nikasp
Jag tycker att du borde döpa om ämnet för folk kan läsa rubriken utan att se att den här varningen är högst tveksam. Du kanske borde ha kollat upp vad du köpte också. Knappast deras fel. Godkände du inte det de offererade, förstår inte hur det ska vara deras fel.

Kommer att anmäla tråden så att åtminstone ämnet justeras till mer rimligt i stil med ”Hittar inte lysrör till min armatur”.
 
  • Gilla
Centano och 1 till
  • Laddar…
Är det 12 volts lysrör?
 
Tack för svaret.
Visst kan jag ändra tråden.
En seriös affär I Sverige ska inte sälja varor som är omöjliga att hitta reservdelar till. Brukar du kolla vid köp av t.ex. frys vilka lampor den innehåller och om dessa lampor finns att ersätta/byta om några år.
Det är därför jag rekommenderar att kontrollera lampor i badrumsskåpet för att inre råka ut för liknande problem.
 
Ä Äldre dam skrev:

En seriös affär I Sverige ska inte sälja varor som är omöjliga att hitta reservdelar till. ….
Lysrör är inga reservdelar. De är förbrukningsartiklar. För övrigt fanns väl lysrören i Sverige när du köpte skåpet?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack för svaret och upplysningen om att lysrör=förbrukningsartiklar.
I en affär som säljer lampor av olika slag förklarade expediten för mig att den modellen T5 12w har de aldrig haft i handel och rekommenderade försöka hitta på Internet.
Tyvärr, jag har inte lyckats än...
 
Går det inte bygga om på något enkelt sätt? Typ stoppa in en led list eller nå?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja, det var ett väldigt lustigt lysrör. Några 480mm T5 för,nätspänning har aldrig definierats i standarden. Hittar dock inget för 12V som skulle kunna vara fallet.
 
Du lär inte hitta något lysrör för 12V
 
D Daniel 109 skrev:
Du lär inte hitta något lysrör för 12V
Inte med den längden, nej. Det finns dock några att välja på till bilar och båtar.
 
Myrstacken
Bild på gamla lysröret hade uppskattats..
Är du verkligen säker på att det inte är T4??
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inte med den längden, nej. Det finns dock några att välja på till bilar och båtar.
Lysrör går på en relativt hög växelspänning. Det finns inga rör som går på 12V dc.
 
D Daniel 109 skrev:
Du lär inte hitta något lysrör för 12V
Jo, det var just det jag gjorde...
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inte med den längden, nej. Det finns dock några att välja på till bilar och båtar.
Jo, det finns i den längden!
 
L Ludde76 skrev:
Jo, det var just det jag gjorde...
Jag gissar att det är ett T5 8W du hittat. De behöver typiskt 56V över röret. Men de benämns ibland som 12V efter som de är vanliga i armaturer som drivs med 12V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.