvärs så man kan inte kuta iväg heller.

Har ni bra tips. Spruta getingspray i tremeters VP-rör och hoppas det kommer ut och upp via bock i andra änden? Andra idéer?


Mörkt vindsutrymme belyst med ficklampa, exponerar takstolar och isolering, svårtillgängligt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Äh de där får du krypa ut och hämta. Ta på dig heltäckande tjocka kläder, balaklava, skidglasögon och såklart handskar.

Familjen kan stå och heja på. Du känner dig som familjens hjälte efteråt. Blir perfekt!
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Har du inte gratis borttagning i din hemförsäkring? Jag brukar ringa så kommer de efter någon vecka och sprutar sitt vita pulver.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Jag pudrade Myrr runt hålet som de flög in i. Det vid takfoten, inte boet, det ansluta illa
Efter någon vecka var det tyst
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Om de inte jobbat på som fasen så får jag väl dra på mig rymddräkten jag har när jag sprutmålar och myggluva ovanpå kepsen. Blir väldigt intimt då jag måste åla dit med huvudet först. De är ju små men tre st och dåligt till.

Blir nästan svettig när jag tänker på boet under sittbänken på vårt dass förrförra året. Stort som en handboll i slutet av sommaren. Hade ingen aning om att man suttit med rumpan 30 cm från ett rejält bo. Tog även bort ett ej aktivt bo vid takluckan på garaget. Rös av det krasande ljudet när jag plockade bort det fast jag var nästan helt säker på att det var tomt.
 
  • Gilla
Gatame
  • Laddar…
nikasp
T tgr_se skrev:
Har du inte gratis borttagning i din hemförsäkring? Jag brukar ringa så kommer de efter någon vecka och sprutar sitt vita pulver.
Vill inte vara fjantig och heller ej vänta. Ska nog prova att spruta getingspray genom ett VP-rör först och ge det en dag innan jag kryper dit.
 
Jag vet några som löste sitt getingproblem med dammsugaren. Dom sög helt enkelt upp getingarna som var på väg ut eller in. Har för mig att dom tog några pass om dagen i några dagar så var problemet borta.
 
nikasp
Bra idé! Kanske får släpa upp min Bosch-grovis och ge dem en omgång.
 
Dheri Dheri skrev:
Jag vet några som löste sitt getingproblem med dammsugaren. Dom sög helt enkelt upp getingarna som var på väg ut eller in. Har för mig att dom tog några pass om dagen i några dagar så var problemet borta.
Jag gör samma sak, men med spray (eller dammsugare, beror på, utomhus är det ofta enklast med spray om du inte har en batteridammsugare). Man placerar sig där getingarna flyger in och sprayar dem en efter en under en kvart (eller liknande) varje dag till dess att det är tyst. Helt ofarligt då de efter spray inte vill till dig...
 
Du kanske löst ditt problem redan.
Tips Myrr satan vad effektivt tagit två rejäla bon här med bra utdelning. senaste vid takarbete satt ett rejält bo under tegel / vindskivan.
tejpade en petflaska + trädgårdsslang ~ 1 meter
Fyllde med tratt blåste med kompressor i litet hål på flaskan. Efter ca två timmar tre getingar kvar slog dem med badmintonracket. Bo ca 15 cm diam.
Tidigare problem getingar i trävägg ingångshål ca 2 cm två myrr skott på kvällen boet tomt på tre dgr.
Senare gjordes renovering + 100 döda i vägg och vindsutrymme. Ryser äckliga djur.
 
nikasp
Glömde att återkoppla men jag sprayade getingspray kring takfoten utifrån och var på helt rätt ställe nära bona så de dog. Inte haft en just där sedan dess.
Har lite inaktiva bon kvar där uppe som jag tänkt ta bort varje år så man vet om nya kommit till. En sån bra att göra men tråkig uppgift som villaägare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.