Jag ska spräcka ett antal stenar på tomten med snigeldynamit. Har aldrig testat det tidigare.
Har tillgång till en Makita borr med SDS+ fäste. Vad jag sett då är maxstorleken som finns att köpa på borr med SDS+ fäste 260mm. Är det tillräckligt bredd på hålen för att använda snigeldynamit. Stenarna är ca 1meter breda. Om borrmaskinen är för svag så funderar jag på att köpa denna:

https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/borrhammare/borrhammare-1500-sds-max-2000043589
 
Köpte en borr på Jula tror att den var på 20mm och 35 cm lång. Blev en massa hål som tog några hel dagar att borra. Fyllde ca 15 hål med smigeldynamit och väntade i några dagar och ingenting hände.
Tidigare skulle jag ta bort en betongmur med måtten 40 x 50 cm och 7 meter lång. Hyrde en bergsborr och borr med diametern 40 mm. Tog en dag att borra 35 cm djupa hål med ett avstånd på ca 30 cm. På kvällen fyllde jag hålen med snigeldynamit och på morgonen började betongen spricka trotts att det fanns armering i betongen. Efter några dagar var betongen så sprucken att det bara var att ta en tung slägga och knacka loss betongen från armeringen.
Är säker på att det blir billigare att hyra en bergsborr men se upp så du inte borrar in i armeringen och förstör borren för då blir det DYRT!
Ps billiga Biltema borrar har ett överbelastningsskydd som består av ett kugghjul. När borren fastnar hoppar kuggarna över varandra och efter bara några minuter är kuggarna skadade vilket resulterar i att överbalastningsskyddets kuggar hela tiden hoppar över och borren inte går att belasta. Så mitt råd passa på att köpa minst tre maskiner för den första kommer att gå sönder och den andra blir jättesliten eller så lossnar delarna i chucken.
PS 2 hyrmaskinerna har kraftiga motorer och kan belastas hårt innan borren stannar. SÅ Håll i maskinen med båda händerna så du inte bryter några ben i handleden om maskinen fastnar. Så lite tryckluft som du kan blåsa rent borrhålet är inte fel för får du mycket skit i hålet kommer borren att fastna. Själv tog jag en vattenslang och munblåste rent hålet redan efter att borren fastnade första gången
 
Har också använt snigeldynamit men diverse suspekta resultat. Slutade med att jag köpte spräckkilar, och kan säga en sak: Aldrig mer snigeldynamit. :). Lite mer jobb med kilarna men de fungerar!!
 
Jag köpte Julas maskin, nöjd än så länge, samt 5st stenkilar - även där väldigt nöjd! 20 mm har funkat för mina stenar än så länge. Köpte även ett riktigt borr med 4 skär samt ytterligare ett ”lågprisborr” - skönt att kunna byta borr så de inte blir för varma.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001097/

https://www.wirenstedt.com/butik/stenkil-20-mm/

Valde bort snigeldynamit eftersom jag inte vill vänta när jag väl har tid att fixa :)
 
Vad tror ni om denna maskin? Bättre än biltemas o julas?
 
  • Hand håller en etikett framför en Worx borrhammare på en butikshylla, priset visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S S1875 skrev:
Vad tror ni om denna maskin? Bättre än biltemas o julas?
Bilden vart kanske inte så tyflig men det är en worx 1250w 6,1kg sds+
 
Julas har 7J i slagenergi, Biltema hade 12J om jag inte minns fel. Denna har 5J.

Så med tanke på det så är den ju sämre. Okänt märke för mig med.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Köpte tre maskiner av samma typ som Jula. Efter att borren fastnat ett par gånger började borren fastna allt oftare och det var omöjligt att borra i sten och betong.
B
Den andra maskinen använde jag lite försiktigare men efter efter ca dagars försiktigt borrand lossnade chucken och en massa delar rasade ut. Gick inte heller att få loss borren. Har nu en tredje maskinsom jag använder till lättare arbeten. Slutade med att jag fick hyra en proffsmaskin och en rejäl borr så var det inga problem att få bort betongmuren med snigeldynamit.
 
Tack för svar, har nu bestämt att testa spräckkilar istället för snigeldynamit. Då kan jag borra 20mm hål istället för 30mm hål. Då borde det räcka med den borrmaskin jag fått låna, en Bosch på 800watt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.