Hej!
Vi har en altan precis bredvid vår grusade garageuppfart som nedan bild:
Schema över en altan intill en grusad uppfart med en röd markering för plantering av rosor cirka en meter från huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min undran är om det skulle gå bra (för rosens del) att plantera intill altanen, ungefär där jag har markerat rött? Det blir en bit ifrån huset ca 1 meter, så det borde inte vara någon fara för grunden.
Men kommer det att fungera om jag gräver ur en grop, fyller med rosjord och sedan fyller upp med grus överst?
Vi skulle inte köra precis över planteringen men i närheten, kanske 50 cm ifrån. Överlever rötterna på rosen det eller behöver jag ändra mina planteringsplaner?
 
Jadå, det blir kanske inte den ultimata tillväxten men det går. Jag har satt rosor rakt ner i bärlager där det varit köryta. (och i gruset som var under altanen) Krafsade bara bort de översta 15 cm och hällde på lite jord. Din plan är ju bättre. Men du får vattna hela tiden och tillföra näring i högre grad än normalt. Gärna flytande under växtsäsongen. Mina rosor växer bra, jag vattnar dem med akvarievatten. I år har de blommat något helt fenomenalt. Ta gärna en ros som är okomplicerad och inte behöver optimalt förhållanden.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.