Hej!
I pyttebadrummet på sommarstugan finns givetvis ett fönster för nära duschutrymmet med fult på fönsterbräda som följd.
Jag undrar om någon påhittig där ute har tips på hur man kan skydda fönsterbrädan från att ta stryk och skydda mot nedträngande fukt runt karm osv. Fönstret i sig är relativt nybytt är mer ute efter en smart hemmafixlösning som förlänger livslängden på fönstret i det utsatta läget.
 
  • Fönsterbräda i vit färg med slitage- och vattenskador nära fönsterhandle i sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det största problemet är inte det utsatta läget. Fönstersmyg i MDF är inte bra överhuvudtaget och direkt olämpligt i badrum. Föreslår utbyte till planhyvlad fur.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Lägg en stenskiva istället för mdf.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi hade så trång i en dusch på andra våningen i vår förra bostad.
Jag satte upp en gardinstång ovanför fönstret, och alltså ovanför duschmunstyckets höjd.
(Det fanns inte regnskogsduschar/takduschar på den tiden)
På gardinstången hängde jag ett genomskinligt duschdraperi, som väl täckte hela fönstret,
alltså ut lite på sidorna och ned under fönsterbrädan.
Så bara man drog för draperiet när man duschade var det ingen fara för fönstret och fönsternischen.
Draperiet fick förresten alltid vara fördraget, det satt ju inte i vägen,
släppte igenom ljus och störde ingen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi hade så trång i en dusch på andra våningen i vår förra bostad.
Jag satte upp en gardinstång ovanför fönstret, och alltså ovanför duschmunstyckets höjd.
(Det fanns inte regnskogsduschar/takduschar på den tiden)
På gardinstången hängde jag ett genomskinligt duschdraperi, som väl täckte hela fönstret,
alltså ut lite på sidorna och ned under fönsterbrädan.
Så bara man drog för draperiet när man duschade var det ingen fara för fönstret och fönsternischen.
Draperiet fick förresten alltid vara fördraget, det satt ju inte i vägen,
släppte igenom ljus och störde ingen.
Exakt så har vi också gjort, väldigt enkelt. Har också fönsternisch i samma värdelösa material.
 
Precis som @hscn sa, riv dän MDF:en NU!!

När du lagt ny nisch: är den i trä, så måla måla måla med oljebaserad lackfärg, ett antal lager. Det gjorde jag med nästan exakt samma sorts nisch och det fungerar. Ställ för 1000 bara inte en massa grejer på den (=inga alls) för då binds där fukt och så kommer mögel och röta snabbare än du hinner säga ”gör om hela skiten igen”.

Annars är som sagt sten en väldigt bra idé. Se upp med ändträet där resten av smyglisterna möter stenskivan bara, för där sugs fukten snabbt upp. Täta med våtrumssilikon eller måla ändarna med massor med färg innan skivan sätts dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.