Hej!

Skulle vilja proppa en gammal T-koppling, märkt AHA FPL 12, se bild. Det gäller röret mot höger i bild (12mm prisol). Gängorna i kopplingen verkar vara 22 mm. Antar att det är en M22 och inte en R15 på den? Kan bara hitta propp för R15, men inte M22. Finns det något sätt att proppa den här kopplingen? Gammal T-koppling märkt med "AHA FPL 12" kopplad till ett 12mm prisolrör, fråga om gängstorlek för proppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gick bet på en proppning så jag nöp ihop röret och lödde igen.

Protte
 
Om det är helt omöjligt att hitta en propp till den här kopplingen antar jag att det bästa alternativet, förutom ev lödning föreslagen ovan, är stt såga av röret några cm bort, och sätta dit ex vis en Vatette 12 provtryckningspropp på prisolröret?
 
Krilleman
  • Gilla
Huggmejsel
  • Laddar…
Som vanligt har du koll krilleman! Hittade det där, men kan inte se någonstans där man kan beställa det som privatperson? Värt att höra med nån rörfirma i annat fall om det kan tas hem kanske...
 
Krilleman Krilleman skrev:
1865520 finns här:
[länk]
[länk]

Ahlsell har 127st på lager i Hallsberg och Dahl har 54st i Kallhäll på centrallagret.
Hittade de butikerna också, men de saknar just M22 varianten, antar att R15 proppen inte blir tät i en M22-koppling?
 
Krilleman
Jag kan ju ha fel, men eftersom det inte finns någon listad propp för M22 så tolkar jag det som att detta alternativet är mest korrekt.
 
Ja du har säkert rätt. Jag har nog bara läst slarvigt och tolkat 10-22 som M22, det står ju rätt tydligt att det är en M28! Då är det nog R15 jag har. Provar med den, tack! :)
 
Eftersom jag gillar att få ett avslut på trådarna så kan jag meddela att R15 proppen passade utmärkt. Tack Krilleman!
 
Krilleman
Återkoppling är alltid kul! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.