Hej hej,

Jag har köpt ett torp (ett gammalt hönshus ;) och vill bygga en trätrall. Jag är nybörjare och skulle verkligen uppskatta om ni kunde kolla på min ritning och säga om jag tänkt rätt.


Handritad skiss av en trätrall med mått och material specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där går aldrig (sagt med lite släpig Örebro-dialekt).
I mitt inlägg 1 så ser du de båda rekommenderade tabellerna du ska använda om du vill bygga enligt boken.
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-skissade-upp-min-altan-i-loerdags.313906/
Vill du inte bygga enligt boken så fungerar det mesta. Men det ser ju lite sämre ut när du ska sälja. Jag hade börjat med att strössla ut fler skruvreglar. 90 cm mellan dem är lite långt...
 
T tobbbias skrev:
Det där går aldrig (sagt med lite släpig Örebro-dialekt).
I mitt inlägg 1 så ser du de båda rekommenderade tabellerna du ska använda om du vill bygga enligt boken.
[länk]
Vill du inte bygga enligt boken så fungerar det mesta. Men det ser ju lite sämre ut när du ska sälja. Jag hade börjat med att strössla ut fler skruvreglar. 90 cm mellan dem är lite långt...
Haha, gött med raka rör! ;) Tack för att du svarar! Om en dubblar antalet skruvreglar skulle det lösa biffen? Klarar 120mm-skruvreglar 300 cm utan ytterligare "plintar" emellan?
Ska spana in dina tabeller imorn.

Tack tack
O
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
På sida 16 och 22 är dina tabeller..
Ser ut som du behöver 6 plint per bärlina med de givna dimensionera. Då blir avståndet 9m delat med 5 = 1,8 m (enligt tabell på sidan 16).
För dina skruvreglar så behöver du kanske gå upp lite i dimension för att uppfylla nedböjning med L/150...
 
Vilken stjärna du är Tobbbias!
Tack för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.