Före det är för sent, är det inte lite snålt med skruv i stolpskor och en del balkskor? Tänk att du inte kommer åt den delen när allt är färdigt och det ska helst hålla i 50 år.
Är det en ö så är det mycket fukt och kanske även saltvatten?!
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J Joelbit skrev:
Före det är för sent, är det inte lite snålt med skruv i stolpskor och en del balkskor? Tänk att du inte kommer åt den delen när allt är färdigt och det ska helst hålla i 50 år.
Är det en ö så är det mycket fukt och kanske även saltvatten?!
Stämmer bra, väl noterat. Alla trallplankor ska bort, berget tvättas igen och vissa lågpunkter samt sprickor fyllas igen med cement. Då drar jag i alla ankarskruvar. Känns fortfarande som allt är en modell i skala 1 till 1!

Har ingen cement nu, så jag kör på.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Bra där att du bygger med nivå för nivå då när du behöver åtgärda kan ta del för del!
Du lär också behöva tänka på A4 skruv och mutter samt brickor
En annansak är hur du fuktskyddar virke i stommen jämfört med trallen använd syllpapp


Kommer bli ett jättefint projekt
 
  • Gilla
mejner
  • Laddar…
Inser nu att det kommer behövas en trappa här på sidan också. Blir snyggt och kul att bygga.

Uteduschen är på väg och kommer placeras på berg framför trallen. Kommer inte använda tvål eller schampo i duschen.
 
  • Underkonstruktion av trädäck i byggfas omgiven av skog och bergig terräng vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
Höll också på att planera grund till bastun hela vägen ut över trallen. Behövs inte, och bastun kunde bli 20 cm bredare i och med mindre höjd på berg där. Bra med modell i skala 1 till 1.
 
mejner mejner skrev:
Inser nu att det kommer behövas en trappa här på sidan också. Blir snyggt och kul att bygga.

Uteduschen är på väg och kommer placeras på berg framför trallen. Kommer inte använda tvål eller schampo i duschen.
Stolpskor är inte så vackra att se på när det är klart. Du kan använda L-skor med L-et på insidan av regeln istället.
 
mejner mejner skrev:
Inser nu att det kommer behövas en trappa här på sidan också. Blir snyggt och kul att bygga.

Uteduschen är på väg och kommer placeras på berg framför trallen. Kommer inte använda tvål eller schampo i duschen.
För att undvika "ursågning" av regeln där den ligger nära berget kan jag rekommendera ett vinkeljärn på insidan - ena bladet med expanderbult i berget, andra bladet med ankarskruvar i regeln.
 
N Nikorasu skrev:
Stolpskor är inte så vackra att se på när det är klart. Du kan använda L-skor med L-et på insidan av regeln istället.
Precis. Hittade inte små 45 L-skor när jag handlade. Och nu är byggvaruhus långt bort.

Sidorna på trallen ska döljas.
 
N Nikorasu skrev:
För att undvika "ursågning" av regeln där den ligger nära berget kan jag rekommendera ett vinkeljärn på insidan - ena bladet med expanderbult i berget, andra bladet med ankarskruvar i regeln.
Ah, ursågning när jag inte kan få mer stolpskon nära nog berget. Jag funderade på vinkeljärn och expanderbult men trodde det ansågs för klent. Tror inte jag hinner skaffa några men tack ändå!
 
Idag blev det en specialare på grund av dom där reglarna jag drog in långt under trallens tredje nivå.

Behövde höja sedvanliga 20 cm så jag kapade av två cm ur en 70 mm balk som jag fäster en 145 mm balk i sen.

Blev så bra så jag kör samma mitt på bastun. Någon som har tips om dörrar med mycket glas för utomhusbruk? Det är ingen insyn så jag skulle gärna ha en dörr helt i glas.
 
  • En anpassad trallkonstruktion med överlagrade träbalkar och metallbeslag på en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tredje nivån / trappsteget klart. Nu ska det på en 145:a på lilla regeln, sen är det ”bastu-nivå”.

Vedboden blir spännande att göra, för bakre 60 cm eller så kommer ligga på en fjärde nivå. Men det blir som en låg hylla. Sett utifrån kommer fasaden att följa berget. Jag tänker mig ”offer-plankor” längst mer eftersom panelen kommer så nära berget.

Ett fönster ska monteras i vedbon, ett gammalt fönster jag har fått. Blir finare för grannarna och jag får övning.
 
  • Bild på tre nivåer av trästomme för byggprojekt vid berg, med spillvirke och verktyg runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hände inte mycket resten av juli. Att jag inte tänkte på att konstruktionen skulle ha trappsteg åt båda hållen fick komplikationer och lite sämre estetik. Men men.

Alla reglar på plats, inkl dubbelregel där väggen mellan bastu och vedbod ska vara. Betong gjutit i svackor för att hindra stående vatten. Betong runt stolpskor för att hindra vatten.

Nu blir det att lägga golv i vedbod-delen (den borte som har två nivåer).
 
  • Träregelkonstruktion för byggprojekt uteplats med synliga stolpskor och gjuten betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betong gjuten runt en stolpsko fäst vid träreglar som del av en byggkonstruktion, för att förhindra stående vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar som utgör grunden för en konstruktion vid en röd stuga, med betonggjutning runt stolpskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygjuten betongplatta kring stolpsko som förankrar träregel till mark för att förhindra vattensamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
Nytt trägolv under konstruktion utomhus med verktyg utspridda på och omkring golvet i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längesedan jag kunde göra något men nu är golv lagt i vedbo-delen.
 
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
Byggarbetsplats med delvis uppresad trästomme och nylagt trädäck omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liket lever!

Lite vägg är uppe och lite trall är lagt.
 
  • Gilla
Patrik.B och 2 till
  • Laddar…
Hur har det gått för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.